Avatar billede zond Nybegynder
13. juni 2006 - 02:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Start->Kør->cmd virker ikke

Hej Eksperter.

Jeg har lånt en laptop med WIn XP home, og har problemer med at få Start->Kør til at virke ordentligt.

Hvis jeg skriver "cmd" starter den en "død" prompt fra "C:\Windows\system32\cmd.com" og denne prompt kan ingenting... ikke engang lukkes ned uden at man kvæler den.

skriver jeg "regedit" startes der også en prompt "C:\windows\system32\regedit.com" og den er ligeså død som den første prompt.

Det virker hvis jeg tilføjer filtypen (altså cmd.exe/regedit.exe) så det må være noget med at "kør" defaulter til -.com filer hvis man undlader filtypen?!?

Hvordan ændrer jeg dette????

Jeg har iøvrigt også problemer med at pinge fra en prompt... hvis jeg prøver fryser den, ligesom de førnævnte prompts.

Ipconfig virker tilsyneladende upåklageligt, så det er ikke fordi prompts generelt er screwed...

Anyone????
Avatar billede vejmand Juniormester
13. juni 2006 - 05:52 #1
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2006 - 07:50 #2
Prøv at køre en "chkdsk /r"
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. juni 2006 - 08:25 #3
Det med cmd.com Regedit.com får mig til at "lugte" virus. Disse filer burde nemlig slet ikke findes på computeren. Prøv derfor dette:

Download Hijackthis:
http://danborg.org/spy1/HJT/hijackthis.exe

Kør Hijackthis.exe fra en mappe som du opretter til formålet:
Klik på "Do a systemscan and save a logfile". Efter kort tid åbnes et notepad-vindue med en logfil. Kopiér indholdet af denne logfil herind i denne tråd. Jeg vil fraråde at du selv begynder at fixe noget.
Avatar billede zond Nybegynder
13. juni 2006 - 15:56 #4
Det lyder som om I har fat i noget der, den opfører sig også mærkeligt i andre sammenhænge, så der er garanteret virus i svineriet.

Jeg forsøger mig når jeg kommer hjem fra arbejde, og vender tilbage til jer.
Avatar billede zond Nybegynder
13. juni 2006 - 18:53 #5
Hermed logfil...

