Avatar billede drf1988 Nybegynder
21. maj 2006 - 20:00 Der er 22 kommentarer

Min computer lukker pludselig ned?

Efter at min computer har været tændt i ca. 15 min. lukker den pludselig ned! Ved ikke hvad der kan være galt. Har desuden prøvet at rense cpu-køleren og strømforsyningen.

Hvad kan der være galt? Det skal lige siges at jeg ikke har yderligere kølere i min computer!
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. maj 2006 - 20:21 #1
Lukker windows computeren eller går den bare ud?
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 01:35 #2
Den går bare ud
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 09:50 #3
Det tyder jo desværre på en hardware fejl. Hvis du har mulighed for at låne lidt dele ved nogen eller selv har gamle liggende så prøv at skifte en del af gangen. PSU, GFX, Ram evt køre med 1 klods af gangen..

Prøv evt først
I BIOS skal du vælge LOAD SETUP DEFAULT derefter start op på din XP-skive vælg "REPARER FRA GENOPRETTELSESKONSOL - log ind - skriv - chkdsk /r - klik enter
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 13:35 #4
Prøvede at reinstallere XP igår og det gik helt fint. Min computer kørte i ca. 6 timer uden at der var tegn på at den ville slukke. Nu har jeg så fået installeret meget af mine programmer, updateringer mm. og pludselig da "computeren skulle arbejde" slukkede den igen!!
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 13:38 #5
Så er det nok et varmeproblem. Har du kontrolleret, at din strømforsynings blæser kører rundt, og din cpu-blæser også kører rundt. Prøv at afmontere cpu-køleren, og rengør den og genmonter den med et tyndt lag kølepasta på kontaktfladen.
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 13:48 #6
Strømforsyningen kører som den skal, det samme gør cpu-blæseren. Tænkte på om det ikke kan være mit grafikkort der er stået af? eller er det fuldstændig udelukket når den fungerede lige efter reinstalationen?
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 13:49 #7
Hvad er det for et grafikkort? Har det en aktiv køler (=Blæser)? Og fungerer den?
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 13:52 #8
MSI Ti4800SE-VTD8X
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 13:59 #9
Synes meget det lyder som et varme problem som allanfo er inde på. Har du renset alle blæsere for støv? Checket om der sidder støv mellem blæseren og køle blokken på din cpu. Renset gfx kort for støv osv
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 14:02 #10
Har haft en støvsuger inde at rense alle blæsere, men problemet er ikke løst
Avatar billede co23 Nybegynder
22. maj 2006 - 14:15 #11
Det kunne nu også godt være psu´en. Har tit oplevet maskiner der bare sagde farvel når psu´en gav for lidt strøm. Har du mere end én HD og to cd/dvd drev bør du minimum køre med en 400 w psu. Jeg har selv haft gode erfaringer med Chill inno.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172396
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 14:19 #12
Har godt nok også tænkt på det. Synes ikke rigtig jeg har styr på kølingen i min nuværende computer. Har tænkt mig at købe dette kabinet http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=810879&lokation=
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 14:20 #13
Dragon DX-01B-D-U-400, Miditower Workstation, 20/24 pins ATX PSU, USB / Firewire Front, Black, 400W
Avatar billede co23 Nybegynder
22. maj 2006 - 15:59 #14
Ja ja, slap nu af med kabinettet og køb en psu først, gerne med dobbelt fan 1x80 og 1x120 og.
Skal du have kabinet så køb et med 120 mm blæsere, 2 for og 2 bag, så er der styr på det varme problem, plus at 120 mm giver mindre lyd fra sig.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 16:59 #15
Det er da fuldstændigt overkill med alle de blæsere. Lokaliser nu problemet før du bruger en masse penge på unødvendig hardware. Få testet så mange af dine dele som muligt i en anden comp, test dele fra en anden com i din.

Jeg kører med en P4 prescott 3.0 med zahlman køler, 9600 xt kort, 1024 ram, alle 3 dele er overclocket. Har 2 harddiske, dvd drev, floppy drev og 2 stk 80mm kabinet blæsere med lys i, det hele kører med en 400watt psu uden problemer.

Min cpu blæser er droslet ned til 1300 rpm og min cpu temp kommer aldrig over 35 grader.

Så alt det med dobbelt fan psu og 4 stk 120 mm blæsere er totalt overkill. Det ville da også være dumt at bruge en masse penge på kabinet, køling og psu hvis det er en ram klods der er defekt, en løs forbindelse i bundkortet eller en af de 100 andre ting det kan være
Avatar billede allanfo Praktikant
22. maj 2006 - 21:56 #16
-> drgonzo

Hvis din cpu-temp aldrig kommer over 35 grader med luftkøling, så er det da fordi du aldrig tænder din computer! Min Prescott 3.2 ligger på 63 idle og 77 under max load, så din temperatur er lidt underlig.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 23:07 #17
den viser samme temp i everest, msi core center og bios, så jeg går ud fra det er korrekt. Hvis jeg spiller godfather 3-4 timer kan den godt snuse til 41 grader men ikke ofte, Der kører både cpu og chipsæt blæser sså på max, ellers skal solen stå lige på kabinettet.

Jeg har en zahlman køler på cpu, gaming bomb kabinet der vandt toms hardware årets kabinet 2003 bla for suveræn luft gennemstrømning, 1 80 mm for + 1 80 mm bag. MSI I875P-NEO-FISR bundkort.
Avatar billede drf1988 Nybegynder
22. maj 2006 - 23:52 #18
Når fundet ud af lidt mere angående min computers tilstand. :D

Den fungere helt fint når den ligger nede på gulvet, men så snart jeg stiller den normalt op, så går der ikke mange min. før den slukker! :S:S
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. maj 2006 - 00:03 #19
det kunne tyde på en løs forbindelse der lige ryger på plads. Du kan jo lade den ligge ned fremover :)
Avatar billede drf1988 Nybegynder
23. maj 2006 - 00:10 #20
Hehe, det har jeg ikke lige plads til. :D
Avatar billede allanfo Praktikant
23. maj 2006 - 08:53 #21
Så må det være cpu-køleren. Når den ligger ned, har den fuld kontakt, når den står op hænger den skævt. Prøv lige at tage fat i den, og mærk om den kan rykkes rundt. Hvis den kan bevæges, så er den ikke spændt ordenligt fast.
Avatar billede drf1988 Nybegynder
23. maj 2006 - 10:45 #22
Den sidder som den skal. Den kan hvert fald ikke rykkes ud af stedet