Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. maj 2006 - 12:06 Der er 2 kommentarer

Måde at omgå mangel på extensions i OpenGL

Hej eksperter

Jeg skal til at forsvare mit eksamensprojekt, hvilket jeg gerne vil kunne gøre på min bærbare. Det er en asus u5A, som jeg desværre kun har kunnet finde opengl 1.4 drivere til. Mit spørgsmål er nu om der er en eller anden mulighed for at omgå manglen af de nyere funktioner og extensions, som min computers drivere mangler. Dette kunne fx være ved at lave en software rendering med fuld support fro opengl 2.0. Er der nogen af jer der kender sådan et program?

Med venlig hilsen
Mads Kessel
Avatar billede tiller3 Nybegynder
22. maj 2006 - 16:42 #1
Proev at se paa Mesa3D (www.mesa3d.org) Der er en opensource implementering af opengl. Lige nu supporter de

Version 6.x of Mesa implements the OpenGL 1.5 API with the following extensions incorporated as standard features:

    * GL_ARB_occlusion_query
    * GL_ARB_vertex_buffer_object
    * GL_EXT_shadow_funcs

Jeg ved ikke om det daekker det du skal bruge.

Nu bruges Mesa3D mest til Linux og unix, men det er muligt at faa det til at compile under windows. (Om det kraever Cygwin (www.cygwin.com) ved jeg ikke.

Martin
Avatar billede kezzelski Nybegynder
22. maj 2006 - 16:54 #2
Detsværre ikke godt nok. Mesa er rigtigt nok et sådan værktøj, men 1.5 er ikke helt nok og desuden skriver de at:
"Rendering to depth textures will not work.  Rendering to GL_DEPTH_STENCIL
textures should work."

Hvilket jeg desværre bruger extensivt