Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 14:43 Der er 13 kommentarer

Nyt grafikkort - AGP eller PCI-E?

Hejsa...
Mit grafikkort er efterhånden uddateret, så er på jagt efter et nyt. Men her er jeg så stødt på et dilemma. For mit motherboard understøtter AGP, så skal jeg enten købe et nyt AGP-kort (har lidt et 7800GS i tankerne), eller skal jeg også få udskiftet boardet til et PCI-E og så købe et tilhørende grafikkort?
- hvorfor det ene, hvorfor det andet?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 14:51 #1
Hvilken cpu har du? Skal du skifte til et ordentligt pci-e kort er der god sandsynlighed for du skal have nye ram og ny cpu oven i, men er dog ikke sikkert
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 14:52 #2
7800GS er også et super kort
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 14:53 #3
Har en Intel Pentium 4 2,8 GHz og 2*512 MB PC3200 RAM
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 14:56 #4
sockel 478...
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 15:02 #5
Så er det en socket 478 cpu. Du kan godt få et bundkort der kører pci-e og stadig kan køre med din cpu og dine ram.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134803 bundkort

Men skal du holde dig på et samlet prisniveau for mobo og gfx omkring det et 7800gs vil koste, får du ikke lige så godt et gfx kort, så jeg vil anbefale dig at købe 7800GS til agp
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 15:05 #6
Men vil vel før eller siden skulle skifte til PCI-E?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 15:09 #7
Ja, men så skal du også have ny cpu og nye ram, det ville jo være dumt at skifte til ny teknologi på gfx kortet og så beholde de gamle ram og den gamle cpu. Skifter du derimod kun gfx kort så kan du køre et godt stykke tid endnu og få sparet op til et helt nyt system
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 15:14 #8
Lyder fornuftigt... Hvor længe vil jeg så kunne leve med mit nuværende hardware?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 15:18 #9
7800GS er et super kort, men det kommer jo også an på hvor store krav du stiller. Jeg ville kunne køre 1-2 år.. har stadig selv et 9600XT og det kører fint på 3 år nu
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 15:24 #10
Tjah, vil gerne kunne køre det nye spil - ikke nødvendigvis med specielt høje indstillinger, men fuldstændigt glidende...

Mit nuværende kort er et Winfast A360, har haft det i blot to år, men synes overhovedet ikke det kan følge med. Og vil da i hvert fald gerne kunne fungere to år endnu med et nyt grafikkort.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 15:35 #11
det kan 7800GS godt klare
Avatar billede lolkie Nybegynder
10. juni 2006 - 15:36 #12
Og det vil resten af min hardware også godt kunne? - for så skal jeg da ud og handle grafikkort.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juni 2006 - 15:44 #13
igen det kommer an på dine krav men ja det vil jeg da mene