Avatar billede ljungberg Nybegynder
29. maj 2006 - 22:31 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Strømforsyning der brænder af?

Jeg har et Asus bundkort med SLI og havde derfor købt en Chill Innovation 520W strømforsyning så jeg var sikker på at den kunne trække skidtet. Det har også kørt fint i nogle måneder, men så skilte jeg det hele ad for at sætte lydsvage kølere i og da jeg samlede igen, glemte jeg at sætte strømstikket "4-Pin ATX" til som der står man skal sætte i "EZ Plug" når man kører SLI. Og som der står i manualen var der en rød lampe der lyste da jeg tændte, men inden jeg nåede at slukke igen, lød der en knitren og strømforsyningen lugtede brændt!

Kan strømforsyningen virkelig brænde af, når man glemmer dette stik?

Og hvilken strømforsysing bør jeg købe nu?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. maj 2006 - 22:55 #1
Den samme da.
Avatar billede mrrius Nybegynder
29. maj 2006 - 23:01 #2
Jeg bliver altid forviret, når jeg læser LYDSVAG KØLER. Som udgangspunkt, så larmer kølere ikke , men blæsere larmer...
Jeg forstår, hermed at det er blæseren du har skiftet ud på strømforsyningen. Chill er iforvejen kendt for at lave strømforsyninger som er støjsvage...
520w er i de fleste tilfelde nok til sli. Men nu er 520w jo mange ting. de komponenter, som bruger mest strøm bruger 12 volt. på nogle psu'er, må man ikke trække mere end så og så meget på hver set ledning som kommer ud fra psu'en.

her er en wat regner: http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Den vil fortælle dig ca. wat på hvad du har brug for. Hvis f.eks den siger du skal bruge 510w, så led efter en 510w eller mere strømforsyning, som leverer flest ampere ved 12volt. Selvfølgelig skal du kikke på støj.
Avatar billede mrrius Nybegynder
29. maj 2006 - 23:05 #3
Denne her er ret dyr, men støjer kun, når den skal...
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=199107
Avatar billede ljungberg Nybegynder
30. maj 2006 - 10:08 #4
->mrrius: det var ikke strømforsyningens blæser jeg skulle skifte, men grafikkort og cpu blæsere. Men jeg var nødt til at skille det hele ad! Undskyld forvirringen.

Tak for forslagene, vil dog godt finde en til omkring 500 kr. som den gamle, men kan kun finde den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161207

Er der nogen der kan svare på mit første spørgsmål om strømforsyningen virkelig kan brænde af?
Avatar billede bashar Nybegynder
30. maj 2006 - 15:14 #5
Hej
Som udgangspunkt skulle sådan en strømforsyning meget gerne være kortslutningssikret - Især når der kan trækkes så store strømme, som der faktisk kan på de fleste ATX-strømforsyninger. Er de ikke kortslutningssikrede, kan de godt være lavet sådan, at de i stedet brænder af, når de kortsluttes. Skal forsyningen have CE, UL eller lignende godkendelse, skal den ikke kunne, eksempelvis, bryde i brand i tilfælde af en katastrofal fejl. I nogen tilfælde er det nemmere eller billigere bare at dimensionere nogen komponenter i strømforsyningen sådan, at de brænder af længe inden noget kan antænde.
- Derfor vil jeg sige at ja, en strømforsyning kan nok godt forventes at kunne brændes af.

Bashar
Avatar billede ljungberg Nybegynder
01. juni 2006 - 10:16 #6
Tak for et meget udførligt svar basher! Jeg mangler bare at høre fra en der kender til SLI om det virkeligt kan gå så galt, hvis man glemmer at tilslutte et stik til EZ-Plug stikket
Avatar billede mrrius Nybegynder
02. juni 2006 - 18:30 #7
Bundkortet, kan sådanset også være brændt af, hvis den skal trække flere ampere over 1 strømstik, istedet for 2, så er der nogle printbaner, som skal klare ret så mange watt. Strømforsyningen, sender luft ud fra kabinettet, så måske har det du har lugtet, kommet fra bundkortet. Men det kan du nok lugte dig frem til.
Men selvfølgelig, kan strømforsyningen være brændt af, men så er det nok , en kortslutning, som er skyld i det.
Avatar billede ljungberg Nybegynder
04. juni 2006 - 01:34 #8
Det var strømforsyningen der var brændt af. Det var ret tydeligt. Nu har jeg fået erstattet strømforsyningen og det hele kører igen. Tak for hjælpen.