Avatar billede frantzen Nybegynder
27. maj 2006 - 16:34 Der er 18 kommentarer

XP Nøgle

Hej har et problem har lånt min kærstet window xp cd-rom og nøgle i den tro at jeg kunne installere win xp, det kunne jeg godt men den skriver jeg skal aktivere det inden for 30 dage, har fået at vide at man ikke kan have 1 cd på 2 comp i hjemmet, men har nu fået en nøgle fra min onkel da han har skrottet sin comp, nu vil jeg gerne skifte nøgle uden at skulle geninstallere XP, har prøvet med programmet "Windows XP Pro Serial  Key Changer" men det ser ikke ud til at virke kan i hjælpe mig??
Avatar billede leif Seniormester
27. maj 2006 - 17:06 #1
Hvis den nøgle du har brugt til at installerer med er en nøgle til en CD med SP2 skal den nøgle du skifter til være det samme.

Der findes som udgangspunkt 4 forskellige typer nøgler:
OEM uden SP1/SP2
OEM med SP1
OEM med SP2
VLK (Virksomhedslicenstype, Volume License Key)
Avatar billede leif Seniormester
27. maj 2006 - 17:07 #2
Og har man installeret med en VLK kan man ikke skifte til OEM, samt at der skal skiftes til den samme version som man installerede med.
Avatar billede netmaster Praktikant
27. maj 2006 - 17:21 #3
Der er da også FPP (full Product Package) og studenter licenser
Avatar billede netmaster Praktikant
27. maj 2006 - 17:35 #4
øhhh der er ikke noget af det du har gang i der er tillades efter gældende licensregler hos microsoft.
Som du har fundet ud af så går det ikke at installere den samme licens på to computere.
Din onkels skrottede pc har rettighederne til den licens der ligger på den. så hvis din pc bliver stjålet så er det rent faktisk tyven der må anvende licensen.

Skal jeg komme med et forslag vil jeg kigge mig om efter en OEM Windows XP
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155989 XP home til 645,-
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159208 XP pro til 1195,-
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=156563 XP pro FPP til 2495,-
her er det zitech der her tilbudene. men kig eventuelt selv lidt på nettet.

Du slipper for at der ikke opstår problemer i forhold til opgradringer og Validering af softwaren.

tjeck eventuelt denne adresse hvis du vil vide hvad der er ok og ikke ok
http://www.microsoft.com/danmark/licens/piracy/activation/piracy_productactivation_faqproductactivation.mspx
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:20 #5
Kommer frantzen på banen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:21 #6
netmaster> "øhhh der er ikke noget af det du har gang i der er tillades efter gældende licensregler hos microsoft.
Som du har fundet ud af så går det ikke at installere den samme licens på to computere.
Din onkels skrottede pc har rettighederne til den licens der ligger på den. så hvis din pc bliver stjålet så er det rent faktisk tyven der må anvende licensen."

Der er slet ikke nævnt OEM versioner :D
Din påstand er forkert
Avatar billede netmaster Praktikant
28. maj 2006 - 10:28 #7
Jamen så siger vi det John. Men du kunne jo lige kigge her og så fortælle mig hvordan det i den blå boks skal forståes.
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:30 #8
Ja det Microsoft skriver er korrekt nok :)

Men HVOR skriver frantzen at der er tale om OEM versioner???
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:31 #9
Det eneste han skriver, er "har nu fået en nøgle fra min onkel da han har skrottet sin comp" og ja her KAN være tale om en OEM version, men dette kan vi ikke vide.
Avatar billede netmaster Praktikant
28. maj 2006 - 10:40 #10
John_Stigers> Men HVOR skriver frantzen at der er tale om OEM versioner???

Det skriver han ikke nogen steder. Men er du inde i licens rettigheder så ved du også at en licens ikke må overdrages, Hvis vel om mærke den er registeret af Onkel.
Avatar billede leif Seniormester
28. maj 2006 - 10:42 #11
Ikke engang Microsoft's medarbejdere kender deres licensregler 100%, så derfor kan de ikke forlange at vi menige folk kender dem 100%
Avatar billede leif Seniormester
28. maj 2006 - 10:44 #12
netmaster -> Det er lige netop john_stigers pointe at frantzen ikke nogen steder taler om OEM licens.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:47 #13
netmaster> tjek hvad du linker til - ellers find korrekt link.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:50 #14
Det kunne jo være at den version der er tale om, er en FPP (Fuld Pakke Produkt mener jeg det står for...)
Så er licensbetingelserne vist en smule anderledes...
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 10:53 #15
"4.    Hvad er forskellen mellem OEM-produkter og Fuld Pakke Produkter (FPP)?
OEM-software er som regel præinstalleret på hardwaren, før slutbrugeren køber produktet. Softwaren er installeret og klar til brug og leveres ikke i en æske, som Fuld Pakke Produkter gør. Fuld Pakke Produkter sælges i detailhandlen og leveres i æsker, der indeholder cd(er), slutbrugerlicensaftalen (online), ægthedsbevis (mærkat som sidder på æsken) og brugerhåndbøger.

Slutbrugerlicensaftalen til OEM og FPP er ikke helt ens. En af de væsentligste forskelle er, at en OEM-licens til et operativsystem (f.eks. licensen til Windows) ikke kan overføres fra den originale pc til en anden pc. Fuld Pakke Produktet kan godt overføres til en anden pc, hvis softwaren fjernes fra den pc, hvorfra man ønsker at flytte softwaren, samtidig med at ægthedsbeviset (mærkatet), brugerhåndbogen og medier følger med overførslen til den anden pc."

Kilde: http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc
Avatar billede netmaster Praktikant
28. maj 2006 - 12:24 #16
8.    Kan jeg overføre min operativsystemlicens fra en gammel pc til en ny?
Kun hvis den blev anskaffet som en del af et Fuld Pakke Produkt fra en forhandler (Windows leveret i en æske). OEM-licenser for alle Microsoft-operativsystemprodukter kan ikke overføres fra en computer til en anden. Slutbrugerlicensaftalen bestemmer vilkårene for overførsel af licenser. Nogle slutbrugerlicensaftaler til bestemte OEM-operativsystemprodukter af ældre dato (f.eks. MS-DOS®, Windows® 3.1 og Windows for Workgroups 3.1), der blev anskaffet før 1995, tillader i enkelte tilfælde overførsel af OEM-operativsystemlicenser (se afsnittet om overførsel af softwareprodukter i din slutbrugerlicensaftale).
Samme kilde som ovenstående

Jeg ved ikke lige hvordan "min" skal fortolkes. Men jeg går ud fra at det er Slutbrugeren. Men jeg har lige kunnet finde en EULA for en FPP således at man kan få det endeligt afklaret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 12:28 #17
Jeg ved hvordan  står "min" skal fortolkes - det står her:
"Fuld Pakke Produktet kan godt overføres til en anden pc, hvis softwaren fjernes fra den pc, hvorfra man ønsker at flytte softwaren, samtidig med at ægthedsbeviset (mærkatet), brugerhåndbogen og medier følger med overførslen til den anden pc."
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2006 - 12:29 #18
Det står sort på hvidt - eod.