Avatar billede jaddk Nybegynder
11. juni 2006 - 10:38 Der er 23 kommentarer

Fri trafik = Ikke-eksisterende

Hej med jer,

Nu vi alle vel enige om at Fri trafik er ikke-eksisterende på stort set alle webhoteller i Danmark og hvis man har bare et nogenlunde forbrug lukker de webhotellet ned.. har hørt utallige klager fra folk med Surftown, B-one, Cliche og mange andre der har oplevet at deres side pludselig lukkes ned..

Men så ville jeg høre om i ved noget til hvis man selv smider en server op hvor alt download materiale skal ligge - Altså der er jo flere steder i Danmark de tilbyder 10 mbit / 10 mbit eller mere og jeg tænkte på at smide en server op en af disse steder der så udelukkende skal bruges til hosting af store fil arkiver som man jo ikke må have på webhoteller.. Jeg taler om ca. 200 gb trafik om måneden..

Nogen af jer der har erfaring med det? Der kan ISP'en da ikke bare lukke dig på samme måde som Webhotellerne med deres fuldkomne stupide og juridiske ukorrekte bestemmelser der faktisk stiller forbrugeren dårligere end købeloven..
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2006 - 10:55 #1
Du skal finde en uden gummiparagraffer i salgsaftalen som arne_v formulerede det for nyligt i et andet spørgsmål.

Feks Uni-C.
Avatar billede jaddk Nybegynder
11. juni 2006 - 11:03 #2
Jeg tænkte nu bare mere på at f.eks. Dansk Bredbånd der ude i Avedøre tilbyder 10 mbit til ca. 150 om måneden.. bare smide en server op derude og så ellers uploade løs :o)
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:07 #3
Hvad med: http://www.hexonet.net/

http://www.hexonet.net/page/products/vserverentry.php
... trakik op til 500 gb

http://www.hexonet.net/page/products/dservervdsentry.php
... trakik op til 750 gb

eller den jeg har:
https://www.hexonet.net/page/products/dserverentry.php
80 gb harddisk og 4096 gb trafik pr. måned

eller den nummeret større:
http://www.hexonet.net/page/products/dserverng.php
2x 80 eller 2x 160 gb harddisk og fra 1000gb /md til ubegrænset trafik
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2006 - 11:07 #4
Det vil ikke være muligt. Tænk på at udbyderen betaler knap 1 kr pr gb traffik til udlandet, og ca 20 øre for traffik til dk. Med 200 GB + en el-regning bliver det jo ikke et regnestykke som kan gå op for udbyderen, så der bliver lukket ned.
Avatar billede jaddk Nybegynder
11. juni 2006 - 11:11 #5
Men der jo ikke nogle begrænsning på upload/download i betingelserne.. altså det jo som at købe ADSl.. der står intet om hvor meget du må uploade eller downloade..?
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2006 - 11:11 #6
På Dansk Bredbånd forbindelser på du ikke have servere på.
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:11 #7
10 mbit -> 1280 kbyte/s ... 200gb/30dage -> 6,66 gb pr. dag -> 284,44 mb/timen -> 4,74 mb/min -> 80 kb. /sekundet ...

dog fordeler dine besøg sig nok ikke jævnt fordelt på hele døgnet? ...
så den kan måske til at knibe lidt alligevel? ... men sidder også selv og håber på at få ordentlig bredbånd her i århus...
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:12 #8
[ På Dansk Bredbånd forbindelser på du ikke have servere på. ] Øv :/
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. juni 2006 - 11:14 #9
Jo, man må gerne have servere på hos DB, de må bare ikke bruges kommercielt.
Avatar billede jaddk Nybegynder
11. juni 2006 - 11:15 #10
Hmm.. skod.. den der hexonet virker meget god.. spørgsmålet er om de kan holde hvad de lover.. da utroligt hvor dyrt den slags skal være.. :/ Og irriterende webhoteller ikke fortæller dig præcis hvor meget trafik du må have..

Er det ikke vildledende reklame? Man kan vel klage til forbrugerombudsmanden om det..? Eller? Er vel nok sikker på jeg ikke er den eneste der har fået den ide.. hehe..
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2006 - 11:15 #11
hmortensen -> Ikke ifølge de betingelser jeg har set fra dem. Du kan dog få forbindelser hos Dansk Bredbånd hvor du må, men de koster så også en anden pris.
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:17 #12
Egentlig synes jeg det er en trals ting ... hvis man lå med sin kommercielle server på deres net var det kun intern trafik når deres kunder besøgte ens webshop ...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. juni 2006 - 11:20 #13
Flg. er taget fra http://dbnet.dk/default.aspx?id=875&faqid=24
Må jeg tilslutte en server på min forbindelse?
Du kan tilslutte en server til Dansk Bredbånds net under forudsætning af, at dette sker frit og udelukkende er til privat brug og i henhold til de særlige betingelser for dit privatabonnement. Dansk bredbånd yder ikke support på dette.

