Avatar billede casperlauge Nybegynder
06. maj 2006 - 14:22 Der er 9 kommentarer

Opsætning af netværk

Jeg skal sætte et netværk op med en server + en workstation + en router + et adsl modem.
I min server har jeg 2 netkort, skal jeg bruge begge 2?
Hvordan skal jeg forbinde det hele, er der en der kan hjælpe?

Mvh
Casper
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 14:25 #1
adsl modem -> router -> switch -> computere
adsl modem -> router -> WAN netkort i serveren -> lan netkort i serveren -> switch klienter
Avatar billede casperlauge Nybegynder
06. maj 2006 - 14:37 #2
Tak, kan du skrive om der skal være krydset kabler og hvis ja hvilke steder?
Det wan netkort skal det så bare køre dhcp? Og det der lan som forbinder til klienterne skal det sættes op med statisk?
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 14:44 #3
jeg ville give både wan og lan statisk (lan SKAL være statisk), og wan fordi du så kan kan åbne porte i routeren hvis detr er services du vil tilgå udefra.
Avatar billede niclasp Nybegynder
06. maj 2006 - 14:46 #4
Så vidt jeg ved krydser man kun direkte mellem computere.

En switch "krydser" nemlig forbindelsen på et straigh netkabal.

Men vil også sige den måde jeg vil stille op på er:

Internet --> ADSL Modem --> Router --> Switch --> Deles ud til de andre computeren.
Men ja det er vel det samme som "never-mind" har skrevet.
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 14:48 #5
ja det var præcis det samme som jeg skrev... langt de fleste netkort nu om dage kan autoswitche, så de er ligeglade med om det er krydset eller ej
Avatar billede casperlauge Nybegynder
06. maj 2006 - 14:51 #6
Okay, jeg er virkelig lost på det her plan, men prøver mig frem.
Hvis jeg giver begge statisk ip hvad skal jeg så give dem fx.?
Og skal der også skrives gateway og dns i nogle af de 2?
Og hvis ja er det så min udbyders dns og sådan i en af dem eller hvordan?
Håber i kan hjælpe, da jeg er lidt lost i det, he he
Avatar billede casperlauge Nybegynder
06. maj 2006 - 15:03 #7
Kan jeg fx. forbinde sådan her:
adsl modem -> uplink i router -> wan netkort i server -> lan netkort i server -> uplink i en anden router -> fra de 4 porte i ny router ud til alle klienter?
Og ingen krydsede kabler nogen steder, kun straight?
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 15:05 #8
du skal ikek ahve en router på lan siden af netværket, så løvber du ind i en masse problemer
Avatar billede casperlauge Nybegynder
06. maj 2006 - 15:08 #9
okay så der skal det bare være en hub eller switch?
og hvordan sætter jeg wan netkortet op?
Har du et eksempel? med ip og det hele.
og også til lan netkortet?