Avatar billede Wezio Juniormester
05. maj 2006 - 23:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Delt mappe og VPN-forbindelse

Det er lykkedes mig at oprette Active Directory på min Win2k-server, hvor jeg har oprettet en bruger inden i og kan nu via Internettet logge på serveren med den pågældende bruger, men hvordan kan jeg lave det sådan, at den pågældende bruger fx kun har adgang til mappen "Dok" på drev F:, på serveren?

Det er helt nyt for mig det her med Active Directory, så jeg er sikkert gået lige forbi et eller andet punkt i opsætningen...

Det eneste jeg kan nu er at ringe op til serveren via VPN og så siger min maskine bare at den er koblet op til den pågældende server, og andet kan jeg ikke...

På forhånd tak!
Avatar billede Wezio Juniormester
05. maj 2006 - 23:55 #1
Det skal lige siges at sådan som det er nu, kan jeg ikke få adgang til noget overhovedet på serveren (end ikke se dens drev nogle steder fra min maskine af) og nu kunne jeg godt tænke mig at min bruger kunne få adgang til mappen "dok" på drev F:
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 02:05 #2
er din maskine meldt ind i domænet ?
Avatar billede Wezio Juniormester
06. maj 2006 - 11:14 #3
Ja, jeg har oprettet den som domæne-controller. Det er så meningen at mine brugere skal kunne tilslutte sig til den via VPN, så de kan arbejde hjemmefra...
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 11:24 #4
mit råd vil være, få en der har noget mere kendskab til at opsætte den for dig, hvis det skal bruges til noget fornuftigt, det du spørg om er så elementært, at hvis det volder problemer, vil den daglige drift også komem til det (og nej det er ikke for at lyde nedladende, men for at spare dig for et hav af problemer)
Avatar billede Wezio Juniormester
06. maj 2006 - 13:44 #5
Okay. Jeg har haft min Win2k-server siden 2001, men har kun kørt web og FTP (IIS5.0 og Cerberus FTP-server) på den, uden problemer.

Nu er mit firma rykket ud i andre lokaler og jeg har nu behov for at kunne komme til mine data (dokumenter, Navision, m.m.) flere steder fra. Derfor er serveren også først nu sat op som en domæne-controller, i og med det ikke har været nødvendigt for mig før hen.

Jeg har også nu sat Exchange op på den og det virker bare 10-4, så nu mangler jeg kun min VPN-tunnel.

Men jeg kan jo undre mig over, at ingen kan (gider) hjælpe, hvis det virkeligt er så elementært, for det regnede jeg også med at det var, men at jeg blot havde glippet et eller andet i min opsætning. Jeg har da også valgt home-directory for min bruger jeg har oprettet på serveren (mit directory er også sat op med DFS).
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 13:49 #6
hvis du kan opsætte DFS, så nægter jeg altså at tro på du ikke kan finde ud at at share en mappe, og give de rette share og fil rettigheder
Avatar billede Wezio Juniormester
06. maj 2006 - 14:56 #7
Jeg har shared tre mapper nu, mit spørgsmål lød på hvordan jeg kom til de mapper, når min klient computer nu har oprettet en forbindelse til serveren via VPN. De delte mapper er ikke at finde hverken under "Denne computer" eller "netværkssteder" på min klient-computer, men  på min Win2k-server står de som shared og under "My Computer" i Win2k-server står drevene og mapperne også som shared (ikonerne forestiller et drev der er forbundet til et netværk).
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 15:00 #8
du har stadig ikke svaret på om din klient er meldt ind i domænet
Avatar billede Wezio Juniormester
06. maj 2006 - 15:00 #9
Men det er ligemeget jeg søger min hjælp et andet sted..

Jeg må nok indrømme at kvaliteten af de svar man får her på Eksperten.dk er blevet væsentligt forringet, end for bare 3 - 4 år siden.

Men hvis folk får det svar, at de kan ringe efter en IT-mand, hver gang deres PC´er driller dem, er det jo klart de ikke udvikler sig og bliver i stand til kunne hjælpe andre mennesker herinde, den dag de måske står i en lignende situation.
Avatar billede never_mind Nybegynder
06. maj 2006 - 15:04 #10
der er lidt forskel på en pc og så konfiguratio og administration af en server, og du svarer ikke på hvad der bliver spurgt om.
Avatar billede daki Juniormester
07. maj 2006 - 10:13 #11
jeg ved ikke om det er det du søger, men jeg benytter mig af ftp.
eks. ftp://serverip//share

I FTP opsæt under IIS sættes der restriktioner op for de enkelte bruger.
Avatar billede sofr Nybegynder
24. maj 2006 - 09:44 #12
Jeg ved at det nu er en del tid siden at du skrev dit indlæg, men som jeg kan se det så har du brug for at klienten får kørt et script der mapper de forskellige delte mapper på serveren, det er klart den nemmeste løsning.
Der er flere måder at gøre dette på.

1. Lav en fil du kalder loginscript.bat og tilføj denne tekst:
net use [Drevbogstav]: \\[Servernavn]\[Navn på delt mappe]

Fortsæt indtil du har lavet mapning til alle mapper.
Hvis de mapper du har delt alle ligger i en og samme mappe er det nok at du mapper den yderste mappe, dermed tildeles de korrekte rettigheder også til alle de andre mapper der ligger under denne mappe.

Derefter i AD tilføjes denne fil som kan placeres i syslog mappen under scripts og så skrives scriptet ind i brugerens profil præcis som her: loginscript.bat

Håber det er nogenlunde hvad du leder efter og ellers så bare sig til, så skal jeg evt gerne ringe til dig og hjælpe over tlf, da det er en del nemmere.