Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. maj 2006 - 10:46 Der er 1 kommentar

Test digital out

Hey
Jeg har et Audigy2 lydkort, med digital ud, kan jeg være helt sikker på at jeg vil få 5.1 lyd ud af det?
Jeg planer om at købe et større anlæg på et tidspunkt netop med henblik på at få lyden fra computeren sendt derigennem. Men vil gerne vide om jeg kan være sikker på at jeg får 5.1 lyd igennem den digital udgang på computeren, før jeg køber anlægget.

Nogen der har erfaringer med dette lydkort?
Creative Audigy2 6.1 lyd
Avatar billede bongamf Nybegynder
10. maj 2006 - 07:59 #1
Når du benytter dig af den digitale udgang på kortet, kommer det digitalt kodede lydsignal fra f.eks. en dvd bare direkte igennem til forstærken, som derefter står for at afkode signalet til lyd. Det vil altså sige at du får 5.1 lyd ud af kortet, hvis du afspiller noget 5.1 lyd.
Hvis du derimod f.eks. afpiller mp3-filer sender lydkortet det stadigvæk ud digitalt, men kun i to kanaler; altså stereo. Hvis du i dette tilfælde vil have 5.1 lyd ud af det, kan forstærkeren i de fleste tilfælde upmixe signalet til 5.1 lyd.
Jeg kører selv med et Audigy 2 ZS Notebook og et 7.1 anlæg, hvilket fungerer fint.