Avatar billede lina Nybegynder
09. maj 2001 - 10:19 Der er 21 kommentarer

hvad er forskellen på et operativsystem og et styresystem?

Hej eksperter
er der nogle af jer der kan forklare mig hvad forskellen er på et operativsystem og et styresystem?
Hvorfor er der nogle ting som ikke kan køre under windows nt?

Hvis i kender nogle links til disse spørgsmål ville dét bare være helt perfekt...
Avatar billede trs Nybegynder
09. maj 2001 - 10:21 #1
der er ingen forskel

fordi det ikke er lavet til win nt
Avatar billede riversen Nybegynder
09. maj 2001 - 10:21 #2
det er det samme
Avatar billede kapla Nybegynder
09. maj 2001 - 10:21 #3
Ingen forskel
Avatar billede riversen Nybegynder
09. maj 2001 - 10:23 #4
kort sagt: fx win98 og winnt er to forskellige operativsystemer, og da de forskellige kræver det også at noget software er skrevet bestemt til styresystemet.
Hvis sproget som softwaren er programmeret i er uafhængigt af styresystem, så kan softwaren installeres uafhængigt af styresystem.
Avatar billede koxxx Nybegynder
09. maj 2001 - 10:24 #5
Ja alle styresystemer er vel forskellige hvis de ikke har samme navn??
Avatar billede lina Nybegynder
09. maj 2001 - 10:25 #6
Det er altså ikke rigtigt det i fyrer af der jeg ved godt af begge dele bliver brugt i flæng men Et operativsystem og et styresystem er ikke det samme.....
Avatar billede riversen Nybegynder
09. maj 2001 - 10:27 #7
ok, så forskellig teknologi eller hvad man nu skal sige.
Avatar billede trs Nybegynder
09. maj 2001 - 10:28 #8
Det er det sammme.
Avatar billede prodic Mester
09. maj 2001 - 10:30 #9
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=1780&ord=Operativsystem - hvor der ganske rigtigt, og tidligere sagt, at det er det samme.
Avatar billede prodic Mester
09. maj 2001 - 10:31 #10
Avatar billede lina Nybegynder
09. maj 2001 - 10:33 #11
Okay mere specifikt det jeg er ude efter er mere information omkring kernel, og hallaget som jo er det win nt og 2000 operere med og nu kommer pointen
i et operativsystem kan programmøren ikke skrive direkte til hardwaren da den er beskyttet af kernel, hvor i mod ved et styresystem kan programmøren skrive direkte til hardwaren der er ikke noget til af beskytte.

Avatar billede trs Nybegynder
09. maj 2001 - 10:33 #12
Det ligger vel også i selve ordet operativ..=styrer
Avatar billede trs Nybegynder
09. maj 2001 - 10:36 #13
Det kunne måske skyldes sproglig forvirring! Engelsk --> dansk

på dansk er det det samme
Avatar billede mortenka Nybegynder
09. maj 2001 - 15:21 #14
lina >> Du har misforstået det:
et styresystem er FULDSTÆNDIG det samme som et operativsystem. Ordet styresystem er bare en fordanskning!

Mht. det du nævner om at skrive til hardwaren, så er det blot to forskellige måder at lave et styresystem på..
Og der er ALTID noget at beskytte, i nogle (gamle & win98) styresystemer har man bare valgt at ignorere det faktum.
Avatar billede kbu Nybegynder
10. maj 2001 - 02:16 #15
lina>>
hvis du læser engelsk litteratur vil du kun se een betegnelse: \"operating system\"
I Dos/Win9x styre-/operativsystemerne kan programmøren rigtignok skrive direkte til hardwaren, men i moderne styre-/operativsystemer - som består af flere lag - skriver programmøren til nogle ydre lag, som kommunikerer med kernel.
Avatar billede lina Nybegynder
10. maj 2001 - 11:55 #16
Okay fint nok kan vi nu stoppe det ordkløveri og komme frem til mit egentlige spørgsmål?
(det som står helt oppe i toppen)

Avatar billede karstenh Nybegynder
20. maj 2001 - 23:16 #17
WinNT er, af sikkerheds- og stabilitetsgrunde, noget mere restriktivt i hvad det tillader end f.eks. Win98.
Dette betyder at programmer ikke kan få direkte adgang til hardwaren, og da NT hovedsageligt skulle bruges i firmaer, gjorde Microsoft heller ikke så meget ud af multimedie-delen som de gør i 98 og 95.
Så programmer der forsøger direkte adgang, eller forventer nyere/bedre udgaver af diverse multimediekomponenter, spiller bare ikke på NT.
De har dog taget sig sammen, i hvert fald hvad angår multimedie, i Win2k.
Avatar billede prodic Mester
22. juni 2001 - 20:39 #18
Skal vi snart lukke og slukke dette spørgsmål?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. juli 2001 - 20:04 #19
Hvad med at lukke?!
Avatar billede prodic Mester
03. november 2001 - 14:46 #20
Skal vi snart lukke?
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
01. juni 2003 - 14:01 #21
Hvad med at lukke?!?! *G*