Avatar billede thesams Nybegynder
18. juni 2006 - 19:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ATA til IDE

Hej

Jeg har lige fået en Harddisk Maxtor 120Gb med ATA serial.

jeg fandt så ud af at det kan ikke bruges til mit bundkort den har kun det gamle IDE.

Jeg har prøvet kigge efter en adapter, men det forgæves!

Findes der et kabel hvor i den ene ende er ATA stik og i den anden er der IDE stik ?

hvis ja - hvor kan jeg skaffe/ købe det?

på forhånd mange tak!
Avatar billede leif Seniormester
18. juni 2006 - 19:09 #1
ATA og IDE dækker over det samme, det er SATA der har et andet stik.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
18. juni 2006 - 19:11 #2
Nej, det er to grundlæggende forskellige systemer. Du får brug for en controller til SATA. Sådan en kan eksempelvis se sådan her ud:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156368
Hvis harddisken kun er 150 mbps kan det gøres en smule billigere.

Der er en længere liste her:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=19&Sort=Wanted&Soegeord=sata+controller
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
18. juni 2006 - 19:11 #3
leif: Jeg opfatter 'ATA serial' som SATA. Er jeg gal på den?
Avatar billede leif Seniormester
18. juni 2006 - 19:32 #4
schwarz84 -> Nej, han skriver bare ATA serial et sted og ATA et andet sted, derfor blev jeg forvirret.
Avatar billede thesams Nybegynder
18. juni 2006 - 19:58 #5
Ja jeg snakker om SATA
Avatar billede thesams Nybegynder
18. juni 2006 - 20:01 #6
Min harddisk er på 150 mbps    - hvilken controller kan i så anbefale til mig?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
18. juni 2006 - 20:10 #7
Ja, så kan du jo købe en lidt billigere. Jeg vil nødig anbefale en konkret, da jeg ikke kender dem i detaljer. Den her ser dog ud til at kunne gøre jobbet:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167721
Avatar billede thesams Nybegynder
18. juni 2006 - 20:12 #8
Mange tak for hjælpen!  så blev jeg lidt klogere :-)
Avatar billede thesams Nybegynder
18. juni 2006 - 20:13 #9
Vær-så-go! :-)