Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 13:23 Der er 26 kommentarer

Laptop stendød - vurdering af skadesomfang

Jeg sad og så film i toget igår på min laptop - pludselig frøs den og skærmen blev fyldt med lilla og sorte streger. En reeboot afslørede at den pludselig er helt død. Jeg kan godt tænde den på knappen, de sædvanlige lamper tænder og harddisken når at spinne op, men så sker der heller ikke mere.

Skærmen har ikke været i live siden togturen og det virker ikke som om den booter i det hele taget.
Jeg har prøvet forskellige muligheder med batteriet af og på samt tilsluttet strøm, men jeg tror ikke at det har noget med det at gøre siden der fint nok komme lys i dioderne osv.

Min vurdering (og store frygt) er at bundkortet er brændt af, men jeg har en lille forhåbning om at det måske bare er grafikkortet det er galt med.

Mit sprøgsmål er om man ud fra min beskrivelse kan konkludere hvad der er galt med den, og derudover også om i kan komme med et bud på hvad det vil koste at reparere.

På forhånd tak

Mvh Rasmus
Avatar billede mickey777 Nybegynder
22. maj 2006 - 13:27 #1
Hvad der er galt er endnu uvist, men har du prøvet at tilslutte en ekstern skærm til bærbaren?
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 13:33 #2
jeps - der sker heller ikke noget, min første tanke var også at skærmen måske kunne være brændt af, men det burde ikke forhindre compen i at boote.
Avatar billede solarian Nybegynder
22. maj 2006 - 13:33 #3
grafikkort ville være et oplagt bud, et andet bud kunne være at det er et problem med RAM...

Prisen for en reparation kan være meget svingende fra sted til sted, og spørgsmålet er også en pris for eventuel installation af nyt hardware hvis den kan repareres.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 13:35 #4
Har du prøvet at pille ram-kredsen ud og sætte den i igen?
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 13:36 #5
Jeg har også overvejet ramproblemer, men der sidder 2*256 mb i den så hvis den ene ramklods satte ud ville den anden vel tage over.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 13:37 #6
Jeg har betalt 8000 for en ny skærm til bærbar,

Jeg tror også det er selv skærmkortet det er galt med, men det kan også komme striber på skærmen , når CPU'en bliver for varm

Prøv at tage strømmen fra den og tage batteriet ud lade den stå 1 times tid og prøv igen.

mvh
janc
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 13:40 #7
Hvis der er en ram-defekt, så kan cpuen prøve at skrive til rammen, og få at vide at det lykkedes, men når den så prøver at læse dataene tilbage, er de ødelagt. Prøv at pil den ene ram-kreds ud, og se om det gør en forskel. Hvis ikke, så pil den anden ud og sæt den første i igen. Hvis det ikke gør nogen forskel, så er det usandsynligt at det er et ram-problem.
Avatar billede solarian Nybegynder
22. maj 2006 - 13:40 #8
med 2 ram klodser i...

Hvis den er gal med den ene vil den anden ikke tage over. Hvis den ene klods er  beskadiget, vil den forhindre opstart af maskinen
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 13:44 #9
Ok - jeg prøver at gå ram-vejen - den ene kreds er nem nok at komme til - den anden kræver en noget mere omfattende operation - jeg vender tilbage når det er forsøgt.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
22. maj 2006 - 13:50 #10
Skærmen kan sagtens kortslutte resten af pcen så den ikke booter. Jeg har prøvet lignende med en Dell inspiron jeg fik til test for fejl. Den var død. Når jeg trykkede på power knappen blinkede dioderne kort, hvorefter der intet skete. Den bootede heller ikke op med en ekstern skærm. Da jeg tog skærmen fra, efter jeg havde skilt den ad, startede den normalt, men da der ingen skærm var på systemet og en ny var for dyr blev maskinen skrottet :/
Avatar billede innercitydk Nybegynder
22. maj 2006 - 13:52 #11
Hvis det er grafikkortet skal det være en usædvanlig dyr maskine for at det kan betale sig at få lavet. De skifter ikke de komponenter er er røget, men skifter hele bundkortet da grafikken er integreret i dette. Hvad er det for en laptop?
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 13:58 #12
Så er det lidt nyheder - jeg pillede en ramkreds ud og denne gang lykkedes det computeren at boote windows op - stor var min lykke, men efter omkring 1 minut gik den død igen.

