Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 20:38 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

2 pc´ere online skiftevis. Uden switch el. router?

Min kammerat har en ny pc han ikke kan komme på nettet med. Ved kommandoen ipconfig /all kan man se den melder kabelforbindelsen afbrudt. Det er med tændt modem og kabel der stadigvæk virker fint til den gamle pc.

Han har fået registreret 2 pc´eres MAC adresse hos jer til at være always on så han ikke skal logge på først, desuden er der til den ene købt fast IP.

Da han hverken har switch eller router tager han kablet fra den ene pc og sætter til den pc der skal være på nettet. Går ud fra man godt kan det hos stofa? Eller blokerer den så for den nye? Det kan man jo ved f.eks webspeed kabelmodems.

Går ud fra at når man køber fast IP hos stofa at den stadigvæk bliver tildelt via DHCP og at den så bare altid er reserveret til denne pc? Der er ingenting der skal sættes specielt op for denne pc?

PC 1: Dynamisk IP og internettet virker

PC 2: Kan ikke komme på nettet. Kablet fra modemet er sat i pc en. På PC 1 har det virket fra starten. PC 2 er helt ny og netkort virker 100% er testet. TCP/IP protokol, drivere osv. er installeret. Vi har sat den til DHCP. Er det noget hos stofa eller i modemet der kan gøre at den siger kabelforbindelsen afbrudt? Kan modemet godt finde ud af at vi skifter kablet fra den ene pc til den anden?

Har set Stofa har noget de kalder familieokobling som hvis man tilmelder sig det går de ind og opdaterer modemet, men med hvad og vil det hjælpe os?

Pc en virker 100% og der er hverken software eller hardware fejl der blokerer. PC en kører win 2000 med nyeste Servicepack. PC er testet på andre netværk og der er ingen problemer. Kablet er det som bruges med PC 1 og virker derfor også.

Der er forsøgt med at slukke og tænde modemet inden vi tænder pc en det hjælper ikke.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 20:43 #1
IPen er sikkert låst til MACadressen i 1 time.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 20:43 #2
En Familieopkobling gør at du kan have flere maskiner på forbindelsen uden aat have router.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 20:46 #3
Vil familieopkoblingen så løse vores problem? Så den ikke låser i 1 time?
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 20:58 #4
Med familiepakken vil du kunne have op til 5 computere på nettet, på 1 gang, men jeg tror så du mister din Faste IP, desværre.
Avatar billede morhan Novice
16. juni 2006 - 20:59 #5
Hvis de to computere ikke skal være i netværk sammen, kan du klone mac adressen, så bør du kunne skifte uden problemer

http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 21:00 #6
Og dog, snuppet fra Stofa ( http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=23 ):
Sådan virker en fast IP-adresse

Vi tildeler din computer en IP-adresse, som kun kan benyttes af den ene computer. Det betyder, at ingen andre kan bruge IP-adresse - heller ikke, når du ikke er på nettet.

Har du flere computere, vil det kun være den computer, som du har oprettet fast IP-adresse på, som kan bruge adressen, mens de øvrige fortsat vil få tildelt en dynamisk IP-adresse.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 21:00 #7
De skal ikke være online samtidig, men man skal bare kunne skifte kablet fra den ene til den anden pc.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 21:02 #8
Det vil være kanon hvis det er løsningen bare at tilmelde sig familieopkoblingen. Det synes jeg bare ikke de har sagt, da jeg spurgte til hvordan jeg fik det til at virke.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 21:12 #9
Det er hvad Stofa selv skriver.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 21:15 #10
hmm stofa kan ikke svare på om det vil løse det med famileopkoblingen.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 21:27 #11
Talte med dem i 15 min. Efter en snak med hans kollega blev han enig med sig selv om at det måske kun kan lade sig gøre hvis kun 1 af de 2 pc´ere er tilmeldt always on. Nu må vi se om det så virker.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 22:18 #12
Til orientering hjalp det ikke at de koblede den ene pc fra always on. Hjælp???
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 22:47 #13
Men er du gået over på Familiepakken ?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2006 - 22:49 #14
Jeg ved godt at det ikke er hvad du efterspørger, men...

Din kammerat var villig til at betale for familiopkobling, 25 kr./md
En router koster fra 250 - 300 kr. - de er da hurtigt tjent ind.

