Avatar billede itmouse Nybegynder
29. maj 2006 - 14:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAW billeder

En der ved hvad størrelsen på en RAW billedefil er? Ca. ligger vi i kb eller mb?
Avatar billede nyside Nybegynder
29. maj 2006 - 14:27 #1
på mit canon ligger de mellem 6-9 mb
Avatar billede hashkagen Nybegynder
29. maj 2006 - 14:34 #2
Det kommer an på størrelsen af billedet, men se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Camera_raw

jeg bruger PNG til ligegodt alt jeg laver grafisk, mener at der har support for raw, ellers er det bare mig der stener :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
29. maj 2006 - 17:32 #3
RAW formatet har næsten samme størrelse hver gang du trykker på knappen, svarende til antal pixel som dit kamera har som opløsning + lidt mere til diverse oplysninger.
Hvis du har et 8 MBit kamera, vil RAW-filen fylde ca. 8,7 til 8,9 MB - når du så åbner den, vil billedet jo blive de 8 MB * 3, altså en fil på ca. 24 MB.

Til 'hashkagen' - du kan sagtens lave PNG efter et RAW-format billede, men det kræver at det program der kan åbne RAW-filen kan gemme i PNG-8 eller PNG-24
Avatar billede itmouse Nybegynder
29. maj 2006 - 19:58 #4
Ok tak alle. Bare smid nogle svar af
Avatar billede nyside Nybegynder
29. maj 2006 - 20:00 #5
fotograf har vel svaret mest fyldestgørende
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
29. maj 2006 - 20:01 #6
OK ....håber det gav mening for dig.
Avatar billede bamzen Nybegynder
02. juni 2006 - 00:38 #7
Det er meget forskelligt hvor stor filen er, alt efter hvilket fabrikat der har genereret det.

Samtidig er der for visse af disse fabrikater forskel på, hvorvidt du tager at billede af en flad hvid væg, eller træ i haven med mange flere detaljer...

På mit Canon EOS 5d fylder raw billederne typisk mellem 11 og 17 mb

/Martin