Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 17:21 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg købe og proppe i min comp?

Hejsa

Her er det system jeg kører med nu:

MB: Aopen AX6BC
RAM: 256MB PC100 1.parts
CPU: Pentium II - 300 @ 4x83
VGA: Asus TNT2 Ultra Deluxe
Jeg kører win98 og win2k, og den skal helst være stabil begge steder, og både til arbejde og til 3D spil osv...
Maskinen kører sådan set godt nok men jeg er rimelig træt af den lorte CPU jeg har, så jeg vil høre hvad jeg skulle proppe i den for at få mest power for færrest penge..

Jeg overvejer en Celeron A 300 eller 333 og så køre den på 450-464 eller 500-515 Mhz....

Er der nogen der kan skaffe sådan en (slot one), og hvilken køler skal jeg bruge for at OC den og så videre...

gode råd er velkomne, i får gerne flere point hvis i kommer med en god løsning..
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
15. november 1999 - 17:36 #1
Jeg vil meget gerne høre fra en som kan skaffe en Celeron A 300 det er sku flot klaret =)
Men hvor vil du have forbedret din maskine????
Avatar billede cldu Nybegynder
15. november 1999 - 17:38 #2
pIII 450 og clock den til 558 :-)~

Brug en GlobalWin dobbelt PIII køler. Den har givet mig en konstant temperatur på 41º ved ovenstående spec. :-)
Avatar billede benny.dk Nybegynder
15. november 1999 - 17:39 #3
Jeg har lige bestilt en maskine med en 600Mhz Athlon:-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 18:04 #4
nu er det sådan at jeg er en fattig studerende og jeg gider ikke rigtig bruge ret meget på det...
Avatar billede cldu Nybegynder
15. november 1999 - 18:20 #5
esben: hmmm.. min løsning kommer kun til at koste ca. 2000,- - og det RAM du har nu kan jo holde til at blive clocket en smule. Så jeg synes det er et ret fornuftigt forslag :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 18:22 #6
er det med køler og det hele?
Avatar billede cldu Nybegynder
15. november 1999 - 18:28 #7
esben: yup. Ca. 1700,- for en PIII OEM uden box, og ca. 230 kroner for køleren. Dertil kommer så fragt og evt. efterkrav, og vi ender på et pænt, rundt "big two K"

:-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 20:07 #8
jeg går ud fra at du med 558Mhz mener 5x112....

tror du godt at mit skærmkort/RAM osv kan klare det hvis det også skal virke i Quake (2 og 3 osv...)?

og hvad vil du tro der er i performance forskel på en Celeron@5x100 og så en PIII@5x112 ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 20:15 #9
er det den her:
Global WIN VGS08 (Pentium III SECC2)

du snakker om?
Avatar billede cldu Nybegynder
15. november 1999 - 21:23 #10
hej Esben!

Jeg mener lige præcis 5x112. Det kunne min RAM tage, og det er en skod gammel 2. rangs-stang på 68 meg. Skærmkortet skulle der absolut ikke være nogen problemer med - mit har kørt vbed 150 Mhz på bundkortet (det er også TNT2 ultra).

Jeps, det er lige præcis den køler jeg snakker om. Tag en lille klat kølepasta - helst den med silicone i - så er den hjemme!

Jeg mener forskellen i performance ligger i den meget tunge nummerknusning som programmer som adobe PS og andre, fx. 3DS max - det er mit indtryk at du arbejder en hel del i disse? - her har PIII et klart forspring med 512 K level 2 cache, mod Celeron's imponerende NUL i samme.

Men, under alle omstændigheder, pris og ydelse taget i betragtning, var jeg hoppet på PIII til enhver tid. De kan også klare en hel del mere i hastighederne når vi kommer over de magiske hundrede. Jeg har med success kørt min 450'er på 621 Mhz i fem timer i træk med et render-projekt i 3DS som tog 100% CPU-tid i fulde fem timer - no problem! :-) arbejdstemp. var på det tidspunkt 58º, hvilket er acceptabelt når man tænker på den påstemplede hastigheds 39º. Jeg håber det her hjælper dig i overvejelserne? /cldu
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 22:15 #11
tjaa! jeg tror næsten jeg går ind og bestiller en nu... jeg arbejder en del med PS ja! så det ville være kanon med en bedre cpu...

