Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 13:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ram, nogen forskel?

Hey! Har brug for lidt hjælp, igen igen ;)
Jeg havde bestilt nogle ram i sidste uge, det ville min computer ikke rigtig være med til ;(
Men altså, nu har jeg fundet ud af præcis hvilke jeg har, og så skal jeg vel bare ha' en plade mere af dem?
Men har et lille spørgsmål ang. det:

Er der nogen forskel på disse ram moduler:

http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=R-184-1024-T

http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=R-184-512-32
------------------------------------------------------------------

Kan godt se der er 1024 på den ene, og kun 512 på den anden.
Men altså, den ene plade hedder kvr400x64c3A/1g og den anden
hedder kvr400x64c3/512. Altså forskellen er det lille A.
Gør det nogen forskel?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 13:27 #1
De 2 moduler burde køre ens, hvor den ene er på ½ GB og den anden er på 1 GB.

Hvad mener du helt nøjagtig når du skriver "Gør det nogen forskel?"
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 13:31 #2
Ja altså, det ene modul hedder Kvr400x64c3 og den anden kvr400x64c3a.
gør det lille "A" nogen forskel?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 13:33 #3
I hvilken sammenhæng ?
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 13:34 #4
ja altså, i forhold til "ydelsen", havde bestilt nogle ram der fik min comp. til at crashe, hvilket ikke gerne skulle ske igen. Så har det "A" nogen betydning
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 13:57 #5
Kvr400x64c3/512 = 512MB 400MHz DDR PC3200 DIMM 3-4-4 unbuffered, non-ECC

Den nye hedder Kvr400x64c3A/512 = 512MB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM unbuffered, non-ECC

kvr400x64c3A/1024 = 1GB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM unbuffered, non-ECC

Så nej, de 2 du lister er ikke helt ens, 512Mb modulet er en tidligere men nu udgået version. Den gamle udgave har timing 3-4-4 og den nye har 3-3-3.

"I forhold til ydelsen", jeg forstår ikke rigtig hvad det er du spørger om. Den ene er jo dobblt så stor som den anden.
Hvis du vil vide om de kan køre i din maskine, kan jeg kun sige måske, for jeg kan se, at dit bundkort givetvis er fra en Aldi maskine, og dem findes der ikke meget dokumentation til.

Vil du køre med begge de moduler du linker til, eller kun det ene, og er der anden RAM i maskinen i forvejen ?
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 13:59 #6
mit bundkort: KT4AV MS-6712
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 14:00 #7
Jeg har 2x512 af den gamle type i pt og vil da gerne have den store 1gb ! ;) men kan de køre sammen, og i det bundkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 14:06 #8
Måske, men højst sandsynligt. Om ikke andet, kan du manuelt i BIOS sætte timing, og så vil bundkortet se dem som værende ens.

Det jeg er lidt uklar på, er om bundkortet vil køre med 1 GB RAM modul, men det er jo et nyere bundkort, så det kan det helt sikkert sagtens klare.
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 14:09 #9
okai, så vil jeg da bestille en 1gb plade, men hvis jeg så skal stille timings, skal jeg så gå efter den gamle plade's eller den nye plade's timings?

Dragon, send et svar, så får du dine velfortjente point!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 14:10 #10
Den gamle, for den nye er hurtigere. D.v.s i BIOS skal du sætte timing til 3-4-4
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 14:11 #11
Det kan godt være at BIOS selv finder ud af det med timing, men hvis ikke, gør du blot det manuelt.
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 14:22 #12
eh, forresten, kan det passe min bios ikke kan indstille timings manuelt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. maj 2006 - 14:29 #13
Ved ikke, men i de BIOS's jeg roder med, findes det under advanced > ChipSet. Hvis man der sætter DRAM timing by speed, så finder den selv ud af det. Sætter man det til disabled, så kommer der CAS, RAS og delay frem neden under, og i disse kan tinimg sættes manuelt.

Den bedste måde at finde ud af det på, er at gå ind i BIOS, og lede efter det.
Avatar billede j_z Nybegynder
26. maj 2006 - 14:37 #14
Okai, jeg må takke igen! Var lige ude at kigge, og alt er på "AUTO" så det burde indstille sig selv?