Avatar billede oleg Nybegynder
19. maj 2006 - 13:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Let adgang til at lægge video på nettet

Hej.

Jeg har nogle windows mediafiler som jeg gerne vil lægge på nettet uden at det alt for let af downloade (læs: det skal koste penge).

Hvordan gør jeg nemt det, så det streames?
Jeg har ikke adgang til specialle servere osv, kun et almindeligt webhotel.

Flash?
Real Video
Windows media player?
Quicktime

Hvad er nemt at lægge på nette?

Mvh. Ole G.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 13:37 #1
Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre..
Hvis det kan streames, kan det downloades af en "streamer".

En streamer er et program, der streamer og gemmer filen direkte på harddisken = download.
Avatar billede oleg Nybegynder
19. maj 2006 - 14:02 #2
Det er ok, de fleste af mine brugere kender ikke til dens slags fix-faxerier, det handler mere om at tilbyde det som streaming, fremfor til download.

Hvis nogen har en "streamer" så går det nok. Det er deres sag.

Men det vigtige er at det er let for mig at lave, uden alle mulige programmer, media serbere og plug-ins. Samt at det er nemt at se for de fleste brugere.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 14:26 #3
Det nemmeste er nok, hvis du har en side på nettet, der indeholder et objekt der lodaer filen.

Eksempel ( http://www.mioplanet.com/rsc/embed_mediaplayer.htm ):

<OBJECT id="VIDEO" width="320" height="240"
    style="position:absolute; left:0;top:0;"
    CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6"
    type="application/x-oleobject">

    <PARAM NAME="URL" VALUE="your file or url">
    <PARAM NAME="SendPlayStateChangeEvents" VALUE="True">
    <PARAM NAME="AutoStart" VALUE="True">
    <PARAM name="uiMode" value="none">
    <PARAM name="PlayCount" value="9999">
</OBJECT>

Der er noget med, at Microsoft har tabt en retsag, og ma derfor ikke kan bruge AutoStart (eller AutoPlay/load/tingest).. De har derfor udsendt en (eller to) opdateringer til Internet Explorer, som fjerner muligheden for AutoStart..

Man skal derfor udskrive koden via JavaScript.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 14:30 #4
Avatar billede oleg Nybegynder
19. maj 2006 - 14:39 #5
Det er cool, det var bare det jeg søgte. Så sålænge folk har en fornuftig browser så kan de se det online - eller skal de have windows media player installeret?
Lav, det lige som et svar så jeg kan give dig de der points...

Ole
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 14:47 #6
Man kan installere forskellige media programmer, der automatisk installerer plugins til browserne.

De fleste browser burde kunne afspille filerne, så længe at de har det nødvendige plugin.

De mest brugte formater er nok dem, der kan afspilles i f.eks. Windows Media Player, RealPlayer og QuickTime.

- Svar.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
19. maj 2006 - 15:01 #7
Nu ved jeg ikke hvordan thesurfers løsning virker, men du kan streame vide sådan her:

<EMBED
TYPE="application/x-mplayer2"
PLUGINSPAGE = "http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/"
SRC="DINFILM.wmv"
WIDTH="320"
HEIGHT="284"
AUTOPLAY="1"
SHOWSTATUSBAR="1">

Eksempel:

http://nhlogic.aspdotnet.dk/3kilo/test.html
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 15:01 #8
Takker for points.. held og lykke med projektet.. :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 19:19 #9
Hmm.. underligt:

- Jeg kan få OBJECT til at virke i Internet Explorer, men ikke i Opera.
- Jeg kan få EMBED til at virke i Opera, men ikke Internet Explorer.

innercitydk> Hvis du har mulighed for det, test lige både OBJECT og EMBED..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2006 - 19:22 #10
Det her script virker fint i Internet Explorer, men ikke i Opera, selvom Opera siger "browser er ikke MSIE"..

Hvis man bare skriver EMBED-koden, uden JavaScript's document.write, virker der fint..

<script type="text/JavaScript" language="JavaScript">
function vis_video()
{
var ua = navigator.userAgent;
//alert(ua + "\n" + ua.indexOf("MSIE"));

if (ua.indexOf("MSIE") > -1)
{
    alert("browser er MSIE");
    document.write('');
    document.write('<OBJECT id="VIDEO" width="320" height="240" ');
    document.write('    style="position:absolute; left:0;top:0;"');
    document.write('    CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6"');
    document.write('    type="application/x-oleobject">');
    document.write('    ');
    document.write('    <PARAM NAME="URL" VALUE="http://nhlogic.aspdotnet.dk/3kilo/TVAd_ApriliaMag_30sec.wmv">');
    document.write('    <PARAM NAME="SendPlayStateChangeEvents" VALUE="True">');
    document.write('    <PARAM NAME="AutoStart" VALUE="True">');
    document.write('    <PARAM name="uiMode" value="none">');
    document.write('    <PARAM name="PlayCount" value="9999">');
    document.write('</OBJECT>');
} else {
    alert("browser er ikke MSIE");
    document.write('<EMBED');
    document.write('TYPE="application/x-mplayer2"');
    document.write('PLUGINSPAGE = "http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/"');
    document.write('SRC="http://nhlogic.aspdotnet.dk/3kilo/TVAd_ApriliaMag_30sec.wmv"');
    document.write('WIDTH="320"');
    document.write('HEIGHT="284"');
    document.write('AUTOPLAY="1"');
    document.write('SHOWSTATUSBAR="1">');
}

vis_video();
</script>

<!--

<EMBED
TYPE="application/x-mplayer2"
PLUGINSPAGE = "http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/"
SRC="http://nhlogic.aspdotnet.dk/3kilo/TVAd_ApriliaMag_30sec.wmv"
WIDTH="320"
HEIGHT="284"
AUTOPLAY="1"
SHOWSTATUSBAR="1">

<!-- -->