Avatar billede ameq Nybegynder
11. maj 2006 - 09:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Krypteringsnøgle til Lotus

Hej jeg har et sprøgsmål om Lotus Notes mail server. Jeg bliv sprøgt om den kan bruge en 2048 krypteringsnøgle, kan den det? og hvad hvis der firewall og spam filter inden den kommer ind til mail serven?
Avatar billede leif Seniormester
11. maj 2006 - 09:49 #1
2048 bit krypteringsnøgle til en bruger eller hvordan ?
Avatar billede leif Seniormester
11. maj 2006 - 09:50 #2
Er mailen jo encrypted kan Virus og Spam scanneren jo ikke læse emailen, da den ikke har personens personlige nøgle til at decrypte med.
Avatar billede contretemps Nybegynder
11. maj 2006 - 12:05 #3
Jeg kikkede i Notes 6,5 Admin help og fandt dette.
"Both the Notes client and Domino server support 1024-bit RSA key and 128-bit symmetric key for S/MIME and SSL. The Notes proprietary protocols use a 630-bit key for key exchange, and a 64-bit symmetric key."

Men de nævner ikke en 2048-bit key, så det er ikke sikkert, men kan godt være at det kan lade sig gøre. Nogle gange vil Lotus være på den sikre side, og lover derfor ikke mere end de kan klare.

Mht spam og virus, så er det rigtigt som leif skriver. Den kan ikke tjekke for dette, da den ikke kan læse mailen.

Det serversetup man bør køre hvis man vil kunne spam/virus tjekke krypteret mails er at have 2 mailservere.

Den første server er en SMTP server som er den eneste server der har forbindelse til internettet. Denne server både afsender og modtager smtp-post. Og den sørger samtidigt for at kryptere/dekryptere mails.
Når indgående mails at decryptere, sendes mailen videre til nr. 2 server, som i dette tilfælde er din Notes/Domino server.

I og med at mailen nu er decrypteret, så kan dominoserveren også virus/spam tjekke din mail.

En lidt peberet løsningen, men den eneste rigtige hvis man skal køre med krypteret mail i større stil.

Alternativt skal man lade PC'en virusprogram håndtere virustjek. Og mht spam, så er det sjællent der kommer spam via krypteret mails, da man altid kan være sikker på afsender, og dermed kan stoppe den ret hurtigt.
Avatar billede ameq Nybegynder
12. maj 2006 - 21:33 #4
contretemps : kan du sende mig det link?
Avatar billede contretemps Nybegynder
14. maj 2006 - 18:29 #5
kik i Lotus Notes Administrator Help efter the dokument med titlen "Encryption"
Avatar billede ameq Nybegynder
17. maj 2006 - 09:42 #6
okey super kommer du med et svar?
Avatar billede ameq Nybegynder
18. maj 2006 - 16:03 #7
...
Avatar billede contretemps Nybegynder
18. maj 2006 - 16:51 #8
jeg ved ikke lige hvilket svar du efterlyser.
Linket er som jeg skrev i min forrige kommentar.
Da den ikke er tilgængelig på internettet må du selv finde den i din egen notes hjælpe database.

Hvis jeg har misforstået noget, må du skrive hvad du mener.
Avatar billede ameq Nybegynder
18. maj 2006 - 19:44 #9
jamen bare skriv en kommentar og sæt det som et svar
Avatar billede contretemps Nybegynder
18. maj 2006 - 21:23 #10
ok