Avatar billede nysgerrig2006 Nybegynder
14. juni 2006 - 13:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Regnskab i firma

Har netop oprettet et lille firma, momsregistreret und alles ;)

Når året er gået, udfærdiger man naturligvis et regnskab.
Skal det udfærdiges på en bestemt måde, eller er der frit slag??
Skal det indsendes til en bestemt myndighed, eller blot foreligge i virksomheden???

Nogen gode links til "newbie" erhvervsdrivende???
Avatar billede perj Nybegynder
14. juni 2006 - 13:47 #1
Avatar billede perj Nybegynder
14. juni 2006 - 13:51 #2
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juni 2006 - 16:31 #3
Du skal indsende til dit skattecenter. Adressen står på det brev du modtager du har oprettet et firma, ellers find den på SKAT.dk. Der er visse faste krav til årsregnskab, men der er også en vis frihed angående udformningen.

De mest grundlæggende krav er:
- Angivelse af firmanavn m.m.
- Resultatopgørelse, også kaldt "DRIFT" (Indtægter - Udgifter = Årsresultat)
- Balance, også kaldt "STATUS" (Aktiver og passiver, skal tilsammen give nul)
- Noter der uddyber tal som har behov for uddybning
- Underskrift
- Overholdelse af "god revisorskik" (bl.a. skal regnskabet give et retvisende billede af virksomheden økonomi)

Husk:
- I DRIFT skal du ikke medregne moms
- Aktiver er hvad virksomheden ejer, passiver er som udgangspunkt hvad den skylder
- I aktiver skal fremgå hvad virksomheden rent faktisk har stående på bankkontoen ved årets slutning (f.eks. 0 hvis firmaet ingen penge har)

Et simpelt eksempel (det er ikke sikkert tallene passer):

--------------------------------------------------------------
Resultatopgørelse 2005

Mitfirma v/ Nysgerrig Jensen, CVR 12345678

** DRIFT **
Indtægter: 10.000 kr.
Udgifter: 4.000 kr.
-----------------------------
Årets resultat: 6.000 kr.

** STATUS **

AKTIVER:
Bank: 3.000 kr.
Giro: 0 kr.
Kasse: 0 kr.
Aktiver i alt: 3.000

PASSIVER:
Egenkapital primo: 0 kr.
Årets resultat: 6.000 kr.
Ihændehaverindskud: 0 kr.
Hævet privat: -2.500 kr.
Egenkapital ultimo: 3.500 kr.

Skyldig moms: -500 kr.

Passiver i alt: -3.000 kr.

_______________________
Underskrift
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juni 2006 - 16:36 #4
Hov, det gik vist lidt hurtigt, men principperne er de samme...
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juni 2006 - 16:43 #5
Hvis du har Excel, kan du desuden se et eksempel her: http://www.franciskaner.dk/aar2.xls
Avatar billede htmlkongen Novice
14. juni 2006 - 17:01 #6
Et andet godt råd er siden www.startfirma.dk - ligesom eksperten bare med virksomhedspørgsmål :)
Avatar billede nysgerrig2006 Nybegynder
02. august 2006 - 19:07 #7
lukker
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 20:00 #8
Fandt du ud af det?
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
18. december 2008 - 21:46 #9
Ja ikke for at puste liv i en gammel død tråd. Men JEG vil da gerne sige mange tak til dig old-faithful. Det var lige hvad jeg skulle vide :-)