Avatar billede antiquado Nybegynder
02. juni 2006 - 01:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sende/modtage mails via VPN

Hej!

Jeg vil gerne på en hjemmearbejds-PC kunne sende (via SMTP og Exchange) og modtage mails (fra POP3 konto og Exchange server).

Problemet er skiftet mellem de 2 modes, altså om jeg er koblet op via VPN eller ej.

1) Når jeg er koblet op til domænet via VPN, virker eget internet ikke. Dvs. jeg kan modtage og sende via Exchange server men ikke hente fra POP3-konto.
2) Når jeg ikke er på VPN, virker internetlinien, dvs. jeg kan hente fra POP3, men fordi Outlook er sat op til at sende via Exchange serveren, bliver mails ikke afsendt.

Er der en måde hvorpå jeg kan få det bedste af begge verdener?

VPN-forbindelsen foregår med Cisco VPN client, Outlook version 2003 og Exchange server 2003.
Avatar billede jacla Nybegynder
02. juni 2006 - 03:20 #1
VPN opkobling bruger 2 IP-adresser, dvs når du er koblet op VPN mangler du en "almindelig opkobling til eget Internet"

Så du skal nok have en ekstra IP-adresse ud af huset, men det må den, der har sat det op kunne hjælpe dig med.

Din ISP'er kan levere en for 10-20 kr om måneden.
Avatar billede antiquado Nybegynder
09. juni 2006 - 02:40 #2
Adgangen til lokalt internet slås fra af VPN-klienten, og det er jeg sikkerheds-mæssigt helt tilfreds med. Man kan i Cisco's VPN-klient specificere om der må tilgås lokalt internet samtidig med VPN-forbindelsen, men jeg tør ikke slå det til pga. faren for at en backdoor/trojan får adgang til firmanetværket via VPN-forbindelserne.

Jeg endte med at sætte maskinen op med dual-boot, så han enten var på privat uden Exchange eller direkte logget på VPN, hvilket også løste nogle problemer med afviklingen af en ældre DOS-applikation.