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 17:40:51, on 13-06-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\Digital Imaging\Unload\hpqcmon.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe
C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\TBONBin\tbon.exe
C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\wcescomm.exe
C:\Programmer\Skype\Phone\Skype.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnf.exe
C:\PROGRA~1\MICROS~4\rapimgr.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Documents and Settings\Helle Flohr Koch\Skrivebord\hijackthis\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.signon.stofanet.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: RXResultTracker Class - {59879FA4-4790-461c-A1CC-4EC4DE4CA483} - C:\Programmer\RXToolBar\sfcont.dll (file missing)
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\windows\downloaded program files\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\windows\downloaded program files\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [PCTVOICE] pctspk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [XpDis0Conf] C:\PROGRA~1\Belkin\BELKIN~1\Tool\WinXPDisableZeroConfigation.exe VEN_14E4&DEV_4320&SUBSYS_70011799 /d
O4 - HKLM\..\Run: [XpOpenAuto] "C:\Programmer\Belkin\Belkin 54Mbps Wireless Utility\TOOL\OpenXpAuto.exe" VEN_14E4&DEV_4320&SUBSYS_70011799
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [CamMonitor] C:\Programmer\Hewlett-Packard\Digital Imaging\\Unload\hpqcmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Share-to-Web Namespace Daemon] C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [SemanticInsight] C:\Programmer\RXToolBar\Semantic Insight\SemanticInsight.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MsMovies] C:\Programmer\MsMovies\MsMovies.exe /auto
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [tbon] C:\Programmer\TBONBin\tbon.exe /r
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Programmer\Microsoft ActiveSync\wcescomm.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Skype] "C:\Programmer\Skype\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [ErrorSafe] "C:\Programmer\Error Safe Free\ers.exe" /scan
O4 - Startup: Adobe Gamma.lnk = ?
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: Windows-pc-søgning (2).lnk = C:\Programmer\MSN Toolbar Suite\DS\02.05.0000.1105\da-dk\bin\WindowsSearch.exe
O8 - Extra context menu item: &Google-søgning - res://c:\windows\downloaded program files\GoogleToolbar1.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: &Oversæt engelsk ord - res://c:\windows\downloaded program files\GoogleToolbar1.dll/cmwordtrans.html
O8 - Extra context menu item: &Search - http://kn.bar.need2find.com/KN/menusearch.html?p=KN
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Lignende sider - res://c:\windows\downloaded program files\GoogleToolbar1.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Tilbage via links - res://c:\windows\downloaded program files\GoogleToolbar1.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Øjebliksbillede af side i cache - res://c:\windows\downloaded program files\GoogleToolbar1.dll/cmcache.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra button: Create Mobile Favorite - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~4\INetRepl.dll
O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~4\INetRepl.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Create Mobile Favorite... - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~4\INetRepl.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {39B0684F-D7BF-4743-B050-FDC3F48F7E3B} (FilePlanet Download Control Class) - http://www.fileplanet.com/fpdlmgr/cabs/FPDC_2.1.0.69.cab
O16 - DPF: {3D6DDD23-870A-4FC8-B3AF-5F67C935A9B7} (Util Class) - https://udstedelse.certifikat.tdc.dk/csp/authenticode/PrimeInkCSP-1204.exe
O16 - DPF: {62789780-B744-11D0-986B-00609731A21D} (Autodesk MapGuide ActiveX Control) - http://gis.aarhus.dk/Mapguide%20viewer/mgaxctrl.cab
O16 - DPF: {A18962F6-E6ED-40B1-97C9-1FB36F38BFA8} (Aurigma Image Uploader 3.5 Control) - http://light.gabs.dk/imageuploader/ImageUploader3.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O16 - DPF: {B64F4A7C-97C9-11DA-8BDE-F66BAD1E3F3A} - http://locator1.cdn.imagesrvr.com/sites/errorsafe.com/www/download/2006/cabs/ErrorSafeFreeInstall_dk.cab
O16 - DPF: {EDAF796E-9210-4417-ADDC-2AB18E4F6C27} (Hjemmeside.KvikFoto) - http://www.123hjemmeside.dk/builder/pages/KvikFoto.CAB
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O18 - Filter: text/html - {2AB289AE-4B90-4281-B2AE-1F4BB034B647} - C:\Programmer\RXToolBar\sfcont.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O21 - SSODL: WPDShServiceObj - {AAA288BA-9A4C-45B0-95D7-94D524869DB5} - C:\WINDOWS\system32\WPDShServiceObj.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
O23 - Service: AVG E-mail Scanner (AVGEMS) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. juni 2006 - 19:37 #6
Jeg må indrømme, at den infektion, som jeg havde regnet med at finde ikke kan ses i loggen (der er dog et par andre ting). Men prøv alligevel at køre denne procedure, og se om det hjælper på problemet:

-- Gå ind i kontrolpanel-tilføj/fjern programmer, og se om du kan få lov til at afinstallere følgende programmer:
RXToolbar
BestOffers
Errorsafe

-- Hent Ewido herfra (14 dages version af plus-versionen)
http://www.spywarefri.dk/downloads1/ewido-setup.exe
Installer og opdater programmet. Vent med at scanne.

-- Hent Brute Force Uninstaller, og pak det ud til sin egen mappe (c:\BFU):
http://www.merijn.org/files/bfu.zip

-- Højreklik på følgende link, og vælg "Gem som" for at downloade Alcan Remover. Gem det i samme mappe som du gemte Brute Force Uninstaller i (c:\BFU):
http://metallica.geekstogo.com/alcanshorty.bfu

-- Kør Hijackthis, vælg "Do a system scan only", sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked.
O2 - BHO: RXResultTracker Class - {59879FA4-4790-461c-A1CC-4EC4DE4CA483} - C:\Programmer\RXToolBar\sfcont.dll (file missing)
O4 - HKCU\..\Run: [tbon] C:\Programmer\TBONBin\tbon.exe /r
O4 - HKCU\..\Run: [ErrorSafe] "C:\Programmer\Error Safe Free\ers.exe" /scan
O16 - DPF: {B64F4A7C-97C9-11DA-8BDE-F66BAD1E3F3A} - http://locator1.cdn.imagesrvr.com/sites/errorsafe.com/www/download/2006/cabs/ErrorSafeFreeInstall_dk.cab
O18 - Filter: text/html - {2AB289AE-4B90-4281-B2AE-1F4BB034B647} - C:\Programmer\RXToolBar\sfcont.dll