Med routeren får du så fordelen af hardwarefirewall, begge/alle pc,er kan være på nettet samtidigt, du behøver kun en IP-adresse og du kan klone mac/ip som du selv vil.

Men hvis han nu insisterer. Før jeg fik min router var det ikke noget problem at skifte mellem 2 pc'er, en genstart eller ipconfig /renew gjorde det. Min ikke han er tilmeldt deres service Always-on ??  (Som netop kobler Ip'en med computerens macadresse)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2006 - 22:50 #15
Ups, stavefejl
Min = Mon
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 23:08 #16
->Leif

Nej ham jeg talte med sagde han ikke troede det ville virke selvom vi valgte familiepakken, men de var vidst ikke helt sikre. Underligt!

Spinoza-> Du har ret det ville nok være lettest, men problemet er at jeg skal guide det hele via tlf. og derfor skal det være den letteste løsning.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2006 - 23:09 #17
Underligt firma, eller du kan have fået fat i en uheldig medarbejder.
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 23:13 #18
Spino<a så ikke lige det sidste du skrev. Jo PC 2 er stadigvæk tilmeldt always on. Grunden til det er at han skal logge på en Cisco software VPN client inden han logger på windows. Det med VPN´en har intet med at vi ikke kan få den på nettet, men det er derfor den er sat til always on. Alternativt kan man måske prøve at framelde always on på pc2 og så lade personen logge ind logge på stofa logge af windows og så logge på vpn´en og derefter vores domæne. Mon det ville virke? Den logger vel ikke af stofa forbindelsen bare fordi man logger af windows?

Men den sidste løsning er sgu meget besværlig :-(
Avatar billede chrik Nybegynder
16. juni 2006 - 23:14 #19
->Leif
Ja skal nok prøve et par gange mere og se om jeg så er heldig at tale med en der ved hvad der kan lade sig gøre.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2006 - 01:16 #20
Jeg tror ikke han kan bruge always on uden at bruge en router. Når du anvender always on tilgår du jo Stofanet med den computers macadresse som på den måde bliver identifikationen i stedet for sign on. Hvis han sletter den always on burde det virke med begge pc'er, men han skal jo så logge på Stofanet via signon før der er forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2006 - 01:20 #21
Men en router syntes nu som den rigtige løsning under alle omstændigheder og noget nemmere at have med at gøre. Her skal han bare finde routerens mac-adresse og registrere den til Always on, så er alle apparater on-line hele tiden.
Avatar billede chrik Nybegynder
18. juni 2006 - 09:34 #22
Ok hvis det nu er eneste udvej hvilken router er så den mest brugervenlige at sætte op? Evt. vejledning på dansk på nettet til router sammmen med stofa?

Jeg har ikke mulighed for at komme hen  for at sætte udstyret op.
Avatar billede leif Seniormester
18. juni 2006 - 10:40 #23
Hvis man følger vejledningen er de fleste nemme at sætte op, til det behov kunne Netgear, D-Link eller Linksys være en mulighed
Avatar billede chrik Nybegynder
19. juni 2006 - 12:46 #24
Leif og Spinoza kan i ikke sende et svar så kan jeg sende 100 point til jer hver. Det kan jeg vel ikke ellers? Tror vi prøver en linksys router.
Avatar billede leif Seniormester
19. juni 2006 - 13:03 #25
Nope, da vi ikke har lagt et svar kan du ikke tildele os point. Men her kommet mit.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2006 - 23:18 #26
Du burde nu tage ½-delen af pointene tilbage ved selv at lægge et svar, 200 er lige i overkanten efter min mening, men det bestemmer du naturligvis *S*

Husk endelig at afmelde always on inden I tilslutter routeren, ellers kan I ikke komme på nettet med den, sign on manuelt med routeren, find dens mac-adresse i opsætningen og tilmeld den til always on. Så burde det køre.
Avatar billede chrik Nybegynder
20. juni 2006 - 20:22 #27
Ups ved ikke lige hvad jeg trykkede på?
Svar igen så må jeg lige se om jeg kan ramme den rigtige knap.
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 20:56 #28
Jeg laver et overførelses spørgsmål så spinoza for de 100 point.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2006 - 21:10 #29
Pyt med det, har alligevel ikke noget at bruge dem til :-)

Håber I får held med routeren!
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 21:20 #30
chrik -> Vil du så have nogen af dem tilbage ?