Avatar billede p38 Nybegynder
05. maj 2006 - 20:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor megen video kan man presse ned i 1MB?

På min beskeden hjemmeside vil jeg lægge et par videoklips til download. De skal fylde mindst mulig.
Med det engelske program AutoGK kan jeg presse 2 min DVD ned til 5MB i divx 300x200pixels. Findes der et program, som kan gøre det væsentligt bedre? Helst shareware/freeware.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. maj 2006 - 20:45 #1
Prøv med windows movie maker.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. maj 2006 - 20:46 #2
Du har den hvis du kører med XP.
Avatar billede trav4u2 Novice
05. maj 2006 - 21:12 #3
Det afhænger helt af hvilken opløsning, bitrate osv. du vil buge.

Jeg benytter selv MovieMaker (wmv) og 2 kvaliteter
1. 320 x 240; 520 kbps
2. 208 x 160; 230 kbps

Den dårligste (2) giver ca. 40 sek. på 1 Mb.

Men i stedet for at klemme det ned til en ringe kvalitet kunne du
overveje at flytte siden til et sted med mere plads.

Du kan enten købe et domæne til 9 kr. pr md. eller benytte en af disse gratis hosts:
http://www.windowsmoviemakers.net/Forums/ShowPost.aspx?PostID=54009
Avatar billede p38 Nybegynder
05. maj 2006 - 21:42 #4
Jeg er netop på b-one med 500MB plads.
Men de forventede brugere af min hjemmeside er i ulande med langsomme internetforbindelser. De skal højst vente 1 minut. Derfor søger jeg bedst mulig videokomprimering.
Som input har jeg DVDklips lavet med DVDshrink. Dem kan moviemaker ikke bruge.
Jeg må finde et andet program.
Avatar billede trav4u2 Novice
05. maj 2006 - 22:27 #5
Ok...

Jamen så må vi jo klare det :-)

Der findes en guide vob2wmv her:
http://www.windowsmoviemakers.net/PapaJohn/19/From_DVD_Disc_to_Movie_Maker.aspx

Personligt synes jeg den er for "krøllet"; så jeg benytter denne fremgangsmåde:

Lav shrinks vob-filer om til DivX med avi.net som du finder på:
http://www.clonead.co.uk/

Og så loader du bare avi-filen i Movie Maker. Færdigt arbejde.

Når dit primære hensyn ikke er plads men bitrate, bør du satse på Movie Makers
"Best fit to file size" eller "Pocket PC"
Avatar billede henninga Novice
05. maj 2006 - 22:29 #6
Du kan lave dem med Microsoft Media Encoder som er gratis.
Lidt info på dansk på http://www.abmedia.dk/video/internet.htm  hvor også link til download findes.

Hvad angår dine DVD klip, så skal de først konverteres til noget som computeren kan arbejde med. Det kan du gøre med et program som f.eks. Pinnacle Studio Plus 10.
Avatar billede p38 Nybegynder
05. maj 2006 - 23:38 #7
Jeg kan bedst bruge svaret fra trav4u2. Desværre kan jeg ikke finde ud af hvordan man tildeler point. Så Henninga: flyt de 30 point til trav4u2. Tak
P38
Avatar billede henninga Novice
06. maj 2006 - 20:50 #8