Er der en grænse for hvor meget trafik jeg må bruge hos Dansk Bredbånd?
Nej, der er ingen begrænsninger på forbruget.
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:22 #14
[ Hmm.. skod.. den der hexonet virker meget god.. ] - Eneste ulempe jeg må sige er at Google måler hvor i verden din server er placeret ... d.v.s. jeg dukker ikke op i søgning på resultater kun fra Danmark ... har klaget til google over det - men, ja man er nok blevet for store og mener at alle landes sider skal ligge på det ip adresse område det pågældende land er tildelt ... Der kom ingen repons på den klage... sendt slutningen af april)... jeg er røget fra en 2-3 placering til en placering på typisk side 2-3 >:( ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 11:24 #15
... jeg kommer dog op ved søgning efter sider kun fra tyskland
... dog er det jo kun en dansk side ... så ... øh ... nå :D
Avatar billede jaddk Nybegynder
11. juni 2006 - 12:31 #16
Hvor mon Dansk bredbånds definition på privat går.. spå længe man ikke tjener penge på det..?
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2006 - 12:39 #17
Hov, glemte at sige at hexonet ikke tilbyder .dk domæner ...
der skal man have domænet over til gratisdns og rode med deres nameserver
indstillinger og så rode lidt med sin egen servers nameserver indstillinger...
Avatar billede felix- Nybegynder
11. juni 2006 - 13:37 #18
strych9: De trafikprsier er helt hen i vejret, det er flere år siden at trafik var så dyrt.
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2006 - 13:46 #19
felix- -> Hvad er prisen så idag ?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2006 - 18:46 #20
leif: Det har han lige så lidt forudsætninger for at fortælle dig som han har for at sige at de priser er hen i vejret.
Jeg har informationen fra en udbyder som er tilsluttet SONG networks og fik den for under 6 måneder siden. Gik tilbage for at checke og det var helt nøjagtigt 16 øre pr gb traffik indenlands, og 80 øre pr gb traffik til det udenlandske backbone.
Dette er en _meget_ billig pris for en udbyder, og de er oppe på traffik i ret store mængder for at få det til den pris.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2006 - 18:53 #21
og iøvrigt: Dertil kommer selvfølgelig at de har en investering ude på 500.000-800.000 dkk for selve linjen hvis den skal være hurtigere end 100 mbit. Siden der ikke er nogen hosting firmaer som har den slags til at ligge i likvider, så betales det af månedligt i afdrag.

Hvis vi antager at spørgers 200GB traffik månedligt er til udlandet, så giver det en regning på 160 dkk til udbyderen. Det er vist logik at fri traffik ikke kan eksistere på webhoteller til 9 kr pr måned.
Avatar billede felix- Nybegynder
11. juni 2006 - 19:23 #22
Hvad ved du om hvilke forudsætninger jeg har for at kende til priserne på trafik? :)

Det er sikkert en okay pris for dem, men hvis vi holder os til scenariet og taler udbydere på DBNet's størrelse, så vil jeg ikke betragte det som en god pris - tvært i mod alt for dyrt, men nu er TDC Song heller ikke en specielt billig carrier.

Selv mindre udbydere kan også få mere attraktive priser end dem du nævner der. Da jeg selv er i branchen ønsker jeg desværre ikke at tale kostpriser i kroner og ører, blot gøre opmærksom på at det rent faktisk er muligt at få billigere.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2006 - 22:16 #23
Selv om du får en hurtig f.eks. 10 Mbit forbindelse hvor du må have en server,
så check lige hvor de 10 Mbit er fra og til. Ja - de er fra dit net stik, men
hvor ender de ? Jeg er sten sikker på at de ikke garanterer 10 Mbit til dig frem
til DIX'en. Enten ender de i bolig blokkens router og så er i 50 med 10 Mbit som skal
dele en 34 Mbit eller så ender de i firmaets netværks rum hvor i er 1000 af
10 Mbit som skal dele et par 155 Mbit. Du skal ikke regne med at en 10 Mbit
i den pris klasse reelt kan levere 10 Mbit server til dine brugere.