Avatar billede slambertdk Nybegynder
03. juni 2006 - 22:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gennemsigtig PNG i internet explorer

Hej,

Jeg har lavet en hjemmeside på en macintosh, der bruger PNG billeder til logo osv., der indeholder gennemsigtige elementer. Det ser fint ud når det åbnes på en Mac og ved browsere som fx. firefox, men når internet explorer skal åbne den, startes siden med en hvid kasse hen over billedet, indtil det er up-loaded.

Er der nogen mulighed for at ændre det? Jeg har prøvet at konvertere png-billederne til jpg og lave sort baggrund (baggrunden på siden er sort), men det skaber en masse design-mæssige problemer.

Kan man tvinge internet explorer til at håndtere gennemsigtige png filer?

se fx. siden her <a href="http://www.sverigelejren.dk">Sverigelejren</a>
Avatar billede jokkejensen Novice
03. juni 2006 - 22:32 #1
ikke anbefalelsesværdi, det er bedst at klippe sine ting ordentligt ud i gif og jpeg, indtil alle browsers forstår dem..

Men her er en løsning : http://homepage.ntlworld.com/bobosola/pngtestfixed.htm
Avatar billede slambertdk Nybegynder
03. juni 2006 - 22:40 #2
Hvad gør at det ikke er anbefalelsesværdigt? Jeg har ikke en kæmpe side, men jeg vil gerne have at den er præsentabel, da sociale myndigheder osv. skal ind og kigge på den. Bliver den langsommere?

Claus
Avatar billede jokkejensen Novice
03. juni 2006 - 23:00 #3
Siden renderes selvfølgeligt lidt langsommere, men ikke noget bemærkelsesværdigt..

Ex hvis hvis du havde en liste med en masse iconer i png, listen har ca 200 små iconer...

Når den vises vil det script tage et billede af gangen og lave det "grå" transparent.. det kan godt tage et lille split sekund, det kan i hvert fald godt ses af brugeren..'

Som nævnt er det altid bedst at klippe sit grafik ordentligt ud, og det er muligt at klippe det orndeltigt ud i dit tilfælde.. det andet her, er blot en hurtig løsning... som virker fint.
Avatar billede slambertdk Nybegynder
03. juni 2006 - 23:12 #4
Jeg takker,

Jeg tror jeg vil bruge fixet indtil jeg har fået liddt mere styr på det med programmering.
Avatar billede slambertdk Nybegynder
03. juni 2006 - 23:14 #5
Skal du lave et svar før jeg kan give dig point?
Avatar billede jokkejensen Novice
03. juni 2006 - 23:19 #6
jo tak !

Ja det er også udemærket !! og fint til dit behov.. det jeg mener er at du bare skal være OBS på det ikke er den perfekte løsning.. !!

Takker for points !
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
03. juni 2006 - 23:47 #7
hvorfor ikke bare lave dem til gif? det er virkelig ikke en god løsning
Avatar billede slambertdk Nybegynder
04. juni 2006 - 22:39 #8
Kan jeg bare konvertere billederne til gif, og så virker de uden at blive blå først?
Avatar billede jokkejensen Novice
04. juni 2006 - 22:45 #9
Ja det kan du godt..

Det eneste du mister er den alpha transperent egenskab png har... en pixel på en gif er endten transperent eller ej.. en png derimod kan have en pixel med 25% transperanthed..

Håber du kan følge mig..

/JJ
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
04. juni 2006 - 22:52 #10
har png 24 bit kan lave fx 25%, men png 8 bit er som gif...
Avatar billede slambertdk Nybegynder
04. juni 2006 - 22:58 #11
Har lige konverteret den råt til GIF, det ser ud af helvede til.
Avatar billede slambertdk Nybegynder
04. juni 2006 - 23:00 #12
Se evt. et eksempel her: http://www.sverigelejren.dk/Sverigelejren/Tilmeld.html  "Velkommen" i den øverste række er et gif, og de andre png.