Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 13:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Optælling

Hejsa

Jeg skal lave en optælling. Jeg har 2 navne, Per og Morten, det står flere gange nedad i kolonne A. Til højre for dem, i kolonne B, står der et tal. Jeg skal nu lave en optælling over, hvor mange gange der står et 1-tal ud for Morten. Hvordan gør jeg det ????
Avatar billede peter-rask Nybegynder
08. maj 2006 - 13:25 #1
Du kan bruge auto-filter.
Gå op under Data > Filter > AutoFiler i menuen.
Nu kan du vha. håndtagende, der fremkommer i hver kolonne, bestemme hvad du vil se.
Du kan nu tælle alt det "synlige" sammen for hver kolonne vha. =SUBTOTAL(9;[Range]).
Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 13:29 #2
Det er fordi jeg gerne vil lave en celle der tæller sammen, hver gang personens navn bliver indtastet i kolonne A med et 1-tal ud foran i kolonne B. Altså så den gør det automatisk hver gang .....
Avatar billede peter-rask Nybegynder
08. maj 2006 - 14:15 #3
Du skal bruge funktionen =DCOUNT.
Det nemeste er at kikke i hjelp.
Du laver en tabel med kriterier: Name=Morten og Num=1.

I cellen med resultatet 6 står denne formel:=DCOUNT(A1:B15;;D1:E2)

Name    Num        Name    Num
Morten    1        Morten    1
Morten    2
Per
Morten    1
Per    1
Morten
Morten    1
Morten
Per    1
Morten    1
Morten
Morten    1

Antal:    6

Hvis det er helt uforståeligt må du give mig en mail adr. så kan jeg sende et eksempel.
Avatar billede mrjh Novice
08. maj 2006 - 14:34 #4
=SUMPRODUKT((A1:A100="Morten")*((B1:B100=1)))
Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 14:40 #5
Jamen vi nærmer os ;-)) Hvad nu hvis jeg gerne vil ha den til at tælle to forskellige på samme tidspunkt. Altså så den returnerer antal af Morten'er i en celle og antallet af Per'er i en anden celle. Kriterier må meget gerne stå under hinanden ....
Avatar billede peter-rask Nybegynder
08. maj 2006 - 14:46 #6
Du laver en formel for hvert resultat du ønsker.
Du skal linke til et nyt set kriterier, så du bestemmer selv hvor de skal placeres.
Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 15:08 #7
til mrjh
Hvis jeg bruger din metode returnerer den værdien 0 ???
Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 15:18 #8
hmm tror det lykkes nu
Avatar billede morlin Nybegynder
08. maj 2006 - 15:33 #9
jep, nu virker det sku. Super duper. Smider du et svar mrjh .....
Avatar billede mrjh Novice
08. maj 2006 - 15:38 #10
Jeps, kommer her :-)
Avatar billede nielserik Nybegynder
11. maj 2006 - 14:30 #11
Hej - jeg har et lignende problem (og kunne ikke få det til at virke med den foreslåede løsning).

Jeg har et stort dataark med en kollone (region) der indeholder værdien "Øst" eller "Vest". Derudover har jeg en masse kolonner der indeholder forskellige tal.

For at illustrere det, så ser det nogenlunde ud som her:

Region | Værdi1 | Værdi2 | Værdi3...
Øst | 1 | 1 | -1
Øst | 1 | 0 | 0
Øst | 0 | -1 | 0
Øst | -1 | -1 | 0
Vest | 1 | 0 | 1
Øst | 0 | 0 | 1
Vest | -1 | 0  | 1
Vest | -1 | -1 | 1
Vest | 1 | 1 | -1

Jeg vil gerne for hver værdi-kollone lave en optælling af hvor mange 1-taller der er ud for henholdsvis "Øst" og "Vest". Og tilsvarende for 0'er og -1'er.