Avatar billede blim Nybegynder
25. maj 2006 - 02:04 Der er 10 kommentarer

Kan ikke køre den rigtige opløsning på min skærm

Hej alle,
Jeg har et sony 23" wide skærm som har en opløsning på 1920 x 1200. Problemet er dog at windows kun genkender skærmen til at have max opløsning på 1600 x 1200!! har forsøgt at installere driveren til skærmen flere gange. Har også prøvet kunstigt at tilføje den ekstra opløsning men uden held :(

Det er mærkeligste er dog, at hvis jeg forbinder med RGB kablet vil den godt i den høje opløsning, men det står altså noget uskarpt i forhold til DVI. DVI'en er skarp nok men max 1600 x 1200. Jeg har før kunne køre høj opl. med DVI.

Hvad kan problemet være?
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2006 - 02:41 #1
prøv nogen moddede drivers som eks omega drivers eller dna drivers, kan være de understøtter den ønskede opløsning
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2006 - 02:42 #2
Avatar billede blim Nybegynder
25. maj 2006 - 02:58 #3
Det prøver jeg imorgen :)
men jeg tvivler nu stærkt på at det er geforce driveren der er skyld i det!
Avatar billede blim Nybegynder
25. maj 2006 - 11:52 #4
Det virkede desværre ikke :(
Skærmen står stadig til at være max 1600 x 1200!
Driverne til skærmen jeg har installeret er dem jeg ellers altid har brugt, så jeg forstår det ikke :S
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2006 - 12:53 #5
prøv at sænke antal hertz den kører med, så burde du kunne tage en større opløsning
Avatar billede blim Nybegynder
25. maj 2006 - 13:38 #6
Du kan ik sætte hz ned på en fladskærm :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2006 - 14:03 #7
jo du kan så. Højreklik på skrivebordet, vælg egenskaber, indstillinger, avanceret, skærm - der kan du sætte hertz op og ned
Avatar billede blim Nybegynder
25. maj 2006 - 14:17 #8
En flaskærm kan du ikke ændre opdateringsfrekvensen på ;)
Nogle gange kan man ændre det inde i windows, men det ændrer ikke på skærmens hz. Det er self kun fladskærme det gælder... men jeg prøvede alligevel, kan kun vælge 60 hz.
Hvad hjælper det hvilken hz jeg kører på opløsningen i øvrigt?
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2006 - 15:05 #9
Skærme kan køre forskellige opløsninger ved forskellige hertz. Min kan køre 120hz men så er det højest 800*600 den vil køre. Kører jeg 75 hz kan jeg køre 1280*1024, spørg mig ikke om det tekniske for det ved jeg desværre ikke, ved bare det er sådan :)
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
26. maj 2006 - 12:45 #10
Både skærm og grafikkort kan være flaskehalsen når du ikke kan benytte en høj opløsning. Var det med et andet grafikkort du testede tidligere?

Jeg ved heller ikke det store om skærme, men i store træk handler det om hvor meget data der kan overføres over tid. Hz er opdateringstiden, dvs. hvor lang tid der går mellem skærmen genskriver billedet.
1024 * 768 * 75hz er de 3 parametre. Du kan vidst i store træk gange de tre tal sammen og så skal de være under den grænse grafikkort/skærm kan håndtere.

Min skærm kan f.eks. højest køre 85 hz når jeg kører 2048*1536, hvor den kan komme op på 120hz hvis jeg sænker den nok. Da jeg lige havde købt skærmen var det dog grafikkortet der satte grænsen for hvor høj opløsning/hz jeg kunne køre.

Da du har en fladskærm er det ganske tydeligt hvad den kan håndtere, så jeg vil tro det er grafikkortet du skal kigge nærmere på.

Jeg ved intet om forskellen på DVI og RGB, men kan sagtens forestille mig at den ene f.eks. kun skifter hveranden linie pr. hz, hvor den anden så skifter alle linier, hvilket kunne gøre at grafikkortet ikke kan håndtere den høje opløsning mere, men der er sikkert mange andre ting der kan være galt.