Avatar billede _anden_ Nybegynder
16. maj 2006 - 11:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Onboard netkort virker ikke?

Hej Eksperter

Jeg har investeret i et bundkort A8N-SLI
Link til bundkort info:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246

Jeg har et mindre netværk hvor der sidder en bærbar og en stationær PC, begge via netkabel fra en switch.  Nu vil jeg sætte en tredje PC til med overnævnte bundkort, men der kommer intet link i netkortet, og Windows XP siger ”Network cable unplugged”. Jeg har så efterfølgende testet forskellige ting.

1. Skiftet kablet over i anden port på switch = Virker ikke

2. Taget netkabel fra en af de andre PC´er hvor det virker på = Virker ikke

3. Prøvet krydset kabel og ikke krydset kabel = Virker ikke

4. Ændret netkort opsætning fra ”full Autonegotiate” til full duplex / Half duplex osv. = Nogle af opsætningerne  registrerer at der er et netkabel i, men jeg for bare en standart IP adresse af windows.  Så det virker heller ikke.

5. Taget kablet som leverer Internettet til switchen og sat direkte i maskinen = Så virker det, uden problemer.

Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre her? Hvorfor kan mit Onboard netkort ikke få en IP adresse fra switchen, men virker fint når jeg sætte kablet som leverer Internettet direkte i maskinen? De 2 andre maskiner virker perfekt. Den eneste forskel jeg kan se er at det onboard netkort har ”Gigabit”.

Nogen som kan hjælpe mig?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
16. maj 2006 - 11:45 #1
Har du tre ipadresser fra din udbyder?
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 12:43 #2
Får du svar fra netkortet (på den pc, som ikke virker)når skriver => ping 127.0.0.1

i dosprompten
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. maj 2006 - 13:22 #3
Du skal have en router i stedet for en switch, så er dine IP adresse problemer løst.

Som John skriver, så kræver din opsætning at din udbyder giver dig 3 Ip adresser. En router vil selv tildele IP adresser på LAN siden, og det fungerer blot din udbyder tildeler dig 1 IP adresse.
Avatar billede _anden_ Nybegynder
16. maj 2006 - 15:53 #4
Nu siger I at det kræver 3 ipadresser fra udbyderen. Men hvorfor virker de 2 andre så upåklageligt, og tager jeg en anden bærbar, så jeg har 2 x bærbar og 1 stationær så virker det også, tager jeg de 2 andre fra og kører gennem switchen, så der kun sidder den ene maskine på, så virker det ikke?

Så jeg tror ikke det har noget at gøre med hvor mange ipadresser jeg for tildelt fra udbyderen. Vi har endda siddet 5 stk. på engang før.

Der kommer slet ikke link i netkortet eller switchen. Det burde der vel gøre lige meget om der tildeles ipadresser eller ej?

Men jeg skal nok lige få tjekket op de ting i nævner.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. maj 2006 - 17:59 #5
Ja lampen skal lyse når der fysisk er forbindelse uanset IP eller ej.

Den kan tænkes, at du på 1 eller 2 af maskinerne har oprettet et netværk, som styres af en helt 3. maskine. Det vil forklare hvorfor du kan gå med 3 maskiner.

Hvis du kører Guiden Netværksinstallation i kontrol panelet, så vil du komme frem til et sted hvor du kan vælge "Denne computer har direkte forbindelse til internettet. De andre computere på netværket har forbindelse til internettet gennem denne computer".
Er det således det er sat op, så kan det sagtens lade sig gøre at have flere end 2 på.
Det er ikke en særlig god løsning, og som tidligere nævnt, så vil du blive gladere med en router til at styre trafikken.
Avatar billede _anden_ Nybegynder
16. maj 2006 - 18:45 #6
Dragonknight det er ikke sat op som du nævner det, så her en forklaring

Internet = Antenne forenings net.

1.Internettet kommer ind i huset via antenne nette.
2.Her kører det ind i et kabel modem.
3.Fra kabel modemet løber et UTP kabel ned til switchen.
4.Fra switchen løber flere UTP kabler ud til PC`erne.

Som nævnt virker det kun på når jeg tager det kabel direkte kabel modemet og sætter i direkte i PC`en.

men vil lige undersøge om den switch har problemer med Gigabit, for den er ikke helt ny.
Avatar billede _anden_ Nybegynder
16. maj 2006 - 18:47 #7
Damn undskyld. de manglende ord i det sidste stykke... Håber det er forståeligt alligevel.
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 19:30 #8
Gigabit betyder at det kan overføre fra 1 til 1GB per sekund.

1 Gigabit/sekund er kun en teoretisk hastihed. Men et Gigabit netkort kan sagtens kører med 10/100 Mgbit/sekund.

Det har med andre over ikke noget at sige.

Hvis du har Antenne forenings net, så får du nok en dynamisk IP-adresse, understøtter din switch ikke DHCP, skal du have enten en router eller en lag 3 switch som understøtter DHCP.

Når du laver en IPCONFIG /ALL  på alle PC'erne når de er koblet op på switchen.

Skal du have den samme GATEWAY Pc'ernes IP-Adresse skal være forskellige eks. 192.168.1.2 , 192.168.1.3 , 192.168.1.4 Gatewayen vil hedde noget med 1 til sidst (Selve netværket eks. 192.168.1.1)

Hvis du får det frem på dine PC'er skulle det virke.

Husk at alle netkortene skal kører i samme mode (auto eller Fullduplex)

Alle PC'er skal stå på dynamisk tildeling af IP-ADRESSER og DNS.

Kan du få svar ved at skrive ping 127.0.0.1 er dine netkort ok
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 19:36 #9
Avatar billede _anden_ Nybegynder
22. maj 2006 - 09:08 #10
Well

Selvom jeg ikke har fundet en løsning på problemet, så har jeg givet jacla point.

Jeg fandt ud af at man kun for 2 ipadresser pr. husstand, så de havde lavet en ændring siden sidst jeg havde 5 maskiner på, men det er nok blevet gjort i takt med at der er flere der har tilmeldt sig antenne nettet.

Men jeg har sat et PCI netkort i maskinen, og det virker.

men tak for hjælpen anyways.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 11:37 #11
Så takker jeg. :)

Skal nok dele med anden og john_westcoast