Avatar billede kamillevej Nybegynder
14. juni 2006 - 11:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

opsætning til mail på min bærbare

Jeg har problemer med at modtage mail på min bærbare, som fungere i et trådløst netværk, mailen kommer kun på den stationære, det er nok noget med min opsætning, er der nogen der kan hjælpe
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
14. juni 2006 - 11:32 #1
Har du checket at opsætningen er den samme på både den stationære, og den bærbare?
Avatar billede zond Nybegynder
14. juni 2006 - 16:24 #2
Bruger du Outlook eller et tilsvarende program hvor du henter mailen ned fra din mailserver via POP3?

I så fald kan du ikke hente den samme mail ned 2 gange (til forskellige maskiner).
Når du først har hentet mailen ned fra serveren vil den ikke længere være markeret som "ulæst" på serveren, og den vil derfor ikke blive hentet ned når du forsøger fra den anden pc. Yderligere vil man typisk sætte mailserveren til at slette de mails man har hentet ned i sin lokal outlook klient, og i så fald er det klart at du ikke kan hente dem igen.

Hvis du nu sender en testmail til dig selv, og forsøger at hente den fra din bærbare (før den hentes af din stationære) så kan du ihvertfald se om det virker fra den bærbare. Der er bare det problem at denne mail ikke vil kunne ses fra din stationære... Det er det samme med sendt post; det du sender ligge lokalt på den maskine du sender fra... åbner du outlook på den anden maskine kan du ikke se den fordi der ikke er nogen synkronisering mellem de lokale klienter.

Hvis du vil undgå ovenstående, men smatidig vil kunne maile fra begge maskiner (med samme mailkonto) har du 2 muligheder:

1: Brug webmail, hvor du ikke gemmer noget lokalt, og derfor har alting tilgængeligt fra en hvilken  som helst pc med en internet browser.

2: Anskaf en exchange server, og log på den med din outlook klient fra en hvilken som helst maskine med outlook installeret (og din konto konfigureret)
Dette KOSTER og du skal drifte en server, hvilket sandsynligvis ikke kan betale sig for dig.
Avatar billede kamillevej Nybegynder
14. juni 2006 - 22:35 #3
Jeg har prøvet at sende en mail fra den stationære til den bærbare, og det virker fint, er det så ok ?
Avatar billede kamillevej Nybegynder
14. juni 2006 - 22:36 #4
Jeg har prøvet at sende en mail fra den stationære til den bærbare, og det virker fint, er det så ok ?
Avatar billede zond Nybegynder
15. juni 2006 - 15:45 #5
hmm jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg mener..

1: Bruger du Outlook på begge PC'er?
2: Bruger du den samme mailadresse på begge PC'er?

Hvis du kan svare ja til 1 og 2 så vil du have de ovennævnte probelemer med at den enkelte mail kun kan hentes ned på én af PC'erne, og derefter ikke kan ses fra den anden. Ligeledes vil de afsendte mails kun være tilstede i mappen "sendt mail" på den pc du sendte dem fra.

Med andre ord: Det kan sagtens fungere, men hvis det er vigtigt for dig at kunne finde alle mails i en "brevveksling" med en person, så vil det være en ulempe at benytte Outlook på 2 forskellige maskiner (hvis du altså bruger den samme mailadresse på dem begge).

eksempel:

*Fra PC1 sender du en mail til en ven. (MAIL NR. 1)
*Du lukker PC1

*Du åbner PC2 og henter mails i Outlook
*Din ven har svaret (MAIL NR. 2), og du svarer tilbage fra PC2 (MAIL NR. 3)
*Du lukker PC2

*Du åbner PC1 og henter mails i Outlook
*Din ven har svaret igen (MAIL NR. 4).

Resultat:
MAIL NR 1 og MAIL NR 4 ligger nu i Outlook på PC1
MAIL NR 2 og MAIL NR 3 ligger nu i Outlook på PC2

Det er et meget simpelt eksempel, men hvis der er tale om længere brevvekslinger kan det hurtigt blive noget rod, og så har jeg ikke engang medregnet de problemer du kan få mht. kontaktpersoner der skal oprettes og vedligeholdes på begge maskiner....

Hvis det ikke er vigtigt for dig at kunne finde frem til tidligere korrespondance, så kan du bare køre løs med din nuværende opsætning, ellers skal du nok overveje at benytte webmail.
Avatar billede kamillevej Nybegynder
16. juni 2006 - 12:09 #6
HejZond
Jeg bruger outlook på begge pc, men det der ikke den samme mailadresse, for når jeg logger på den bærbare, kommer den en boks op, hvor der står:

Logon:
Server: Mail1. stofanet.dk
password

Min mailadresse på den stationære er 323982@stofanet.dk
Avatar billede zond Nybegynder
16. juni 2006 - 17:30 #7
Hej igen.

Den boks der popper op på din bærbare har ikke noget med din mailadresse at gøre, den spørger dig hvilken mailserver du vil connecte til, og det er jo sikkert stofas mailserver eftersom du har en mailadresse på stofanet.

Da du sendte en mail fra din stationære til din bærbare, sendte du den så ikke til "323982@stofanet.dk"???
I så fald er det den samme e-mail konto på begge maskiner!

Hvis jeg har ret i ovenstående gælder alt hvad jeg har fortalt dig om ulemperne ved at hente mail fra 2 forskellige maskiner.

(Du skal iøvrigt passe på med at skrive din mailadresse på åbne forums som dette, mailspammere har programmer til at skanne efter noget der ligner e-mailadresser, og du risikerer at blive oversvømmet med ligegyldige, eller i værste fald inficerede mails)
Avatar billede kamillevej Nybegynder
17. juni 2006 - 15:09 #8
Hej Zond
Jo jeg sendte den til samme mailadresse. Kan du hjælpe mig med webmail, hvad er det og hvordan gør jeg?
Avatar billede zond Nybegynder
19. juni 2006 - 13:42 #9
Webmail er meget nemt at bruge:

*Åbn en internet explorer (eller hvilken web browser du nu benytter) og gå til følgende URL: https://www.stofa.dk/minesider/userlogin.php?shortcut=minesider

*log ind i venstre side af skærmen.
  *Dit Signon ID er "323982s001" (uden "")
  *Dit password er det samme som når du skal logge på stofanet for at få adgang til internettet.
  *Du kan sætte den til at huske signonID og password for dig.

Hvis du udelukkende bruger webmail, vil alle dine mails være tilgængelige på internettet, og du kan således tilgå dem fra ENHVER pc med internetforbindelse
(Hvis du altså kender Signon ID og password)

Brugerinterfacet ser anderledes ud end Outlook, men funktionaliteten er stort set den samme.

God fornøjelse med det...