Avatar billede kvabiz Nybegynder
27. maj 2006 - 19:30 Der er 18 kommentarer

Låse tekststørrelsen?

Her på Eksperten er tekststørrelsen låst, så det ikke er muligt at ændre den, selvom man ændre tekststørrelsen på computeren...

Hvordan gør man det?
Avatar billede apo Praktikant
27. maj 2006 - 19:35 #1
Brug CSS:

font-size:11px
Avatar billede jensgram Nybegynder
27. maj 2006 - 19:38 #2
Og det er selvfølgelig kun muligt i decideret bruger-fjendske browsere, der ikke tillader, at brugeren ser dårligt, bedre kan lide lille/stor skrift osv.
Avatar billede kvabiz Nybegynder
27. maj 2006 - 19:39 #3
Kan du hjælpe mig med at omskrive det til CSS?
http://megapixel.1go.dk/uden-tekst.html
Avatar billede kvabiz Nybegynder
27. maj 2006 - 19:41 #4
Jensgram

Som du kan se er mit design sliced i PhotoShop, så hele siden falder fra hindanden, hvis man kan ændre tekststørrelse. http://megapixel.1go.dk/uden-tekst.html
Avatar billede jensgram Nybegynder
27. maj 2006 - 19:45 #5
Ja, det har du sikkert ret i. I Firefox ER den allerede faldet sammen ;)

Jeg mener bare, at det er en seriøs fejltolkning fra Microsfts side, der gør, at IE lader designeren låse tekststørrelsen. Man skal naturligvis have lov til at vælge tekststørrelse som webdesigner, men brugeren bør til enhver tid kunne override denne indstilling. Det tillader IE - som den eneste, mig bekendt - ikke.

Just my 2 cents

- Jens
Avatar billede kvabiz Nybegynder
27. maj 2006 - 19:52 #6
Jeg har ikke lige fået justeret teksten 100% endnu... :)
Jeg ved godt det er den "forkerete" måde jeg har gjort det på, at slice i PhotoShop, men jeg kan ikke finde ud af det på andre måder....
Avatar billede milandt Nybegynder
27. maj 2006 - 21:27 #7
måden du skal bruge det som apo har skrevet er ved at indsætte følgende mellem <head> og </head>:

<style type="text/css">
  body {font-size:11px}
</style>
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. maj 2006 - 22:19 #8
Hvorfor åbner du et spørgsmål mere om tekststørrelse?
http://www.eksperten.dk/spm/704578
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. maj 2006 - 13:29 #9
Hov, ok forstår nok hvorfor du gjorde det nu ... ( du har en masse font inline tags ... ) <- du bør nok slette dem og style med css istedet ... :)
Avatar billede rynke10 Novice
03. juni 2006 - 16:28 #10
Jensgram -> nogen steder er det vel fornuftigt nok at kunne låse tekst størrelsen?
Man kan bruge
font-size: 100%;
eller
font-size: 1em;
Så kan du stadig ændre teksten i brovseren.
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2006 - 18:15 #11
<ole>

rynke10 >> - og så er tekststørrelsen jo netop ikke låst  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede rynke10 Novice
03. juni 2006 - 19:09 #12
Det er jo lige det ;-)
Nej det var jo egentlig det han spurgte om. Jeg synes bare det kan være lidt smart at låse den nogen steder og så kunne ændre selve teksten i størrelse.
Ellers må de svagtseende købe en større skærm ;-) off topic, jeg vrøvler
Avatar billede apo Praktikant
03. juni 2006 - 20:16 #13
Jeg har engang set en tilføjelsesmulighed til Windows, hvor man kunne åbne et 'forstørrelsesglas', og derved forstørre tekst og billeder, som blev vist på skærmen :-)
Avatar billede mclemens Nybegynder
03. juni 2006 - 20:23 #14
Start -> Kontrolpanel -> Øverst venstre hjørne
under sektionen "Se også" -> Forstørrelsesglas
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2006 - 20:25 #15
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Hjælp til handicappede -> Forstørrelsesglas  ;o)
Avatar billede apo Praktikant
03. juni 2006 - 20:25 #16
Nå, det findes stadig :-)
Avatar billede jensgram Nybegynder
03. juni 2006 - 21:10 #17
Rynke10 > Ja, relative tekststørrelser er ganske smarte, men - som Olebole - er det ikke det jeg forstår ved "låst".
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. juli 2006 - 11:59 #18
.lukketid?