Avatar billede henrikventzel Nybegynder
25. maj 2006 - 16:36 Der er 13 kommentarer

Identifying IDE drives?

Hej,

Har netop bygget min egen PC med nyt bundkort, processor og ram. Harddisk og CD ROM drev er fra äldre PC, men dog staig af nyere dato.
Når jeg nu starter PC'en får jeg fölgende:
Identifying IDE drives....
Channel 0 Master: None
Channel 1 Master: None
Channel 2 Master: None
Channel 3 Master: None

Press Ctrl+A to enter ULI RAID Setup Utillity

I Biosen ligger både min harddisk og CD ROM drev på 1st og 2nd Boot Device, dog i paranteser, hvilket skulle betyde at de er disabled???
Det ser altså ud som om BIOS'en finder begge min drev korrekt, men i opstarten finder den intet.
Kan nogen hjälpe?

Mvh
Henrik
Avatar billede allanfo Praktikant
25. maj 2006 - 16:42 #1
Nej, din bios finder ikke dine ide-drev. At de står som boot-devices har ikke noget med at gøre om de finder dem.

Kan det tænkes, at du har glemt at tilslutte strøm eller data, eller at de begge står som slave?
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
25. maj 2006 - 16:49 #2
Hej,

Ström og Data er ok. I den gamle PC hvor jeg för havde harddisken, stod den som Master og jeg har intet rört ved jumperne, så det skulle vel stadig väre ok?

Hvordan kan det väre at BIOS kan finde alle detaljer på HD og CD, men så alligevel ikke finde dem i opstarten?
Avatar billede allanfo Praktikant
25. maj 2006 - 16:53 #3
Efter hvad du skriver, finder bios ikke dine drev. Hvis de ikke står i listen over fundne drev, så kan den ikke se dem. Listen over boot-devices er bare en standard liste.

Hvordan er de tilsluttet helt præcist? Hvilket drev er master, og hvilket drev er slave? Sidder de på samme datakabel? Hvilket drev sidder nærmest bundkortet?
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
25. maj 2006 - 17:06 #4
Hej,
I Bios'en under Primary IDE Master finder jeg min Hard Disk med alle detaljer.

HD er Master på Primary IDE. Jeg har ingen slave men CD på Secondary IDE, kan dette väre en fejl?

HD sidder närmest bundkort på blå sokkel.

/H
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
25. maj 2006 - 17:23 #5
Har netop prövet med anden HD.
Her sker det samme og når jeg ser BIOS'en Ligger den nye HD som master på Primary IDE, med alle detaljer.
Hvordan kan den se alle detaljer på min HD i BIOS og så alligvel ikke finde den i opstart???
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2006 - 00:24 #6
Jeg vil anbefale dig at sætte HD på sidste stik på IDE-kablet jumpet som MASTER og på PRIMARY IDE. Du kan sagtens sætte CD ROM som SLAVE på samme kabel. Bruger du 80 conducter 40 pins kabel - og har du i BIOS slået IDE kanalerne til? Har du også loaded default settings? Har du checket din strømforsyning?
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
26. maj 2006 - 11:01 #7
Hej,

Tak for de mange svar. Her er hvad bundkort firmaet svarede:
Dear Sir,
Thank you for purchase ASRock product.
The ULi RAID BIOS Setup Utility was detected SATA HDD for RAID function.
This screen does not detect the IDE HDD.
Because of BIOS detected speed was too fast, the screen will direct into Windows XP start logo.
If you could get HDD information in BIOS, it meant you HDD could be recognized correctly.
Best Wishes
ASRock

Forstår ikke helt hvad de mener. Kan nogen hjälpe? Den leder kun efter SATA, eller?
Hvordan slår man IDE til i BIOS?

Mvh
Henrik
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2006 - 11:24 #8
Læg navnet på dit bundkort her - eller kig selv i manualen. Det må stå sidst i den under BIOS opsætning.
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
26. maj 2006 - 11:34 #9
ASRock 775Twins-HDTV

Forstår du deres svar? Er det at IDE ikke er aktiveret og kun SATA?

/H
Avatar billede allanfo Praktikant
26. maj 2006 - 13:56 #10
Der er ikke nogen der har svaret dig - det er en email-robot, der har valgt et standardsvar ud fra nøgleord i din mail. Du skal være meget heldig for at finde en levende person, der kan yde support på brugerniveau, hos nogen hardwareproducent.
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
26. maj 2006 - 17:40 #11
Ja det er kanon - köb og nul service, man kender den efterhånden alt for godt.

Hvad for i ud af svaret?

/H
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2006 - 17:53 #12
Kom nu ind i BIOS og led efter indstillinger for aktivering af PATA og SATA. Du må kunne finde noget med mindre disken er død.
Avatar billede henrikventzel Nybegynder
26. maj 2006 - 18:14 #13
Ok

IDE configuration

ATA Combination Mode  (Disabled)
Onboard IDE Controler  (Both)
Onboard SATA Controler (Enabled)
  SATA Class Code      (AHCI)

SATA1                  (Not Detected)
Primary IDE Master    (Hard Disk)

Ser det forkert ud? Har prövet at ändre lidt af hvert, men uden succes :-(

/H