Avatar billede sixpencen Nybegynder
30. maj 2006 - 09:05 Der er 2 kommentarer

Lidt spørgsmål, ang miljø i Danmark

Hvad er den danske Miljø politik?
Skal alle virksomheder overholde miljøpolitiken?
Hvad har staten af interesse i god arbejds miljø?

Håber i kan hjælpe mig med lidt tekst, har fundet noget om det, men er en dør til at skrive noget om, kan kun få skreven stikord om miljø'et :S
Håber høre fra jer :)
Avatar billede sixpencen Nybegynder
30. maj 2006 - 13:03 #1
ingen ?
Avatar billede palleskov Juniormester
01. juni 2006 - 21:02 #2
Fandt lidt her ved ikke om du kan bruge det til noget

Dansk miljøpolitik hænger sammen med EU's miljøpolitik, og det vigtigste må være, at miljøet får det bedre, mener miljøminister Connie Hedegaard.

”Miljømilliard ædes af EU-krav” hedder det på forsiden af dagens Politiken. Påstanden er, at ”alene at beskytte de 254 danske EU-naturområder vil koste op mod en kvart milliard kroner ekstra årligt de næste ti år”. Det er misvisende, for man kan i dag ikke skelne mellem EU-miljøpolitik og dansk miljøpolitik, mener miljøminister Connie Hedegaard.

”Man kan i dag ikke skelne EU-miljøpoltiik og dansk miljøpolitik. Det er et faktum, at ca. 70 procent af Danmarks miljølovgivning stammer fra EU. Derfor er det en teoretisk diskussion at skelne mellem ”rene” danske initiativer og EU-tiltag. Det ene er ikke bedre end det andet - det afgørende er, at vi får et bedre miljø. Med udpegningen af de 254 områder og de tiltag regeringen har taget siden da, er vi godt i gang med at forbedre Danmarks miljø,” siger Connie Hedegaard.

De omtalte naturområder under EU’s Habitatdirektiv bliver også kaldt habitatområder eller Natura 2000-områder. Påstanden i Politikens artikel bygger på resultaterne i en rapport fra konsulentfirmaet Rambøll fra 2002.

Men:

-        Det fremgår ikke af artiklen, at omkostningerne til forvaltningen af Natura 2000 områderne i rapporten opgøres til mellem 170 og 260 mio. kr. årligt.

-        Det fremgår ikke af artiklen, at Danmarks Miljøundersøgelser i 2004 lavede en kvalificering af Rambøll-rapporten, der viste, at naturplejeomkostningerne til habitatområderne over 10 år vil udgøre ca. 1 milliard.

-        Det fremgår ikke af artiklen, at DMU når frem til, at disse omkostninger ved hjælp af MVJ-ordninger kan reduceres til 0,7 mia. kr. over 10 år.

-        Det fremgår ikke af artiklen, at regeringen prioriterer den indsats højt under MVJ-ordningerne, der skal sikre tilstanden i Natura-2000 områderne.

-        Det fremgår ikke af artiklen, at Rambøll i rapporten skønner den hidtidige årlige indsats til at sikre tilstanden i Natura 2000-områderne til ca. 152 mio. kr.

-        Det fremgår ikke af artiklen, at både Rambøll’s og DMU’s analyser bygger på en betydelig usikkerhed om de fremtidige omkostninger i forbindelse med gennemførelsen af Habitat-direktivet. En væsentlig årsag er, at det præcise omfang af de nødvendige initiativer først kendes i 2009, når der foreligger en NATURA 2000 plan.

Habitatdirektivet er fra 1992. Den nuværende regering har udpeget Danmarks 254 habitatområder spredt over hele landet og godkendt af EU-Kommissionen. 56 flere end den tidligere regering. Den tidligere regering udpegede 198, hvilket EU fandt utilstrækkeligt.

Siden regeringen færdiggjorde udpegningen af habitatområderne har regeringen fået vedtaget en ny Skovlov og en Naturbeskyttelseslov i Folketinget. De to love implementerer EU’s habitatdirektiv. Der er afsat midler til naturforvaltning på finansloven. Herudover fremlagde regeringen sidste år en Vand- og Naturpakke på yderligere 200 mio. kr. over 4 år. Den vil også bidrage til habitatområderne.