Avatar billede jopsen Nybegynder
11. maj 2006 - 23:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Printerport til 230V - komponenter

Hej,

Jeg skal have forstærket signalet fra printerporten til at kunne trække en almindelig lampe ca. 60W. Jeg  er efter nogen tid kommet frem til at jeg vil bruge en optokobler og et relæ + diode (diode på relæ).
Jeg har snakket med elektronik lærer på skolen (HTX), og kigget flere steder på nettet. Jeg har søgt på datasheets og kigget på komponenter. Og er kommet frem til at jeg ikke aner hvordan jeg skal vælge komponenter og hvilke jeg skal bruge.
Kredsløbet jeg vil bruge ser sådan ud (håber det virker?):
http://jopsen.dk/printerport.png

Jeg vil gerne have nogle produkt numre på nogle komponenter der vil passe sammen til dette kredsløb... de skal være fra en forhandler som skal sælge til private i Danmark... og kan sende dem forholdsvist hurtigt (maks. 5 dage)...
(Samlesæt er udelukket! - vil gerne selv; desuden har vi brugt meget tid på at designe/finde/lave kredsløbet)

håber der er nogen der kan hjælpe...

mvh. Jonas F Jensen.

Ps. Jeg har tidligere haft en tråd om noget tæt på det samme... ( jeg har oprettet denne fordi jeg lukkede den gamle tråd og mangler noget konkret hjælp til valg af komponenter.)
- og forresten, jeg har hundrede procent styr på softwaren, så nu er det bare hardware der mangler...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. maj 2006 - 00:25 #1
Opto-kopleren kan, så vidt jeg ved, ikke trække et relæ direkte, du skal have en transistor på, det vil så kræve at du har 5 - 12 VDC til rådighed.

Har du overvejet at finde et byggesæt hos http://www.brinck.dk/
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. maj 2006 - 00:29 #2
Avatar billede jopsen Nybegynder
12. maj 2006 - 01:36 #3
ingen bygge sæt...
Jeg ved at skolen stiller modstande og BC547 transistore til rådighed... så det at lave en transistor forstærkning er ikke så galt... (der skal bare regnes på det)
Hvis du har set mit diagram... ville du set at jeg i min opstilling bruger 12 eller 24 VDC mellem optokobler og relæ... lidt i retningen af:
http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=2227
(hvis altså transistoren var en optokobler...)

jeg vil gerne have hjælp til at vælge hvilke optokobler, relæer, transistore og modstande jeg skal bruge...

der er også diagram der bruger transistor til at trække relæet med her... og optokobler til isolering:
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html#realworld
gå til under afsnittet "Transistor amplified optocoupler circuit" under "Controlling some real world electronics"

men er der nogen der kan hjælpe mig med at finde de rigtige komponenter??
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. maj 2006 - 01:43 #4
Hvis du bruger diagrammet fra hardwaresecrets.com behøver du ikke en optokobler, du kan tage diagrammet som det er, det er lidt simplere.

Valg af relæ er mest et spørgsmål om hvilken DC spænding du har og hvor mange A du vil kunne trække på 230 volt siden.
Avatar billede jopsen Nybegynder
12. maj 2006 - 10:16 #5
jamen jeg tror at 6A ved 230 V er rigligt... det skulle jo give lidt over 1200 W...
jeg vil gerne benytte diagrammet fra hardwaresecrets.com jegt kan jo bare erstatte transistoren med en optokobler... (tror du ikke det kan lade sig gøre)...

det betyder ikke meget om jeg skal bruge 12 eller 24 VDC til at trække relæet, men jeg vil helst bruge 12VDC...

Hvilken optokobler og hvilket relæ skal jeg bruge??? (om jeg skal lave transistor forstærkning mellem optpkobler og relæ afhængiger jo af relæ og optokobler...)
Kan I hjælpe mig med at finde de komponenter jeg skal bruge til diagrammet ???
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. maj 2006 - 14:10 #6
Relæ, tag hen til den nærmeste komponent pusher og sig hvad du vil have.
Eller se listen her: http://brinck.dk/relay.asp
6A er meget! Modellen afhænger også af om du vil have det til et print eller sokkel.

Optokopler: 6N139, den kan trække 60mA, hvilket burde være nok til et relæ. Se f.ex:
http://www.vishay.com/optocouplers/list/product-83605/
Avatar billede jopsen Nybegynder
12. maj 2006 - 22:35 #7
De ser ud til at man kan bestille optokobleren 6N139 hos brinch...
Et print relæ er fint... men hvilke output volt kan de forskellige klare:
http://brinck.dk/relay.asp
relæet skal gerne kunne trækkes at optokobleren...
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. maj 2006 - 23:17 #8
Den her den virker det er kun den programele del der mangler den må  du selv lave http://www.eksperten.dk/spm/686107 .

M.V.H.
TLV
Avatar billede jopsen Nybegynder
13. maj 2006 - 10:38 #9
jeg har set den tråd før... og den giver mig ikke nogen særligt god ide om hvilket relæ jeg skal vælge...

det sidste jeg mangler at finde ud af er hvilket relæ som optokobleren 6N139 kan trækkke og som kan trække 230VAC 6A, det må gerne være et relæ til print board og gerne kunne findes på:
http://brinck.dk/relay.asp

-tak

hvis det evt. kunne lade sig gøre at finde begge ting her ville det også være rart:
http://dk.farnell.com/
(der kan jeg bestille gennem skolen...)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
14. maj 2006 - 22:59 #10
Jopsen alle de steder hvor jeg handler der står der hvor stor ohmsk værdi spolen har det skal så bare passes ind eller også skal der en lille serie modstand ind som tilpasning.

