Avatar billede lvp Nybegynder
21. maj 2006 - 22:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

OS forudsætning før installation af Linux

Jeg har købt en brugt Compaq EVO 500 med en totalt tom harddisk (kan jeg se ved hjælp af en startup disk genereret i Windows XP - for at få adgang til MS-DOS). Der er således ingen MS-DOS installeret efter egen vurdering.
Jeg har forsøgt at installere FreeDOS, Ubuntu og Slack ud fra de CD-ROMer, man kan lave (har extract'et ISO og image-filer), men jeg får fortsat en "not a system disk"-fejlmelding.

Når jeg booter uden disks er der en "invalid system disk"-melding. Jeg kan gå ind i Compaqs lille bios-agtige center og sikre at der først læses fra CD-ROM og herefter A-drev og bla. udelukke C-drevet.

Men samlet tror jeg bare ikke jeg har fattet, hvad forudsætningen for at kunne starte en Linux distribution er. Jeg kan heller ikke vurdere om FreeDOS ikke virker eller forudsætter MS-DOS. Jeg har f.eks. lavet en floppy boot disk også, men der sker ikke rigtig noget. Jeg ved som sagt ikke nok om disse ting til at kunne vurdere, hvilke batch(?)-filer, der skal startes for at der kommer skred i det. Et eller andet sted virker det jo logisk at der mangler en basis-boot-disk, der kan få DVD-drevet til at læse videre. Jeg har set lidt på www.bootdisk.com, men kan heller ikke lige finde det der skal til.

Det er naturligvis ikke rigtig interessant for mig at købe et OS a la Windows, hvis der er en anden mulighed for at få det til at virke.

http://www.bootdisk.com/
http://www.freedos.org/
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. maj 2006 - 23:48 #1
Du skal ikke installere DOS eller Windows for at installere Linux, og du skal ikke extracte filerne fra ISO-billedet. Du skal i stedet brænde billedet direkte til CD'en. Når du har gjort det kan du bootes maskinen direkte med CD'en.
FreeDOS forudsætter naturligvis ikke MS-DOS, men du får slet ikke brug for DOS til dette her...
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 07:34 #2
Download CdburnerXP pro http://www.cdburnerxp.se/download.php - installer programmet - download et ISO image af den Linux-distro du ønsker at køre - start CdburnerXP pro - klik file - vælg "Write disk from ISO file" - browse dig frem til din ISO fil - klik Burn - boot på din nye skive

Du kan naturligvis bruge andre brænderprogrammer, du skal blot vælge samme fremgangsmåde
Avatar billede lvp Nybegynder
04. juni 2006 - 20:24 #3
I fortjener begge point for svarene. Fejlen opstod ved at min Sonic brænder blot lavede en kopi af den downloadede Ubuntu billede. Det blev ikke gemt som et ISO image.

Blot for andres skyld: Jeg fulgte indledningsvist ikke Helgec-instruktionen om at "Write disk from ISO file" og med CDburnerXP er der et mulighed for at gøre din disk "bootable". Lad være med det, da det blot starter en DR-DOS og herefter muligheden for at starte et tysk-sproget partition-program.

Men alt i alt. Så virker Ubuntu nu og I har hver i sær fortjent 150 point.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2006 - 20:37 #4
Det var helt rigtigt det du der skrev. Hvis du vælger menuen med at gøre din cd bootable kræver det at du browser dig frem til et image og ikke en ISO fil, den medfølgende img.fil er li`som ikke til meget nytte i Linux :o)