Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 19:12 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Css for nobs

Hej Eksperter

Jeg skal bruge lidt hjælp her, er lige startet på css i dag og har lavet følgende fil intilvidere

<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
body {margin-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px}
table {width: 100%; height: 100%; font-family: verdana; cell-spacing: none; border-width: 0px}
td.top {color: white; background-color: black; height: 40px; vertical-align: top}
td.top1 {background-color: silver; border-bottom: 1px solid #000000; border-top: 1px solid white; height: 5px; vertical-align: top; font-size: 8pt; font-weight: bold}
td.left {color: #666666; border-right: 1px dotted #cccccc; vertical-align: top}
td.middle {color: #666666; width: 65%; vertical-align: top}
td.right {color: #666666; border-left: 1px dotted #cccccc; vertical-align: top}
</style>
</head>
<body>
<table cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="3" class="top">Velkommen til min hjemmeside
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="3" class="top1">Om mig • Mine interesser • Links • Kontakt
</td>
</tr>
<tr>
<td class="left" valign="top">Left
</td>
<td class="middle">indhold
</td>
<td class="right">right
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

den har jeg så gemt som index.htm og det ser jo fint ud. Regnede bare med at det der css vill køre lidt på en anden måde
Jeg havede regnet med at hver enkelt side skulle få sinde style sheets fra css filen. Jeg forstår ikke helt at kæde html sammen med min style sheet eller sagt på en anden måde.
Jeg troede at man lavede en Menu.html feks som så blev bundet sammen med css filen som fortalte menu.html at den skulle placere sig på pladsen "menu" eller som i dette tilfælde "td.top1".
Mit næste problem er så at få linket i menuen til at vise en side som skal åbnes i "<td class="left" valign="top">Left" eller en af de andre 2 ruder.

Håber i forstår min DANSKE måde at skrive det her på for jeg har ikke ret meget erfarring med css.

Grunden til at jeg begynder på det her css er at jeg har fået en del ekstra arbejde med min tabel hjemmeside og høber det vil blive nemmere for mig at lave endringer i fremtiden. er træt af at rette 45 html dokumenter.

Hilsen Mr_y
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 19:27 #1
Lav en ny side, der hedder style.css , og put dit stylesheet i det.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Inkluder det i alle dine siders header.
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 20:01 #2
Det forstår jeg godt men hvordan får jeg filen left.html til at Starte og blive i "left" og hvordan får jeg linkene i toppen til at skifte "indhold" og ikke noget i "left" eller "right" kun i indhold.
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 20:11 #3
nu har jeg så gemt min fil css.css i roden og filen ser sådanne ud

<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
body {margin-left: 10%; margin-top: 1%; margin-right: 10%; margin-bottom: 2%}
table {width: 100%; height: 80%; font-family: verdana; cell-spacing: none; border-width: 0px}
td.top {color: white; background-color: black; height: 40px; vertical-align: top}
td.top1 {background-color: silver; border-bottom: 1px solid #000000; border-top: 1px solid white; height: 5px; vertical-align: top; font-size: 8pt; font-weight: bold}
td.left {color: #666666; border-right: 1px  #cccccc; vertical-align: top}
td.middle {color: #666666; width: 65%; vertical-align: top}
td.right {color: #666666; border-left: 1px dotted #cccccc; vertical-align: top}
</style>
</head>
<body>
<table cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="3" class="top">Velkommen til min hjemmeside
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="3" class="top1">Om mig • Mine interesser • Links • Kontakt
</td>
</tr>
<tr>
<td class="left" valign="top">Left
</td>
<td class="middle">Indhold
</td>
<td class="right">Right
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

så har jeg lavet en index.html og den ser sådanne ud

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css">
<title>Hjemmeside 2</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
Velkommen til min hjemme side 2
</body>
</html>

Resultatet kan ses på http://62.107.212.18 det ligner ikke hvad jeg havde håbet på. ?
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 20:12 #4
Det er fordi du kun skal gemme:

body {margin-left: 10%; margin-top: 1%; margin-right: 10%; margin-bottom: 2%}
table {width: 100%; height: 80%; font-family: verdana; cell-spacing: none; border-width: 0px}
td.top {color: white; background-color: black; height: 40px; vertical-align: top}
td.top1 {background-color: silver; border-bottom: 1px solid #000000; border-top: 1px solid white; height: 5px; vertical-align: top; font-size: 8pt; font-weight: bold}
td.left {color: #666666; border-right: 1px  #cccccc; vertical-align: top}
td.middle {color: #666666; width: 65%; vertical-align: top}
td.right {color: #666666; border-left: 1px dotted #cccccc; vertical-align: top}

:)
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 20:12 #5
- i css.css
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 20:14 #6
Også skal din index fil se sådan her ud:

<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css">
</head>
<body>
<table cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="3" class="top">Velkommen til min hjemmeside
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="3" class="top1">Om mig • Mine interesser • Links • Kontakt
</td>
</tr>
<tr>
<td class="left" valign="top">Left
</td>
<td class="middle">indhold
</td>
<td class="right">right
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 20:17 #7
så langt så godt nu kører det men hvad gør jeg med dee der link. HAr lige lavet en ny site som hedder indhold.html og det skal siden starte med men når man klikker på linket kontakt så skal siden kontakt.html komme frem i indholds ruden. Forstår det ikke hvordan du laver linket til den del af siden.
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 20:25 #8
Det jeg mener er at hvad sætter jeg som target i linket feks. som her i min index.htm

<td colspan="3" class="top1">Om mig • Mine interesser • Links • <a href="kontakt.html" target="_self">Kontakt</a></td>

Den har jeg sat til _self og det virker ikke. Hvad sker der ??
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 20:30 #9
Forklar ved du mener med indholds ruden :)
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 20:33 #10
Hvad*...
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 20:34 #11
hvis du kigger på http://62.107.212.18 og ser den del af siden der hedder indhold som står mellem left og right det er den jeg mener..
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 21:09 #12
Mener du at det f.eks skal være, som på den her side: http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_navigation ?
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 21:12 #13
ja det ser rigtigt ud.

Når du klikker på linket i menuen som hedder kontakt så er det meningen at hjemmesiden kontakt.html skal åbnes i det felt hvor der står " INDHOLD".
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 21:21 #14
Avatar billede mr_y Nybegynder
15. juni 2006 - 21:55 #15
sorry men det hjælper ikke mig ret meget. Har kigget på det men ved ikke hvordan jeg skal få det til at virke.
Avatar billede kurdo Novice
17. juni 2006 - 12:45 #16
jeg ved ikke helt, men mener han ikke include php?? altså lige som det med index.php?p=tutorials , er det det han mener=??
Avatar billede mr_y Nybegynder
18. juni 2006 - 13:56 #17
er der ikke nogen der kan forklare mig det på dansk.
Avatar billede mr_y Nybegynder
02. juli 2007 - 15:49 #18
Semaine kom med et svar og du får dine points. Takker for hjælpen
Avatar billede mr_y Nybegynder
24. marts 2008 - 10:01 #19
ok så kommer jeg med et svar og tager points til mig self :)