M.V.H.
TLV
Avatar billede jopsen Nybegynder
15. maj 2006 - 15:59 #11
sjovt nok synes jeg ikke http://brinck.dk/relay.asp nævner noget om ohm nogen steder???
Nu må jeg nok også indrømme at jeg aldrig har regnet med ohm's lov i andet end fysik... så jeg kan ikke rigtigt beregne modstande...

kan du evt. pege på et relæ her: http://dk.farnell.com/
man kan finde dem under Electrical & Electronic > Relays jeg har bare ingen ide om hvad jeg skal kigge efter... konfiguration, coil... contact osv....
relæet skal kunne aktiveres af de der 60mA fra Optokopleren: 6N139 (http://www.vishay.com/optocouplers/list/product-83605/)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. maj 2006 - 19:28 #12
http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntk=&comSearch=true&select2=189149&select5=189219&paramSelectCount=10&showImages=true&st=parametricSelection&N=401%2B1004631&Ntt=&comSearch=true&paramSearch=true&st=parametricSelection&x=10&y=8 og så skal der en 100 ohms serie mooddstand ind til at køre på 12 volt og med cny 17 da den er bygget til at køre på PC udstyr men jeg skal da gerne gå ind og tjekke 6N139 opto'en om den skulle være bedre.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. maj 2006 - 19:33 #13
Det er faktisk ikke nødvendigt med en 100 ohm serie modstand den kan kørre direktee på  cny 17 men jeg tjekker lige op på den 6n139.

M.V.H.
TLV
Avatar billede jopsen Nybegynder
15. maj 2006 - 22:17 #14
jeg skulle kunne bruge:
varenummer 9659684 (relæet du nævnte)
og en cny17 optokobler... helt præcist hvilken cny17 optokobler skal jeg bruge??? (varenummer) jeg synes at en søgning giver mange resultater der er vel ikke bare en tilfældig en af dem?? (cny17 søgning: http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntt=cny17&newSearch=true&Nty=1&showImages=true&N=401&Ntk=gensearch)
Avatar billede ivajl Nybegynder
15. maj 2006 - 22:26 #15
hvis du bare skal drive en pære på under 300W så vil jeg foreslå at du bruger en opto cupler med triac driver og så bruger den til at drive en triac.. det kræver 3 modstande, en optocupler og en triac samt en lille køleplade.

triac: f.x. BTA12-600B
opto cupler: f.x. moc 3041

skal det være helt rigtigt skal du have et RC led parallelt med triacen, men jeg er blevet fortalt at det ikke er nødvendigt hvis belastningen er ren ohmsk.. som den er med en pære.
Avatar billede ivajl Nybegynder
15. maj 2006 - 22:27 #16
ovenstående kredsløb kræver ca 4 mA fra porten.. det kan den sagtens trække
Avatar billede oz3tl Nybegynder
16. maj 2006 - 08:24 #17
cny 17-4 varennr. 1021085 farnell

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
16. maj 2006 - 17:47 #18
ja det relæ og ved dette står der også den ohmske værdi 720 ohm for 12 v udgaven.

M.V.H.
TLV
Avatar billede jopsen Nybegynder
17. maj 2006 - 11:00 #19
Okay hvis du mener at:
cny 17-4 varennr. 1021085 farnell
varenummer 9659684 (relæet du nævnte)
kan arbejde sammen og sættes op som det diagram har i indledningen/starten til denne tråd:
http://jopsen.dk/printerport.png
med 12 VDC i mellem optokobler og relæ...
Mener du så det vil virke...

Du siger noget en 720 ohms modstand på relæet, betyder det at optokobleren kan trække det eller ej?? (Jeg kan ikke regne og læse datasheets)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
17. maj 2006 - 18:29 #20
Det kan arbejde sammen som den tråd jeg henviste til før med et diagram over hvordan det skulle sættes sammen http://www.eksperten.dk/spm/686107 for den tegning du selv har tegnet det har mangler og i denne tråd som jeg henviser til står også nævnt med cny 17-4 så hvis du læser det digram der i igen så har du det du skal bruge.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
13. august 2006 - 19:02 #21
Nu må du da have haft tid til at få det stykket sammen, så jeg prøver at lægge et svar.

M.V.H.
TLV
Avatar billede jopsen Nybegynder
13. august 2006 - 19:57 #22
Ja, vi blev færdige med projektet og det virkede...

Hvis nogen leder efter lidt information om projektet, så kan vores rapport læses på:
http://jopsen.dk/wiki/Kategori:Projekt_Armadillo

Hvis du vil vide lidt om vores kredsløb og software, så læs vores dokumentation:
http://jopsen.dk/wiki/PA_Dokumentation
-Lad være med at nær læse ALT, den er skrevet til nogle lærer der ikke aner hvad IO står for... :)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
13. august 2006 - 21:57 #23
Nu vil jeg så lige bruge lidt tid på at læse hvad i fandt frem til, det kunne jo være at der var andre der kunne bruge det til noget.

M.V.H.
TLV