jeg kan få køler og cpu for 1900 kr ca. med porto og det hele... det er så også i 2 forsk. butikker men hvad faen?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 22:16 #12
desuden, er du sikker på at alle PIII-450 kan køre 560 og opaf?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. november 1999 - 23:58 #13
jeg har lige bestilt en PIII-450 og den der Global WIN cooler, så hvis det virker på onsdag er det dine points!
Avatar billede cldu Nybegynder
16. november 1999 - 08:24 #14
Jeg skulle mene, at det eneste der stopper alle CPU'er i 450 serien er temperaturen.
Så hvis du lige husker på den ekstra kølepasta (der sidder et eller andet bly-crap på i forvejen) så skulle der absolut ikke være probs med det :-)
Avatar billede benny.dk Nybegynder
16. november 1999 - 08:26 #15
cldu>Kan man også OC en 600Mhz athlon? Hvis ja, til hvor meget?
Avatar billede sunesune Nybegynder
16. november 1999 - 08:32 #16
cldu: Hvad er det for noget med at CeleronA ikke har noget cache! Den har altså 128K. Det er den gamle Celeron 300 der ikke har noget cache! Læs lige lidt på lektien en anden gang ikke..:)

Og en P3 der bliver 58 grader varm, er eddermame vildt! Min CeleronA 300 der kører ved 464Mhz bliver ca. 35 grader varm, og det er med en standard køler...
Jeg tror ikke din CPU holder så længe hvis du lader den arbejde ved så høje temperaturer.......
Avatar billede cldu Nybegynder
16. november 1999 - 08:39 #17
benny.dk: læs på tom's hardware guide (jeg har ikke den helt præcise adresse) - han har fået en Athlon 600 til at køre over 800.

sunesune: erhhmm.. er det bare MIG der lider af den illusion at det kun er den gamle celeron der kan holde til at bliver overclocket på det vildeste?
Erhhh.. Hvor meget ved du om computerhardware, og HVOR sidder din temp. måler på CPU'en? Sure, min CPU er også kun ca. 30º når den kører med den hastighed, men det er fanneme UDENPÅ, og ikke indeni, som på PIII hvor temperaturmåleren sidder PÅ selve chippen. Så undersøg lige sagerne før DU kommer og bralrer op om hardware og temperaturer.
Avatar billede freakz Nybegynder
16. november 1999 - 09:10 #18
hej æsel mand =)

var det ikke lidt federe og bruge 1500 mere og købe en Athlon + bundkort.......
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. november 1999 - 11:03 #19
cldu>>> Nej det er ikke kun den gamle Celeron man kan overclocke helt vildt, du kan også overclocke CeleronA´en. Men det er rigtig nok at det bliver lettere at overclocke uden Level2 cache, men så kan man jo bare slå den fra i BIOS hvis man er virkelig desperat efter at opnå det højeste antal MHz.
Avatar billede cldu Nybegynder
16. november 1999 - 11:09 #20
I11usion: tak fordi du bekræftede at jeg ikke er totalt lost her.. *G*

:-)
Avatar billede lowrider Nybegynder
16. november 1999 - 16:31 #21
Jeg klarer mig stadig med min PentiumII 233, 128mb ram, RivaTNT og små 25gb harddisk
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. november 1999 - 18:32 #22
cldu>> har du ikke ICQ? please....
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. november 1999 - 19:19 #23
alle sammen se lige på http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=7167

jeg har nemlig kun kunnet finde den i BOX versioner i alle butikker... skod skod
Avatar billede cldu Nybegynder
16. november 1999 - 19:58 #24
esben: ingen icq...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. november 1999 - 18:11 #25
tak for dit svar!

jeg kunne desværre ikke få fat i en 450'er da de er ved at udgå, men jeg fik en 500 i stedet, ok, nu kom det hele til at koste 2½K men whatever...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. november 1999 - 20:02 #26
den kører godt nok kanon men så vidt jeg kan se kan jeg ikke stille multiplieren på andet end 5..

så jeg kan lige nu køre 500, 560 og 666 MHz - hvoraf den kører godt ved de 2 første...

hvis jeg f.eks. sætter den til 117 på bussen kører den 367 eller noget i den stil... underligt!