Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 02:29 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

SCSI-320 harddisk på SCSI-160 controller?

Et simpelt spørgsmål:
Kan jeg tage en moderne SCSI-320 harddisk og bruge med en noget ældre SCSI-3 (SCSI-160) controller?

Altså, er harddiskene bagud-kompatible?
Jeg mangler nemlig en harddisk der kan overtage fra en fejlet harddisk i et RAID-1 spejl på en gammel server.
Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 02:47 #1
Og jeg mener selvfølgelig ultra-320 og ultra-160, men jeg håber, det fremgik af sammenhængen :-)

Fandt http://en.wikipedia.org/wiki/SCSI#Ultra-3
bl.a. med teksten: "Starting with SCSI-3, the SCSI standard has been maintained as a loose collection of standards, each defining a certain piece of the SCSI architecture, and bound together by the SCSI Architectural Model. This change divorces SCSI's various interfaces from the command set, allowing devices that support SCSI commands to use any interface (including ones not otherwise specified by T10), and also allowing the interfaces that are defined by T10 to develop on their own terms. This change is also why there is no "SCSI-4"."

Kan ikke helt finde ud af, om det svarer på mit spørgsmål, though ;-)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. juni 2006 - 11:08 #2
Dit link svarer ikke helt på spgm. Det er mere et udpluk af ideen bag SCSI udviklingen. Men for at svare på dit spgm. så er det problemfrit at skifte mellem SCSI 320 og 160. jeg har gjort det nogle (få) gange og der har aldrig været problemer. Men jeg har måske bare været heldig, da jeg aldrig har gjort det meget i SCSI.
Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 11:52 #3
Ok, super.
Har du foretaget disse skift med en Ultra-160 SCSI controller?
Jeg vil lige være helt sikker på, at du ikke taler om erfaringer på en Ultra-320 controller, hvor skiftet jo ikke burde være et problem :-)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. juni 2006 - 12:42 #4
Jeg har skiftet både fra 160 til 320 og omvendt. Men med mit begrænsede kendskab til SCSI skiftede jeg bare drevene og håbede alt var i orden, hvad det så heldigvis var.
Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 14:18 #5
Okay, så du er ikke sikker på, hvilket scsi-controller-kort, der sad i maskinen/maskinerne?
Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 14:56 #6
Er blevet klogere :-) :
http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/bizsupport/questionanswer.do?threadId=996963&admit=-682735245+1149857315790+28353475
og http://www.scsita.org/aboutscsi/ultra320/faq.html

... siger begge at det er muligt. Snip fra sidstnævnte link:
"7. Is Ultra320 SCSI compatible with prior versions of SCSI?
SCSI devices are always backward compatible. When newer SCSI devices are attached to a system with devices from a previous generation, the newer devices will back down to the maximum operating speed of the older generation when they are talking. When not talking to older devices, the newer devices operate at their normal speeds. "

Læg et svar for indsatsen, hottadpole!
09. juni 2006 - 15:15 #7
Wide Ultra 2 (80 MB/sec), Wide Ultra 3 (160 MB/sec) og Wide Ultra 320 kan køre sammen, på den samme controller. Hver enhed vil køre sin egen hastighed, dog aldrig hurtiger end controlleren:
WU320 CTRL > WU320 drev kører 320, WU3 drev kører WU3 og WU2 drev kører WU2 -protocol
WU3 CTRL > WU320 drev kører WU3, WU3 drev kører WU3 og WU2 drev kører WU2 - protocol
WU2 ctrl > alle drev kører WU2 protocol.
Du kan også sætte et Wide Ultra drev på, men så falder hele bussen over i single ended mode, uanset controller.
WU2, WU3 og WU320 drev, er som regel LVD, men mans skal altid være obs på at man ikke får blandet HVD og LVD.
WU2 og WU3 kører i øvrigt begge 40MHz, men på WU3 trigger man 2 gange på hver clock, ligesom man gjorde på CPU'er. Jeg har ikke helt overblik over 320 på det punkt endnu.
Max. kabel længde er den samme på alle 3 protocoller.
SCSI-3, ikke at forveksle med Wide Ultra 3, kører Fiber Protocol.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. juni 2006 - 15:24 #8
Det gør jeg her. Du har ret i at jeg ikke vidste helt nøjagtigt hvad der sad i maskinellet. Formålet med øvelsen var at få regenereret en raid opsætning og det havde jeg nok så flot sagt at jeg kunne.