Avatar billede jumping_jack Nybegynder
08. juni 2006 - 11:12 Der er 8 kommentarer

Opsætning af bla. DNS, print og netlogon

Hej.

Jeg er lige kommet i aktivering, og da jeg er den eneste hernede som har en del forstand på computere, er jeg blevet sat til at opsætte en pc.
Den skal fungere som følgende:

DNS server
Printer server
Server hvor brugerne på aktiveringen har deres eget brugernavn og kode og en tilhørende mappe på denne server, hvor de kan gemme deres egne ting.
Serveren har 2 netkort.

Jeg har indtil videre fået lavet DNS serveren (skulle gerne virke helt).
Vi siger at dens domæne er minserver.dns
Det netkort som har forbindelse til internettet har følgende tcp/ip indstillinger:

ip addresse: 192.168.1.17
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1

Primær dns server: 192.168.1.17

Det er så meningen at de andre computer bliver sat til en switch, som forbinder til netkort nr 2, med følgende tcp/ip indstillinger:

ip addresse: 192.168.1.18
Subnet: 255.255.255.0

Primær dns server: 192.168.1.17

Jeg har lige nu kun en computer koblet til serveren, for at teste.
Men netkort nr 2, siger bare at der ikke er nogen forbindelse.
Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt.
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
08. juni 2006 - 11:14 #1
nå ja, det er på en Windows server 2003
Avatar billede zinuss Nybegynder
08. juni 2006 - 18:45 #2
Du skriver noget om en switch.. Bruger du den nu? Hvis server og klient sidder direkte forbundet skal du have fat i et krydset kable.
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
09. juni 2006 - 08:14 #3
nej, før havde de direkte forbindelse, men nu kører de igennem en switch.
Men det er som om at der er et eller andet galt.
Den der er forbundet til serveren, kan hverken komme på nettet eller finde serveren,
men alligevel fik den opdateringer igår, og da jeg så prøvede at se om den kunne finde noget lige efter jeg så det, så ville den ikke!
Avatar billede zinuss Nybegynder
09. juni 2006 - 23:47 #4
Så det vil sige at klient skal igennem netkort 2 og ud af netkort 1 som så går til internettet?
Hvis det er tilfældet er jeg ikke helt sikker, men du kan bridge netkorte og forbinde begge LAN til hinanden. Ellers er der en route funktion i 2k3, "Routing and Remote Access" tror jeg nok den hedder.. Men efter hvad jeg kan se så ligger begge netkort i samme subnet, så vil skyde på du skal bridge kortne for at få det til at virke :)
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
19. juni 2006 - 09:42 #5
jeg har fået det til at virke, så hvis du lige smider et svar, så får du dine point :)
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
03. juli 2006 - 14:01 #6
hallo
Avatar billede zinuss Nybegynder
24. juli 2006 - 22:49 #7
Sommerferie :D
Hvis jeg hjalp dig med svar så smider jeg gerne et svar, men hvis du selv fandt ud af det så tag dem selv, der skulle jo nødig gå inflation i point´ne :))
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
04. august 2006 - 15:11 #8
det er altid lækkert med sommerferie. :)
lige nu kan jeg faktisk ikke huske hvordan jeg fik det til at virke, så hvad siger du til at du får point??