Avatar billede mr-s Nybegynder
11. juni 2006 - 21:53 Der er 17 kommentarer

Windows vs. Mac

Jeg står i det dilemma at jeg snart skal købe en bærbar computer.
Jeg ved ikke om jeg skal købe en pc eller en Mac. Jeg har selv en stationer pc. jeg har, har læst at den nye MacBook kan køre Windows Vista når det kommer. Er det rigtig?

Jeg skal bruge den bærbare til at være på Internettet, lave teksbahandling og redigere film og billeder. Den skal især bruges til multimedie opgaver det var derfor at mac lige faldt mig ind.

Når Jeg går ind på Appels hjemmeside og ser under tekniske specifikationer der står at den har 64 Mb grafik. Umidlbart lyder det ikke at rat med når man f.x. ser på pc hvor der ligger på 128/256 mb grafik. men jeg tænkte om det måske var nogen lunde det samme nu hvor det er en Mac.

Jeg vil gerne høre fra nogen som har en mac og som vil fortælle lidt om deres erfaringer og de fordele og ulæmper der er ved at have en Mac. Jeg vil også gerne vide hvordan en mac arbejder sammen med en Pc på F.x et hjemmenætværk?

På forhånd Tak.!
Avatar billede kenp Novice
11. juni 2006 - 21:59 #1
og du må ikke have 2 ens spørgsmål om det samme. Luk det ene.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. juni 2006 - 22:13 #2
Hvis du alligevel vil køre Windows på den, er der overhovedet ikke nogen forskel på en mac og en almindelig bærbar PC, udover at mac'en ser smartere ud og er væsentlig dyrere.
At mac er foretrukket af grafikere skyldes historiske årsager, ikke at udbudet af grafiske programmer er bedre til mac end de er til pc i dag.
Windows Vista er meget tungt for grafikkortet og det er ikke noget særlig stærkt grafikkort der sidder i de 'billige' macbooks. Ærlig talt tror jeg ikke at det vil være nogen fornøjelse at køre Vista på andet end en MacBook Pro.
Som udgangspunkt er én af de ting, der trækker ved Mac, styresystemet OSX. Hvis du kun vil køre Windows på den er der ingen pointe i at købe en mac...
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 22:33 #3
"Windows Vista er meget tungt for grafikkortet"

Det kommer helt an på hvilken version af de seks versioner af Vista vi snakker om :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 22:35 #4
mr-s
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=mr-s&spm_part=mr-s&spm_answer=&find=&engine=exp

Hvis ikke du deltager i dine egne spørgsmål er du - undskyld udtrykket - ikke værd at spilde tiden på...
Avatar billede egonspock Seniormester
11. juni 2006 - 23:29 #5
he, john_stigers, du har helt ret i at den begrænsede Vista home-udgave uden tant og fjas (dvs. uden Aero og alle de pæne ting, som skulle være grund til at opgradere overhovedet.) nok vil køre fint på en MacBook.

Til gengæld kan man finde to meget interessante benchmarks her:
http://barefeats.com/mbcd4.html
http://barefeats.com/mbcd3.html
Bemærk at skærmkortet er af den integrerede slags, og derfor ikke performer så godt som MacBook Pro, men det vil være tilsvarende problem på en Windows-maskine. Skal man have et "rigtigt" grafikkort i, skal man derfor over i MacBook Pro.
Maskinen er ikke nødvendigvis dyrere end en tilsvarende PC med samme indhold i øvrigt. Det er ikke ligesom i gamle dage ;-)
Men jeg er enig. Køber man Mac - og forbliver man på Mac - er det (også) på grund af styresystemet. Jeg skal ikke have Windows på mine Macs, hvis jeg kan undgå det! Her fungerer f. eks. trådløst netværk som en drøm, og har gjort i flere år.
Avatar billede mr-s Nybegynder
12. juni 2006 - 14:22 #6
okay.! så i vil anbefale at man lad være med at bruge windows på en mac. hvad er fordelen ved mac o.x
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2006 - 20:09 #7
Nej "vi" vil ikke anbefale at man undlader at bruge Windows på en Mac :)

Men Apple er på vej med et styresystem der kan blive en alvorlig konkurrent til Microsofts styresystemer.
Avatar billede jasz Nybegynder
15. juni 2006 - 10:53 #8
Hvorfor købe en mac og installere Vista på den ??? Mac har et klart bedre styresystem end microsoft har, og kører meget mere stabilt.
Hvis ikke du skal bruge den til at spille på er de 64mb. ram fint til grafik og video.
Hvis du skal rode med billeder og video, så er mac meget nemmere at have med at gøre end pc.

Mac´en har ingen problemer med PC´en på et hjemmenetværk, problemet er den anden vej.

Mit råd, køb en Mac.
Avatar billede matas_mr Nybegynder
15. juni 2006 - 11:49 #9
Jeg vil klart anbefale dig at købe en Mac! Og det med at det er historisk at folk som skal lave noget grafisk passer slet ikke! der en grund grafikkere vælger mac!
Hvis vi nu bare ser på styresystemet! det er klart overlegent i forhold til Windows! på mange, mange punkter!
Det er hele er meget bedre integreret end på Windows se bare den programpakke som følger med iLife hvor godt den køre med resten af systemet og med hinanden!
Og det det med Hardwaren kan jeg tilføje at godt nok er Apple en smugle dyre end andre PC’er men du får også meget meget mere for pengene såsom f.eks. Motions Sensor og Magsafe-stik! småting som kommer til at betyde en stor del i hverdagen!
Personligt ville jeg aldrig gå tilbage til Windows igen.

Jeg tror at når du skal lave noget grafisk skal du nok op i Pro klassen.
Men jeg vil anbefale dig at tage ned i det nærmeste Apple Center og høre dem ad!
www.humac.dk

Til det med Apple og Windows! Se Apples reklamere her:
http://www.apple.com/getamac/ads/

Hilsen Mathias
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2006 - 12:31 #10
"men du får også meget meget mere for pengene såsom f.eks. Motions Sensor og Magsafe-stik!"

Bare husk at købe en macbook så -ellers får du ikke magsafe stik :D
Avatar billede matas_mr Nybegynder
15. juni 2006 - 12:40 #11
Ja ja selvfølgelig! jeg har endnu ikke opdaget det på Powermacen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2006 - 12:52 #12
Der kommer det heller ikke ;)
Avatar billede mr-s Nybegynder
15. juni 2006 - 14:52 #13
tusind tak for alle jeres svar.

Jeg er ny blevet overbevist om at en Mac er et godt valg.!
Avatar billede matas_mr Nybegynder
15. juni 2006 - 14:57 #14
Det er jeg glad for at høre.
Du vil helt sikkert blive glad for den!

Hvis du har nogle spørgsmål omkring Mac så kan du roligt besøge www.macnyt.dk

Hilsen Mathias
Avatar billede egonspock Seniormester
15. juni 2006 - 16:31 #15
Meld dig i øvrigt ind i en brugergruppe, der får man tit rigtig meget for skillingen!
http://www.apple.com/dk/usergroups/finder.html
Avatar billede lund76 Nybegynder
21. juni 2006 - 15:59 #16
Lugter det her ikke bare en lille smule af, at det stort set kun er macbrugere der læser disse tråde ?
Jeg ville aldrig anbefale nogen at købe en MAC eller kører linux.
Avatar billede matas_mr Nybegynder
21. juni 2006 - 16:44 #17
Har du på noget tidspunkt brugt Mac eller linux i en længere periode??