Jeg tror godt at vi kan udelukke problemer med skærmen, den virkede fint da resten også bootede, nu prøver jeg at kigge på den anden ramkreds for at se om det er der problemet ligger.

Min maskine er en compaq presario x1000 - den har et selvstændigt grafikkort og ikke onboard, så hvis det viser sig at være det der er problemet, så burde jeg kunne skaffe et nyt og sætte det i i stedet.

Under alle omstændigheder vender jeg lige tilbage når jeg har pillet med den anden ramkreds.
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:13 #13
Nu har jeg prøvet alle tænkelige kombinationer med de to ramkredese, prøvet begge 2 i de forskellige slots og også uafhængigt af hinanden.

Hvis vi nu følger ramvejen er det så særlig sandsynligt at begge klodserne er stået af på samme tid? - det ville jo selvf. være oplagt at prøve at sætte noget andet i, men jeg har ikke lige mulighed for at låne noget de næste par dage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2006 - 14:26 #14
Hvis du har siddet med den i skødet, så kan man meget let komme til at blokere for friskluft indtaget i bunden. Hvis det sker, så vil CPU'en være uden køling, og den kan blive så varm, at den brænder af.
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:26 #15
Jeg kan yderligere tilføje at jeg har prøvet at tænde den uden noget ram i overhovedet. Jeg ved at når man prøver det nummer på en stationær så kommer den med et protesterende "bip". Jeg ved ikke om det samme er tilfældet for laptops, men der kommer i hvert fald ingen "bip" ved opstart.
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:30 #16
"Hvis du har siddet med den i skødet"  - Den stod på et bord så jeg tror ikke at det kan være det - det en centrino maskine så den bliver generelt ikke så varm og jeg lavede egentlig ikke noget på det tidspunkt der burde stresse den noget videre.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 14:30 #17
En god idé, mens du har værktøjet fremme, er at finde cpu-blæseren, og se om den er fyldt med skidt, og i det hele taget kan dreje rundt.
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:35 #18
"cpu-blæseren" - den kører fint nok rundt - det aller første laptoppen gør når man tænder for den er at lave et kortvarigt opspin af blæseren for at checke at den virker og det når den at gøre som noget af det eneste - derefter sker der intet.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 14:40 #19
Hvis du har garnti, ville jeg sende den ind !
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:42 #20
Der er ingen garanti - jeg købte den i USA i sommeren 2004 så der er nok ikke så meget at hente ;-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 14:43 #21
På trods af det ikke er on-board gfx er det stadig integreret på bundkortet, og hvis det er der den er gal skal bundkort skiftes
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 14:47 #22
"stadig integreret på bundkortet" Jeg har skiftet det i forbindelsen med en opgradering på et tidspunkt, men selvf. hvis det er kredsene mellem gfx og bundkort der er røget er der nok ingen vej udenom. Jeg begynder også selv at hælde til at smide den til reperation, men jeg vil da gerne undgå det hvis jeg kan - det har det jo med at blive hundedyrt.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 17:03 #23
Kan du ikke lige ligge det nøjagtige navn og model nummer på den bærbar. Hvis du selv har skiftet gfx vil det sige den har discrete gfx kort, hvilket stadig er uhyggeligt sjældent og vold dyrt, så den model vil jeg gerne kigge lidt på
Avatar billede el_presidente Nybegynder
22. maj 2006 - 17:42 #24
Den hedder Compaq Presario x1010. Grafikkortet er et ATI Radeon 9200 med 64 mb ram (mod 32 originalt). Det er lidt tricky at skifte, men bestemt ikke umuligt - jeg fandt en guide på nettet som jeg benyttede - det er ved at være et års tid siden.
Guiden kan ses her:  http://x1000forums.gotdns.com/index.php/topic,23.0.html
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 18:12 #25
det må jeg sige, det er sku imponerende. Jeg bøjer mig i støvet... We´re not worthy, we´re not worthy ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 18:12 #26
og så endda på en scumpaq