Avatar billede didwillis Nybegynder
08. maj 2006 - 10:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ordkløveri - underscore/underscroll

Ok, denne er far out, men nu har jeg i alle år gået rundt og sagt "underscroll" om "_" og idag blev jeg irettesat af én der sagde, det hed underscore. Kan man bruge begge dele eller er noget mere rigtigt end det andet??
Avatar billede never_mind Nybegynder
08. maj 2006 - 10:28 #1
underscore er det rette ord for " _ " det andet er vist et hjemmelavet ord ;)
Avatar billede hcm Nybegynder
08. maj 2006 - 10:29 #2
Har aldrig hørt om "underscroll"... Underscore er det korrekte engelske udtryk.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2006 - 10:30 #3
Blev i uvenner :oD Personligt har jeg aldrig hört underscroll og tror ikke det er korrekt. Det modsvarer vel til at man så kan kalde slash for slush. Eller a for ai.
Avatar billede didwillis Nybegynder
08. maj 2006 - 10:38 #4
Pis og lort. Jeg har altid blæret mig med mine engelsk kundskaber overfor ham, så det er et frygteligt bittert nederlag. Det koster formentligt mange øl, især fordi jeg kom til at være lidt hoverende... Så ka jeg lære det!
Points til nevermind fordi han var først....
08. maj 2006 - 10:39 #5
Andre fordanskede betegnelser jeg har oplevet:

"Understregningsstreg"
"Bundstreg"
"Bundlinie"
Avatar billede never_mind Nybegynder
08. maj 2006 - 10:41 #6
hehe men mon ikke i deler så, og en kølig pils i det her vejr er nu heller ikke så ringe :D
Avatar billede didwillis Nybegynder
08. maj 2006 - 10:46 #7
Bestemt ikke. Men hader bare at tabe på den måde - pinligt, pinligt... God solsinsdag til jer alle sammen:)
08. maj 2006 - 10:51 #8
Ifølge http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=351 0
Citat:
"underscore understrek"

Jeg har engang være på (IT)kursus med en Norsk underviser på NORSK !!!
Efter et stykke tid bad vi underviseren om at skifte til engelsk da mange af de norske (IT)betegnelser var til at falde på hale af grin over...
Avatar billede never_mind Nybegynder
08. maj 2006 - 10:54 #9
det er også det mest tåbelige at oversætte, er emget smartere at hodle det i et sprog så man kan tale sammen og alle ved hvad man mener og taler om ligemeget hvem man taler med i verdenen.
Avatar billede didwillis Nybegynder
08. maj 2006 - 10:56 #10
HAHA - det ved jeg alt om da jeg selv er norsk:) Det ka godt være jeg er lidt fordummet af det - og forsøger at kompensere med at opfinde mit eget, finurlige IT - sprog!
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2006 - 10:58 #11
@=krull-alfa *L*
Avatar billede didwillis Nybegynder
08. maj 2006 - 10:59 #12
Det er nemlig rigtigt. En ting er almindelige daglige ord, et andet er IT sproget, giver ingen mening. Men nu er Norge (og Island) også ekstreme på det område, kan huske at det for et par år siden blev lovligt at skrive "jåt" i stedet for yacht... Det sætter på en måde standarden, ikke? LOL
Avatar billede never_mind Nybegynder
08. maj 2006 - 11:02 #13
det er lidt ligesom at ALT tysk SKAL synkroniseres, og de mener det er os andre der er nogle fjolser fordi vi hellere vil høre film på engelsk, men det lyder daælme sjovt på tysk "i´ll be back" ikek sagt med Arnolds stemme i T2
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2006 - 11:04 #14
Ich bin zurych (med tysk y).
Det mister ligesom lidt :oD
08. maj 2006 - 11:14 #15
http://wavthis.com/I/illbeback.zip
(Er der nogen der ka' finde en tysk version af samme...ti hi)
Avatar billede drp Nybegynder
09. maj 2006 - 18:56 #16