Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
29. maj 2006 - 00:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Trådløs router virker ikke med kryptering

Hej eksperter.

Jeg har lige skiftet min gamle router ud med en anden gammel trådløs router jeg har fået fingre i. Jeg satte den i og flyttede kablerne fra den gamle, og alt virkede. Min bærbare kunne komme på internettet trådløst, og den stationære kunne komme på internettet med et kabel.

Når jeg så slår WEP til (har prøvet både 64 bit og bit) kan jeg stadig godt forbinde til routeren, der står i hvert fald i "Wireless Network Connection Status" at den er forbunden, og at den både sender og henter lidt data. Men internettet virker ikke når krypteringen er slået til..? Er der mon et lille flueben jeg glemt at checke af?

På forhånd tak!
Avatar billede teknik Juniormester
29. maj 2006 - 00:52 #1
Muligvis har du allerede styr på det her, men  du nævner det ikke, så...

Når du sætter routeren op til kodet adgang(trådløst), og angiver en mangecifret kode.
så skal du jo også angive samme kode i den bærbare.
Hvis du også anvendte WEP med en anderledes WEP kode i den oprindelige router,
så er din bærbare formodentlig sat op til den kode.

...indstillingeren til det er et eller andet sted under
-Kontrolpanel, -indstillinger for trådløs netværksforbindelse, -avanceret

Nogle gange kan man ikke rette det der, men kun gøre det vha. et lille program fra producenten af det trådløse netværkskort fx. intel.
Evt. software hertil har givetvis fulgt med ved køb af den bærbare.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
29. maj 2006 - 01:12 #2
hmm jeg er ikke sikker på jeg forstår. Jeg har angivet en 10 cifret kode i routerens menu da jeg oprettede WEP kryptering og den samme kode har jeg skrevet da jeg oprettede forbindelse til routeren. Den gamle router var ikke trådløs så jeg tror ikke jeg brugte WEP med den. Men jeg har været på flere forskellige trådløse netværk og der plejer jeg bare at skrive koden når jeg logger på og så virker det... Men koden er tastet ind under avanceret for forbindelsen under wireless network connections. Og det mærkelige er at den går på internet så snart jeg slår krypteringen fra..?
Avatar billede coderdk Praktikant
29. maj 2006 - 01:32 #3
Som en sidebemærkning synes jeg lige det skal nævnes, at WEP er så nem at knække at det nærmest er ligegyldigt... Hvis du vil bruge kryptering, burde du bruge WPA med en ret lang kode...
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
29. maj 2006 - 01:35 #4
ja, ved det godt, det er en rigtig gammel router som også kun kører 11 mbps, men der var lige én der havde den liggende... Og vil bare gerne undgå at den bliver listet som unprotected når folk i de nærmeste opgange søger efter net
Avatar billede coderdk Praktikant
29. maj 2006 - 01:47 #5
Fair nok :) Har du prøvet "repair" på din wireless forbindelse i "network connections" ?
Avatar billede kenp Novice
29. maj 2006 - 11:11 #6
WEP 128 bit kryptering skal være på 13 ancii tegn. så hvis du ikke bruger en kode på 13 tegn så er det en mulig fejlkilde.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
29. maj 2006 - 11:19 #7
ok, det kan være det er fejlen. Jeg troede det skulle være 26 tegn fra 0-9 og A-F ... hvad er det nu ancii tegn vil sige?
Avatar billede kenp Novice
29. maj 2006 - 11:50 #8
ja det kan det goså være :) da Ancii tegn (som er de tegn du ser som alm. skrift) det bliver omsat til HEX (0-9 og a-f) men jeg ville personligt vælge en kode på 13 ancii tegn. da chancen for at det bliver oversat som det skal er størst.

Men desværre er alt. 11 mbit trådløst udstyr ikke wifi certificeret.. så ikke alt vil virke sammen.
Avatar billede coderdk Praktikant
29. maj 2006 - 15:21 #9
(Det hedder ASCII - American Standard Code for Information Interchange - Det er bare bogstaver)
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
03. juni 2006 - 16:34 #10
Har præcis samme problem.. og det har intet med koden at gøre ... har tjekket :S
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
04. juni 2006 - 12:46 #11
Hmm, nu synes jeg har prøvet alle muligheder og er parat til at give op, jeg køber en anden router i stedet som er bedre... Men tak for alle svarene!