Avatar billede killstun Nybegynder
20. maj 2006 - 13:35 Der er 8 kommentarer

LAN med mange routere

Jeg administrere et større LAN netværk, hvor jeg har en DHCP server på en linux som uddeler adresser til klienterne på netværket. Denne DHCP server fungere samtidig også som firewall samt gateway til Internet. Lad os sige at der er 2 blokke, hvor der er 3 lejligheder i hver. Hver blok er forbundet til deres egen switch (ældre udgave), og disse switche er så forbundet videre ned i DHCP serveren hver for sig.

Mine problemer opstår når brugere sætter en router på netværket, uden at slå DHCP fra. Derfor er der mange brugere som får fat i den forkerte DHCP og dermed en ugyldig IP adresse, uanset hvilken blok de bor i. Kan jeg ikke på en eller anden vis udelukke dette vha. af firewall'en, så de altid får kontakt til serveren DHCP range, og ikke en eller anden brugers router (dhcp)?
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2006 - 14:12 #1
Du står efter min mening med et uløseligt problem, men det kan da være der findes en løsning. Men grunden til at de får en ugyldig IP er fordi de ikke bruger WAN porten på deres router, så ville problemet nemlig ikke opstå. Jeg kan fortælle at jeg et sted har 3 routere efter hinanden og alle 3 har deres DHCP server enablet uden problemer samt at de kører i forskellige IP ranges.
Avatar billede killstun Nybegynder
20. maj 2006 - 14:16 #2
Ja, tror godt man kunne løse det med avancerede switche. Angående WAN og LAN porten, er min erfaring at WAN porten også kan spille smart selvom det ikke burde kunne lade sig gøre...
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2006 - 15:32 #3
Du kan ikke undgå at en person sætter en router på, men du kan lave VLAN således at Jeg ikke har adgang til min nabos maskiner.
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2006 - 15:33 #4
Og ergo hans router
Avatar billede killstun Nybegynder
20. maj 2006 - 16:46 #5
Jeps, og der er vi ude i de avancerede routere hvilken er en dyr løsning hvis der skal bruges mange switche.
Avatar billede killstun Nybegynder
20. maj 2006 - 16:46 #6
ups, ikke avancerede routere, men switche...
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2006 - 18:15 #7
ja men det er den eneste løsning du kan.
Avatar billede leif Seniormester
24. juni 2006 - 20:41 #8
Lukketid ?