-- Genstart i fejlsikret, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

-- Du skal nu til at slette. Som indledning hertil skal du have slået "Udvidet filvisning" til:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

-- Slet herefter følgende mapper (hvis du kan finde dem):
C:\Programmer\RXToolBar\
C:\Programmer\TBONBin\
C:\Programmer\Error Safe Free\

-- Klik på "Min computer", og naviger frem til c:\BFU mappen. Dobbeltklik på BFU.exe. Så åbnes "The Brute Force Uninstaller". Til højre for det øverste indtastningsfelt, skal du nu klikke på det gule mappe-ikon ("Open script file"), og navigere frem til alcanshorty.bfu, som du hentede tidligere:
c:\bfu\alcanshorty.bfu

Klik herefter på "execute", og lad programmet gøre sit arbejde. Når scriptet er færdig, klikker du på OK, og derefter på EXIT.

-- Kør en fuld scanning med Ewido, og tillad programmet at fixe de ting, som det finder. Programmet laver en lille log, som du skal kopiere herind.

-- Genstart og læg en frisk Hijackthislog herind, sammen med loggen fra Ewido.
Avatar billede zond Nybegynder
13. juni 2006 - 20:21 #7
Hej ejvindh

Tak for dine råd, meget udførligt, men som du selv skriver er de nævnte "spywares" sandsynligvis ikke relateret til mit problem.

Eftersom PC'en er lånt, er jeg lidt tilbageholdende med at afinstallere dem, fordi nogle af dem er associeret til Kazaa, og dermed ikke kan fjernes hvis ejerne fortsat vil bruge det...

Såvidt jeg har kunnet finde ud af, er der tale om rapportering af internetsøgninger, og (måske lidt overdreven) reklame for et program til fjernelse af registryfejl osv. (errorsafe)

Jeg har til gengæld ikke kunnet finde ud af hvad filen tbon.exe laver, så hvis du har nogen ide om det hører jeg gerne om det.
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. juni 2006 - 20:35 #8
tbon.exe er også adware:
http://www.bleepingcomputer.com/startups/tbon.exe-12621.html

Jeg forstår godt, at du er tilbageholdende når pc'en er lånt. Den følgende del af min første procedure var specifikt rettet mod dit problem. Det kan du nøjes med -- men så vil jeg anbefale, at du råder ejeren til at køre resten ved anden lejlighed):

- Hent Brute Force Uninstaller, og pak det ud til sin egen mappe (c:\BFU):
http://www.merijn.org/files/bfu.zip

-- Højreklik på følgende link, og vælg "Gem som" for at downloade Alcan Remover. Gem det i samme mappe som du gemte Brute Force Uninstaller i (c:\BFU):
http://metallica.geekstogo.com/alcanshorty.bfu

-- Genstart i fejlsikret, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

-- Klik på "Min computer", og naviger frem til c:\BFU mappen. Dobbeltklik på BFU.exe. Så åbnes "The Brute Force Uninstaller". Til højre for det øverste indtastningsfelt, skal du nu klikke på det gule mappe-ikon ("Open script file"), og navigere frem til alcanshorty.bfu, som du hentede tidligere:
c:\bfu\alcanshorty.bfu

Klik herefter på "execute", og lad programmet gøre sit arbejde. Når scriptet er færdig, klikker du på OK, og derefter på EXIT.

-- Genstart herefter computeren, og check om det har hjulpet.
Avatar billede zond Nybegynder
16. juni 2006 - 17:49 #9
Hej igen Ejvind.

Syntes lige jeg ville sige tak for hjælpen selvom du allerede har fået points....TAK!

Det tog lidt længere før jeg fik ordnet det, men nu ser den ud til at være cleanet.
Jeg kan iøvrigt tilføje, at den tidligere havde nogle seriøse issues med det trådløse netværk. Det var ganske enkelt uberegneligt og koblede af og på efter forgodtbefindende.
Det har tilsyneladende virket på ejernes trådløse, men de har så heller ikke krypteret det (rolig, jeg skal nok ordne det for dem når jeg returnerer PC'en ;o))

So long

ZonD
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. juni 2006 - 19:45 #10
Dejligt at høre, at du fik det fikset :-) -- og ja, det var nok en god ide at få lagt noget kryptering ind ;-D