Avatar billede Jman Praktikant
23. maj 2006 - 09:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sorte rammer og dårlig opdatering

Jeg har en G5 med OS X 10.4.6, som er begyndt at opføre sig underligt.Når man klikker på knapper eller skifter programmer/mapper, efterlades der en visuel "sort ramme", hvor man lige har været.
Desuden er der i applemenuen 2x"log ud" + 2x"start igen" + 2x"log ned"

Jeg har forsøgt at finde fejl ved hardware (ram, diske m.m.) men får ingen fejl nogen steder.

Mac'en fungere principielt fint nok - det er bare p*-irreterende at kigge på de sorte rammer, der bliver flere og flere af på skærmen

Er der nogen der har haft lignende tilfælde?
Avatar billede egonspock Seniormester
23. maj 2006 - 09:19 #1
Jeg har set det en enkelt gang, og jeg mener at det forsvandt ved en opdatering. Dvs. at det formentlig er forsvundet ved den almene oprydning i forbindelse med opdateringen. Jeg ville nok forsøge to ting. 1) køre Yasu og derved få slettet diverse caches. 2) hvis det ikke virker gå på jagt efter en preferencefil, der ikke havde det godt, f. eks. com.apple.Finder.plist eller lignende. Jeg vil næsten vædde med at du ikke kan genskabe problemet, hvis du opretter en ny bruger og logger ind som den.
Avatar billede Jman Praktikant
23. maj 2006 - 09:49 #2
Det lyder temmelig sikkert  :o)
hvad er Yasu?
Avatar billede Jman Praktikant
23. maj 2006 - 10:01 #3
Du har ret i at ved en ny bruger er problemet der ikke - så det er nok en pref. Men det var ikke finder.. :o(
Jeg leder videre
Avatar billede egonspock Seniormester
23. maj 2006 - 10:13 #4
http://jimmitchell.org/projects/yasu/ et godt gratis oprydningsprogram.
Avatar billede Jman Praktikant
23. maj 2006 - 12:21 #5
Funny enough – Har fundet fejlen (så kan andre da i det mindste søge på den):

Når man har sorte rammer om objekter og evt. dobbelte menuer (så skulle søgeordene være på plads), skyldes det at man har activeret Voice Over i "Universel adgang"
Denne gør jo at man kan pege på et objekt og få læst højt, hvad objektet gør. Desværre medfører det også disse dobbelte menuer, som kunne ligne en fejl i preference-filerne.
Men altså: Slå "Voice over fra", så er man kørende igen :o)
Avatar billede egonspock Seniormester
23. maj 2006 - 19:47 #6
LOL! meget godt set. Det var nu ikke samme problem som de sorte rammer jeg refererede til jeg havde set, de var åbenbart værre. Underligt med de dobbelte menuer, men det er nu heller ikke noget jeg bruger til daglig.