Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:14 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Problemer med tekstbox

Hey,

Har et stort problem. Det er lidt svært for mig at forklare, men jeg gør det så godt jeg kan ;-)

Jeg har en Textbox, hvor der står noget.. F.eks. står der: "Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..", en del af den tekst, skal jeg så ha' over i en anden textbox.
Problemet er, at jeg kun "ved" at der står "Hedder semaine, og jeg". Det er det eneste jeg ved står i teksboxen.

Håber jeg har forklaret det godt nok. Ellers så sig det lige, så forklarer jeg det igen :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:19 #1
Mener du f.eks. TextboxNr2.Text = TextboxNr1.Text ?
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:22 #2
Det mener jeg ikke at jeg gør.. :)

Et eksempel kunne være:

text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

If Left(Text1, text1_len) = "Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år.." Then
navn = Right(Text1, Len(Text1) - text1_len)
Text2.text = (navn)
End If

Men det kan jeg ikke bruge til noget, når jeg ikke kender hele sætningen..
Avatar billede morhan Novice
29. maj 2006 - 21:27 #3
Det lyder lidt som om du leder efter InStr funktionen

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/8460tsh1.aspx
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:28 #4
Du vil altså KUN kopierer teksten, vhis den indeholder "Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år"?
Så skal du bruge InStr: http://www.w3schools.com/vbscript/func_instr.asp
Avatar billede joern Nybegynder
29. maj 2006 - 21:30 #5
Hej Semaine.

Taler vi om 'rigtig' Visual Basic eller noget VBA?  Er det så VB6, hvis det er VB?  Så kan du bruge split-kommandoen.  Læs i online-hjælpen, hvordan den bruges, eller søg her på Eksperten.  Der er mange spørgsmål om opsplitning af strenge.
http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Visual-Basic/?sort=&order=DESC&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=split&engine=exp
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:35 #6
Eksempel:

text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

if instr(LCase(Text1), "hey, jeg hedder semaine, og jeg er 16 år..") > -1 then
navn = Right(Text1, Len(Text1) - text1_len)
Text2.text = (navn)
End If

Læg mærke til at jeg bruger LCase, for bedre at kunne sammenligne.. man kunne også bare vælge case-insensitive.. :-)
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:37 #7
mmmh.. Nu må i lige bærer over med at jeg er nybegynder med vb6 ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:42 #8
semaine> Jeg kom lige i tanke om, at InStr er case-insensitive fra start af.. så du kan nøjes med:

text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

if instr(Text1, "Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..") > -1 then
navn = Right(Text1, Len(Text1) - text1_len)
Text2.text = (navn)
End If
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:42 #9
[code]text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

if instr(LCase(Text1), "hey, jeg hedder semaine, og jeg er 16 år..") > -1 then
navn = Right(Text1, Len(Text1) - text1_len)
Text2.text = (navn)
End If[/code]

Men jeg "ved" ikke at der står: "hey, jeg hedder semaine, og jeg er 16 år..", kun at der står: "Hedder semaine, og jeg"

Og jo forresten, det jeg vil ha over i den anden Tekstboks er at jeg hedder Semaine..

Men det er jo self noget random navn, der står i den, hver gang..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:42 #10
Hvis Text1 er navnet på textbox'en, skal du lige huske .Text (mener jeg at det er).. bare for god ordensskyld..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:43 #11
Ang "Hedder semaine, og jeg":

text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

if instr(Text1, "Hedder semaine, og jeg") > -1 then
navn = Right(Text1, Len(Text1) - text1_len)
Text2.text = (navn)
End If
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:44 #12
Kig på Left, Mid, Right, InStr og InStrRev på: http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp#string
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:46 #13
Men så er der jo stadig:
text1_len = Len("Hey, jeg hedder Semaine, og jeg er 16 år..")

Det er endnu ikke besluttet hvad der står før "Hedder"...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:51 #14
Jeg tror at du bliver nødt til at give et par eksempler, på hvad teksten kan være..

