Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
27. maj 2006 - 19:53 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Ny Harddisk til Thinkpad T20

Hej Eksperter.

Jeg har fået fat i en gammel bærbar computer, en IBM Thinkpad T20. Jeg har besluttet mig for at skifte harddisken ud fordi den kun er på 12 GB og så larmer den.

Jeg er bare ikke helt sikker på hvordan det hænger sammen med Ultra-ATA, S-ATA, ATA-100 eller ATA-66 ... Harddisken der sidder i nu er:

HITACHI_DK23AA-12B (11 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/66)

Jeg har tænkt på at købe denne her i stedet:

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=18607&type=hardware

Vil den virke i min gamle Thinkpad?

På forhånd Tak!
Avatar billede tafkab Nybegynder
27. maj 2006 - 20:01 #1
Den du har fundet er en SATA, det kan den garanteret ikke klare, så det skal nok være en almindelig ATA. Modellen kom med enten 6, 12 eller 20 GB dengang http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-4JRMN8 så hvis jeg var dig, ville jeg se efter en i den størrelsesorden.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
27. maj 2006 - 20:50 #2
Ok, hvad med en ATA-100, vil den fungere i computeren når den nuværende er en ATA-66? Oghvad med ATA-6? Jeg ku rigtig godt tænke mig mindst 40 GB i maskinen og læste en anmelder havde skiftet den ud til sådan en, så jeg håber det kan lade sig gøre hvis jeg køber den rigtige.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
27. maj 2006 - 21:00 #3
Avatar billede tafkab Nybegynder
27. maj 2006 - 21:10 #4
Umiddelbart bør den virke - men jeg ville nok lige sikre mig at den evt. kunne byttes hvis ikke det er tilfældet. Ellers spørg dem om den vil passe :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2006 - 14:04 #5
jeg har selv en ibm t20 1ghz (ny cpu monteret) ,i den er der sat en 80 gb hts541080g9at00 5400rpm disk og det kører fint
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2006 - 16:26 #6
men ulempen er at disken sluger strøm pga de 5400 rpm
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
04. juni 2006 - 12:52 #7
hejsa. Nu har jeg sat en 40 GB Samsung harddisk i, og det fungerer rigtig godt, synes hele maskinen kører noget bedre nu.

jetdirect -> hvad skal man kigge efter for en cpu passer i bundkortet? Og er det svært at skifte (i fht i en stationær...) -Hvis man kunne finde en billigt ku det måske være meget fedt med et par 100 flere mhz
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2006 - 13:11 #8
vedr udskiftning af cpu i en tp 20/22 er det lidt bøvlet ,hele toppen på kabinettet skal af men med lidt finger snilde kan det lade sig gøre .Der er en masse skruer i bunden der skal løsnes .

cpu´n sidder i en lille sokkel på str 3,5x3,5 cm

jeg har ikke lige navnet på cpu´n men jeg kan lætte låget på min t22 og se efter .

vender tilbage
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2006 - 13:12 #9
hvis du har en mail kan jeg sende et billed af cpu placeringen og hvordan/hvad du skal skille ad
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
08. juni 2006 - 17:45 #10
tak for hjælpsomheden, du må meget gerne sende mig sådan et billede til martinpoulsen@hotmail.com - og jeg er også meget interesseret i at høre hvad modellen på cpu'en hedder hvis du kan finde det, så vil jeg holde udkig - der er jo ikke noget bedre end opgraderinger :)
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2006 - 22:04 #11
din mail er norteret .

du får svar på spørgsmålet ligså snart jeg har fået tøjet af min bærbare
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2006 - 23:01 #12
håber det sendte materiale kunne bruges
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
15. juli 2006 - 10:45 #13
Hej jetdirect.

Tusind tak for billederne!! og undskyld jeg ikke har svaret før nu. Jeg har selv prøvet at skille den bærbare ad for at være helt sikker på jeg kunne hvis jeg skulle falde over en passende CPU. Nu holder jeg øje med om jeg kan finde en passende processor og hvis jeg finder en billigt kan jeg vist finde ud af at montere den nu... Tak for hjælpen! Skriv et svar og få points.

Jeg har i øvrigt sat en 40 GB 5200 rpm ATA-100 harddisk i maskinen og den har løftet hele systemet.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2006 - 19:21 #14
iorden .

jeg ved shg har cpu i den lille str fra intel
Avatar billede tafkab Nybegynder
17. juli 2006 - 20:05 #15
Da jeg svarede på det oprindelige spørgsmål tillader jeg mig også at lægge et svar.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
18. juli 2006 - 14:08 #16
Tak for hjælpen begge to