Avatar billede jacoberen Nybegynder
14. juni 2006 - 19:33 Der er 7 kommentarer

Omdrejnings måler

Hej

Jeg har tænkt mig at lave en omdrejnings måler til rc el motore.
Jeg har har hørt at man kan bruge noget opto noget.... er der nogen der kan forklare hvordan sådan noget fungere?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen Jacob Pedersen
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2006 - 20:24 #1
Hvis du har en gammel mus med kugle kan du skille den ad og tage "dimsen" der registrerer bevægelser ud og genbruge den. Det var nok en god idé at måle på den inden du tager den ud. Der er to stk i hver mus.
Den vil nok tælle ret stærkt hvis den sættes direkte på motoren, men du kan koble en tæller på til at "dividere" frekvensen.

Ellers skal du have fat i en foto-transistor og en passende lysdiode.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
14. juni 2006 - 21:08 #2
Okay... hvordan fungere sådan en foto-transistor?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2006 - 21:21 #3
Stort set som en almindelig transistor, bortset fra at den bliver påvirket af lys og ikke en strøm på base-emitter.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
14. juni 2006 - 21:24 #4
Hmm...er ikke helt med. Du ved tilfældigvis ikke hvor jeg kan finde et diagram om noget lign.?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2006 - 21:37 #5
10 sek. på google:

http://home.hccnet.nl/kees.moerman/flits.html

Der er et diagram lidt nede på siden.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
15. juni 2006 - 07:15 #6
Hvodan kan jeg lave så den sender en puls ind i microfo-ingangen?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
15. juni 2006 - 19:28 #7
Hvis du kombinere diagrammet under "The Sensor and Amplifier" med "The Pulse Shaper" og kobler en kondensator på udgangn (punktet C), kan du forbinde den direkte på microfon indgangen. Kondensatoren kan f.ex. være 100 nF.
Du opnår måske et bedre resultat hvis du laver en spændings-deler inden kondensatoren, f.ex. 22k og 1 k, hvor 1k sidder til stel.