Avatar billede donnib Nybegynder
14. maj 2006 - 00:58 Der er 2 kommentarer

Software og Hardware RAID

Hej allesammen,
JEg står til at købe en server som jeg skal bruge privat og jeg lige pludseligt blevet i tvivl om jeg gør det rette valg. Jeg har fundet et server som kan ses her : http://www.fujitsu-siemens.com/sme/products/standard_servers/economy/primergy_econel_100.html og så vidt jeg kan se er der RAID controller på bundkortet men der står flere steder i manualen at dette er et LSI Software RAID Controller og så forstår jeg ikke hvad der menes med dette ? Jeg troede at når man brugte software så er der ikke brug for noget hardware. Så jeg søger lidt en der lige gider forklare mig hvad der menes med dette i manualen. Er det software RAID eller hardware fordi jeg er i tvivl.

mihai
Avatar billede huset Praktikant
14. maj 2006 - 08:14 #1
Software RAID
Ved software raid metoden er det serveren og operativsystemet, der står for arbejdet. Denne raid anvendes ofte på meget lavt belastede servere og i de fleste tilfælde kun i forbindelse med RAID1. Software raiden implementeres for at sikre systemer i tilfælde af harddisk nedbrud.

Hardware RAID
Ved hardware raid er en kontroller monteret i serveren. Denne kontroller bearbejder alle beregningerne, og operativsystemet Windows 2003 server ser det logiske RAID array, som det var en enkelt harddisk.

Ekstern hardware RAID
Ved ekstern hardware raid er diskene og kontrolleren monteret i et separat kabinet. Denne løsning benyttes ofte i forbindelse med cluster systemer, hvor 2 servere skal anvende den samme storage plads samtidigt.
Avatar billede donnib Nybegynder
14. maj 2006 - 13:32 #2
men det svarer stadigvæk ikke hvorfor der netop på den model jeg kigger på er hardware controller som kører RAID. Hvorfor lave sådan en når det er software alligel?