Det lyder også som om, at vi skal ud i noget RegExp..

Eksempler, tak..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 21:55 #15
Man kunne jo lave nogle separate check, på f.eks. "hedder" og "og jeg"..
Hvis teksten opfylder begge krav:
- position der skal bruges med left: hop til "hedder" + længden af "hedder" (muligvis + 2)
- navn = left med en tmp variabel, og indtil ","

Men det er meget nemmere med RegExp, hvis man kan finde ud af det.. og det kan jeg ikke.. :-)
Så kan man bruge Left, Mid, Right, InStr, InStrRev..
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 21:57 #16
mmh..

En bruger af mit program skriver et tilfældigt tal, i en textbox, i det her tilfælde 123..
Så skriver så skriver han sit navn, semaine. Også sit efternavn, Woche også til sidst sin alder, 16..

Så blir det til: 123,semaine,woche,16.

Men hver gang er det et tildældigt tal og en tilfældig alder. Så jeg kender altså kun hans fornavn, og hans efternavn..

De to ting vil jeg ha over i en anden textbox.. Textbox2..
Avatar billede morhan Novice
29. maj 2006 - 21:59 #17
str = "... hedder Semaine, og jeg ..."

pos1 = InStr(1, str, "hedder ", 1)
pos2 = InStr(pos1, str, ", og jeg", 1)
resultat = Mid(str, pos1, pos2-pos1)

kan muligvis bruges
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:02 #18
Nu er det noget helt andet..

Dvs, du har 4 textboxe og en skabelon?

Eksempel: "Hey, jeg hedder <navn>, og jeg er <antal år> år.."

Er det rigtigt?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:03 #19
Hvis du har en strenge der ligner "123,semaine,woche,16" kan du bare bruge Split: http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp#array
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 22:03 #20
Jeg har 2 textboxe.. Textbox1 Og textbox2.

Og i Textbox1 Der skriver han: 123,semaine,woche,16.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:04 #21
Kom til at sende lidt for tidligt..

Hvis du har en strenge der ligner "123,semaine,woche,16" kan du bare bruge Split: http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp#array

streng = "123,semaine,woche,16"
data = split(streng, ",")

Du har så:
data(0): 123
data(1): semaine
data(2): woche
data(3): 16
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 22:05 #22
Men problemet er at, 123 og 16 er "Ukendt"..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:05 #23
streng = Textbox1.Text
data = split(streng, ",")

Du har så:
data(0): 123
data(1): semaine
data(2): woche
data(3): 16
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:06 #24
Ang Men problemet er at, 123 og 16 er "Ukendt"..:

Det er lige meget.
Den kigger på plads 0, 1, 2, og 3, som er:

data(0): 123
data(1): semaine
data(2): woche
data(3): 16

Hvis du havde skrevet "754,hugo,noget,77", ville du få:

data(0): 754
data(1): hugo
data(2): noget
data(3): 77
Avatar billede semaine Nybegynder
29. maj 2006 - 22:07 #25
Når ja, sry.. Er lidt langsom :)

Kigger lige på det, også vender jeg tilbage imorgen ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. maj 2006 - 22:08 #26
Du skal vist lige kigge på Array (lektion 8) http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion8.asp ! :-)
Avatar billede semaine Nybegynder
30. maj 2006 - 15:20 #27
Det virker sq godt :)

Mange tak thesurfer ;-)

Hvordan gir man point ? :P
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. maj 2006 - 18:18 #28
Man kan kun give points, hvis der er lagt et svar.

Hvis vedkommende ikke har lagt et svar, beder du bare ham/hende om at gøre det.. :-)

Så skal du bare markere navnet/navnene på dem du vil give points til, i boksen til venstre, og derefter klikker på Accepter-knappen.

Husk: Rækkefølgen er vigtigt.

- Svar.
Avatar billede semaine Nybegynder
15. juni 2006 - 07:13 #29
Troede sq at jeg havde accepteret det, sry :p