Avatar billede jensen363 Forsker
11. maj 2006 - 14:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til lagkage-graf

Et lagkagediagram udtrykker som udgangspunkt 100 %, og følgende indgår i beregningen til visualiseringen :

  Salgsmål = 100.000 kr
  Målopfyldelse = 75.000 kr
  Salgsudfordring = 25.000

Den sidste beregnes som Mål - Målopfyldelse

Lagkagen indeholder så værdierne Målopfyldelse og Salgsudfordringen

Det går jo også meget godt så længe Målopfyldelsen er mindre end salgsmålet ... kommer det først over giver lagkagediagrammet ikke mening mere ...

Har I bud på alternative metoder til grafisks-illustration. Det skal ikke være et søjlediagram ... men noget andet som hurtigt viser en status
Avatar billede excelent Ekspert
11. maj 2006 - 15:41 #1
Avatar billede jensen363 Forsker
11. maj 2006 - 15:57 #2
Ikke lige en løsning jeg kan bruge ... det svarer til søjlediagrammet, som forefindes i forvejen ... jeg har mere behiv for en form for ultimo-statusgraf
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
11. maj 2006 - 16:02 #3
Prøv med Stock Chart (engelsk betegnelse), hvor eksempelvis

High = salgsmål + efterslæb fra sidste periode
Low = Salgsmål
Close = Aktuelt salg

I en af varianterne under Stock Chart er det muligt at lægge to y-akser ind, hvor slagsudfordringen i % eller absolutte værdier kan vises som søjle.
Avatar billede jensen363 Forsker
11. maj 2006 - 16:04 #4
Lyder mere fornuftigt ... prøver lige, og vender tilbage
Avatar billede mrjh Novice
11. maj 2006 - 18:33 #5
Et bud:
Lav diagrammet som søjlediagram, kolonner, med salgsmål som den ene serie og målopfyldelse i den anden serie. marker herefter din serie med salgsmål i diagrammet og ændre det til et kurvediagram, men kun for den serie. Herefter ligger salgsmålet fast og kolonnen med målopfyldelse ændrer sig i forhold til denne. Det er ikke optimalt, men viser alligevel grafisk om du er over eller under dit salgsmål. Husk at sætte 0 som minimum under skala på din Y-akse.
Avatar billede jensen363 Forsker
13. maj 2006 - 11:45 #6
Ingen af jeres resultater giver et tilfredsstillende layout, men tak alligevel ... valget faldt på en Radar i stedet ....
Avatar billede jensen363 Forsker
13. maj 2006 - 14:04 #7
Lig lide svar ... I deler :o)
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
21. maj 2006 - 15:16 #8
Kun point ved brugbart svar
Avatar billede jensen363 Forsker
22. maj 2006 - 08:24 #9
Fair nok ... jeg lukker ... og takker alligevel