Avatar billede skizo_someone Nybegynder
25. maj 2006 - 09:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

skandinaviske bogstaver i matematiske formler - hvordan?

Goddag eksperter.

Som så mange andre, står min gruppe og jeg til at snart at skulle aflevere semester projekt. I vores herlige rapport, som er lavet i LaTeX har en en masse dejlige formler, hvor vi nogle steder gerne vil være i stand til at benytte æ, ø og å - bl.a. til indeksering af vores variabler. Problemet er, at det er LaTeX ikke særlig glad for, og ignorerer egentlig bare karaktererne - er der nogen der har en lille 'workaround' til dette, evt. en 'package' der kan klare jobbet for os?

På forhånd tak
Christian
Avatar billede tuxic Nybegynder
25. maj 2006 - 09:54 #1
Det her giver et æ som subscript, men også en warning. Så det er nok bare et hack

\begin{equation}
f = x^{2}_{\ae}
\end{equation}
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
25. maj 2006 - 10:02 #2
den mulighed har er jeg faldet over og har prøvet den, ved mig generer den ikke en warning, men til gengæld heller ikke et 'æ' :)
Avatar billede tuxic Nybegynder
25. maj 2006 - 10:44 #3
Syret. Hmm min Tex installation er vist også et par år (yikes som tiden går) gammel. Hmm. Jeg kan ikke hjælpe så.
Avatar billede texperten Nybegynder
25. maj 2006 - 17:56 #4
For det første skal du være sikker på at din LaTeX-installation er opdateret.
Prøv med

\begin{align}
  V_\text{æg} \quad V_\emph{æg}
\end{align}
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
20. juni 2006 - 18:03 #5
Tjoh, i en align virker det til at fungere...takker
Svar?
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2006 - 22:16 #6
i de fleste tilfælde vil \textup dog være at foretrække frem for f.eks. \text.

Når man har et ord index anbefales det at man skrive dette upright for ikke at forveksle det med variable.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
23. oktober 2006 - 16:08 #7
Tak for hjælpe, kan jeg få jer til at oprette svar?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2006 - 16:38 #8
Generelt skal danske vokaler holdes ude fra matematik mode.

Men man kan godt få dem med og anvende som f.eks. funktionsnavn. Men så skal man altså også have en god grund.

Generelt så vil de danske vokaler oftest blive anvendt i indices, og her bør \textup anvendes. De bør stå 'upright' idet de ofte er en del af et navn, f.eks. R_{\textup{æg}} som radius for et æg.

/daleif