Avatar billede mrbogo Nybegynder
13. juni 2006 - 00:31 Der er 4 kommentarer

Hvor skal gavekort bogføres ?

Jeg har et lille firma, som er moms reg. personlig ejet.
jeg vil høre om nogen ved præcis hvor jeg skal bogføre et gavekort som jeg har udstedt. forstået på den måde jeg har købt et gavekort som jeg giver videre til en som har givet mig en kunde som provision. Han er ikke ansat i virksomheden ??

Er der en special beløbsgrænse hvor meget de må være på ?
Avatar billede mrjh Novice
13. juni 2006 - 07:46 #1
Du kan vælge at bogføre det under ekstern assistance eller noget tilsvarende. Jeg mener ikke der er en beløbsgrænse, men personen skal selv sørge for at tage det med på sin selvangivelse. Jeg er dog ikke 100% sikker, så hvis en anden kan bekræfte det ....
Avatar billede pewolle Nybegynder
19. juni 2006 - 21:07 #2
Det kommer nok lidt an på om det er vin eller lign. eller til en tøjbutik (hvor meget moms du kan trække fra).
Jeg ville nok kalde det salgsfremmende omkostninger.

Udsteder du derimod gavekort på egne ydelser skal det bogføres som kortfristet gæld, på en konto som du f.eks. kalder udstedte gavekort.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 13:26 #3
Det er lidt svære.
For man må ikke give kontanter eller gavekort væk, uden at det som regel bliver betragtet som gave. Og gaver har man ingen momsfradrag for og har kun 25% skattemæssigt fradrag for udgiften.
Så har du givet for 1.000 kr., kan du kun trække 250 kr. fra, da de resterende 750 vil være et kapitaltab.

Så det er at betragte som en gave med kun 25% fradrag.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 13:27 #4
Man må ikke give kontanter eller gavekort.
Men havde det været en medarbejder, som efterfølgende var kommet med bonnen på de som han/hun havde købt, så kunne du fradrage udgiften 100%, men stadig uden momsfradrag