Avatar billede loproc Praktikant
08. maj 2006 - 08:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Spin diske ned når de er "idle"

Hejsa

Jeg har mig en FreeBSD maskine med et lille problem - den bliver alt for varm. Nu har jeg lige monteret en ekstra blæser der skulle hjælpe på det, men det kunne jo være endnu bedre hvis disken spinnede ned efter at have været idle i et par minutter.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal for at få den til det :(

Håber nogen kan hjælpe
Martin Kruse Jensen
Avatar billede Syska Mester
08. maj 2006 - 20:17 #1
Hej,

Jeg vil mene der er et generelt problem hvis diskene bliver så varm at den "fryser" eller laver andet ubehageligt som får den til at gå ned eller melde fejl.

Hvis der hele tiden kører nogle services som bare bruge lidt SWAP vil den jo hele tiden skulle bruge disken, og så er sandsynligheden for at den vil spinne ned nok ikke specielt stor.

Men det kan jo ske at der er andre der har et bedre svar end mig :-)

// ouT
Avatar billede loproc Praktikant
25. juli 2006 - 20:26 #2
Jeg fandt ud af at det er en BIOS indstilling - kan self. ikke huske hvad den hedder, men det er hvis under noget power management... Den skulle være rimelig nem at finde