Avatar billede woopes Nybegynder
05. maj 2006 - 23:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sata II HDD - Win vil ikke starte op

BK: Asus K8N-E Deluxe

Hej,

Jeg er gået hen og blevet godt og grundigt forvirret.

Jeg har lige fået en ny maxtor daimondmax 10, 300 gb HDD og siden er min computer begyndt at opføre sig mærkeligt.

Til start fik jeg harddisken formateret, og overført nogle filer til disken. Dette gik uden problemer, eftersom jeg lige havde flashet min BIOS. Men så da jeg genstartede min computer vil computeren ikke starte op. Så slukkede jeg og tændte den igen, også ville den pludseligt godt.

Dette viste sig at blive værre og værre, så jeg valgte at installer WIN XP istedet for 2000.

Men så gik det galt, SmartDrive ved XP installationen ville ikke arbejde med den store disk, så jeg installerede WIN på min IDE HDD. Da jeg havde fået windows installeret, slukkede jeg og satte min SATA disk i, og det fungerede.

Så installerede jeg lidt driver og genstartede, og nu har jeg igen samme problem, hvor computeren ikke vil gå ind i Windows med min SATA disk i.

Hvad gør jeg forkert? Jeg kan slet ikke komme ind i Win nu, med SATA disken i. Det hele virker meget underligt og jeg er faktisk ret forvirret, - og har også hørt lidt om NCQ, skal det disables? hvis ja, hvordan?

Martin
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2006 - 23:17 #1
Har du gjort sådan som beskrevet her ?

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede sir_plexus Nybegynder
05. maj 2006 - 23:20 #2
Hej Woopes.
Jeg ved ikke om det er det samme på dit bundkort men jeg har også et asus og der er der noget med at man skal konfigurere den hvis man bruger sata. Ved ikke om du også skal det. Jeg mener at det er noget med at hvis du ikke starter om på din sata disk men på din ide. Bare et bud.
Avatar billede woopes Nybegynder
05. maj 2006 - 23:28 #3
Har gjort som beskrevet, har jo haft disken oppe at køre, og overført filer til den. Problemet er bare nu at computeren ikke vil starte op når sata disken er i. (Sata disken bruges som lager)
Avatar billede woopes Nybegynder
07. maj 2006 - 18:29 #4
Efterhånden som jeg får leget med tingene og af prøvet enkelte ting, synes jeg at min problem bliver mere og mere underligt.

Jeg kan godt komme ind i Windows, men kun ved at skifte mellem de 2 S-ATA porte på bundkortet inden jeg starter op. Altså hvis jeg har start computeren op, hvor disken har siddet i SATA 1 porten, kan jeg ikke starte den op igen, med mindre jeg sætter den i SATA 2 porten.

Jeg har også hørt at der skulle være problemer mellem nForce 3 og SATA diske, hvad ligger der i det?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 11:01 #5
Hvordan går det med problemet - er det løst  ????
Avatar billede woopes Nybegynder
04. november 2006 - 22:20 #6
Yep har fundet ud af det, det var driveren der ikke virkede, den skulle installeres manualt.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2006 - 09:32 #7
OK - Tak for point