Avatar billede !asp Nybegynder
16. november 1999 - 17:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

www.trafikministeriet.dk er blevet hacked

Så ved i det.

Men hvorfor kan sådan noget ske, for hele 4 sites på 1 gang ?
Avatar billede rea Nybegynder
16. november 1999 - 17:54 #1
Trafikministeriet er at finde på http://www.trm.dk/

Tror du ikke bare at "hackeren" har købt domænenavnene og lavet lidt sjov?
Avatar billede retep Nybegynder
16. november 1999 - 17:59 #2
Man køber da ikke 4 domænenavne, for at lave lidt sjov???!!! Desuden kan jeg da ikke tro at den slags vil være til salg!

Men lad endelig spørgsmålet være åbent lidt endnu, da det er ret underholdende ;-)
Avatar billede !asp Nybegynder
16. november 1999 - 18:03 #3
Avatar billede rea Nybegynder
16. november 1999 - 18:03 #4
Det kan jo være at personen købte dem, da det blev muligt at købe domænenavne i håbet om at tjene lidt kroner ved at sælge dem videre til de pågældende institutioner/firmaer - ligesom Cybercity har gjort. Han har så bare ikke kunnet få dem solgt og har besluttet at få noget "sjovt" ud af det.
Avatar billede !asp Nybegynder
16. november 1999 - 18:12 #5
Falsk alarm :)
Avatar billede retep Nybegynder
16. november 1999 - 18:22 #6
ÆVVVVVVV!!! :-)
Avatar billede gullov Nybegynder
16. november 1999 - 18:48 #7
Hehehe ... Det er bare for sjov!
Avatar billede klas Juniormester
16. november 1999 - 18:56 #8
der er da mange som køber domæne navne for sjov  :o)

Danmark er et af de billigste steder i verden at købe domænenavne ...  300 kr giver jeg - - - -  og så er det mit for evigt.. det er sq da en god handel  :o)
Avatar billede gullov Nybegynder
16. november 1999 - 19:37 #9
Jeg købte de 4 domæner for 150/stk ... Så det er jo ingenting ...
Avatar billede retep Nybegynder
16. november 1999 - 20:02 #10
Næææh, men man skulle tro at forsvarsministeriet selv opkøbte de mest logiske domænenavne som www.forsvarsministeriet.dk...
Avatar billede rea Nybegynder
17. november 1999 - 08:32 #11
Der er også andre der har opdaget det:

http://www.ing.dk/arkiv/4599/hacked.html
Avatar billede !asp Nybegynder
17. november 1999 - 11:51 #12
Avatar billede klas Juniormester
17. november 1999 - 18:20 #13
Gullov  - - hvorfor lavede du dem om igen?
Avatar billede daisy Nybegynder
18. november 1999 - 21:41 #14
Der er som bekendt ingen lovgivning på området, og de almindelige regler om patent- og varemærkebeskyttelse duer ikke pr. automatik m.h.t. domænenavne - muligvis i specifikke sager som Beologic.dk, hvor en driftig jurastuderende i Århus blev slæbt i retten af Knald & Luffe og nu skylder forbløffende mange penge væk.

Der har været megen diskussion om emnet i internetbranchen generelt og specielt der, hvor jeg kommer fra (FIL).  Det var forresten Konkurrencestyrelsen, som i sin uendelige visdom den 15. januar 1997 bestemte, at nu var alt frit og at ingen skulle lege tankepoliti. Baggrunden er den holdning, at 'domænenavne er en national ressource, som skal være til lige disposition for alle.' Jeg var selv en af angriberne på den restriktive politik før denne dato.

Vær glad for det liberale navnesystem vi har under .DK. Det kunne være lige så slemt og restriktivt som i .SE og .NO hvor det er næsten umuligt at få et navn og koster 1½ fårefarm, når man endelig får lov. I DK er det i det mindste billigt. Muligvis bliver det billigere endnu. DK Hostmaster skal pr. definition drives som non-profit selskab.

Til de, der samler på domænenavne: Fra og med 01.01.2000 indføres en årsafgift for at opretholde navnet. Den bliver sikkert på mellem 115 og 140 kr./år/navn. Der er muligvis MOMS på - det vides ikke endnu. Til gengæld vil redelegering (flytning) være gratis. Ejerskifte vil stadig koste kr. 600.

M.h.t. ministererne: De kunne blot have henvendt sig på rette sted og fået deres navne tilbage - ganske gratis. Uanset lovgivningen findes der et regelsæt i den såkaldte Hostmasteraftale, som hjemler administrativ overdragelse til rette ejer i de tilfælde, hvor tredieparts rettigheder eller navn åbenlyst er krænkede - og det behøver ikke være i henhold til loven.

Der var bare ingen der spurgte.

Gullov er i sin gode ret til at registrere domænenavnene, men har vidende overtrådt Hostmasteransøgningens §0C omkring trediemands rettigheder og kan derfor miste navnene igen - uden kompensation; men 'nogen' skal spørge først, og det har 'nogen' ikke gjort endnu. Nu spørger fogden i stedet for.

Der er efter den småidiotiske polemik i pressen en ret så stor risiko for, at én eller anden politikersnude nu vil gøre dette til en mærkesag og indføre restriktioner, regulering m.m.m. til skade og irritation for alle vi, som blot er brugere på helt normal vis.

Godt gået, Gullov, selvom det - hehehe - kun var for sjov.